hippmamma Skrevet 29. november 2010 #1 Skrevet 29. november 2010 Jeg skal flytte i midten av desember. Har termin 1 januar og er førstegangs. Tenker jo på at vi blir 20 min lengre unna fødested, ny kommune så hva skjer med nav-penger og kan man bare kontakte den nye helsestasjonen? Off hodet mitt surrer godt nå, så fint hvis noen kan tenke litt klart for meg:) Vil jo gjerne komme ganske så godt i orden til den lille kommer ut. Har også tenkt på å drøye noen mnd med å flytte, men det er jo da man helst vil ha mere ro.. Etter at ungen er født mener jeg? Litt frustrert for tiden bare... Håper noen kan svare meg
Makko med to små gutter Skrevet 29. november 2010 #2 Skrevet 29. november 2010 Ingen erfaring, ennå. dvs jeg er ikke fødeklar da. Har termin i midt januar. Flytter neste uke. 20min unna er jo ikke ille, men det kommer jo ann på hvor langt det er i utgangspunktet. - Med mindre din mor hadde styrtfødsler må du nok anta at fødselen tar litt tid... Jeg antar at NAV-papirer ol går automatisk. -Du kan beholde jordmor og lege som før om du ønsker det. Barnet får tildelt en helsesøster avhengig av hvor du bor. Bruk tid på å pakke! Det tar sin tid, og overskuddet er kanskje ikke det største? Vi har leid inn folk både til å flytte alle de store tingene, OG vaske ut leiligheten (NB store prisforskjeller her). På den måten har vi bedre tid/overskudd til å pakke ut, og få huset klart. Vi har valgt å lage en "helgebag", slik at vi slipper å stresse med å finne rett eske helt fra starten,har også merket endel esker som "kan vente" som bare blir lagret i et rom til vi får bedre tida :-P.
hippmamma Skrevet 30. november 2010 Forfatter #3 Skrevet 30. november 2010 Takk for svar Jeg bor nå 20 min unna sykehuset, men har funnet ut at det tar nok ikke mer enn 30-40 min å kjøre fra dit vi flytter. Dette ble egentlig litt brå-bestemt, da vi fant ut at vi ville få mye mer ro og tid for oss selv ved å flytte. (Har hatt et veldig stressende halvår kan man si.) At dette går veldig automatisk er jo helt perfekt. Jeg tenkte kanskje at man måtte søke på nytt og alt det der jeg da, men glad jeg slipper det:) Det er godt noen har mer peiling enn meg på detta..hehe! Vi er heldige og får masse hjelp med både pakking,bæring og vasking, så jeg regner med at det lille overskuddet jeg har nå fremover skal gå til å pakke ut og gjøre klart til babyen først og fremst Fikk vite på sykehuset at fødselen kan skje mellom 19 des og 10 jan, så da må man være forberedt Du får ha masse lykke til med flytting og baby ))
Annebolle Skrevet 30. november 2010 #4 Skrevet 30. november 2010 Hei dette er litt av min erfaring.. Jeg har termin om 9 dager og flyttet hit for en måned siden. Jeg bodde på Grunerløkka og nå bor jeg i Bærum. Jeg går hos jordmor på helsestasjonen på Grunerløkka til babyen er født. Etter fødselen er det helsesøster man skal til på helsestasjonen så da blir det jo ny person uansett. Mannen min og jeg skiftet til samme fastlege på legekontor her og han er en av to leger som jobber på helsestasjonen ved siden av. Da kjenner vi kanskje den legen som babyen skal til kontroll hos. Jeg har meldt flytting til Folkeregisteret og nav får opplysninger derfra, så det er ikke noe spesielt å huske der. Det slitsomme er å ikke ha kommet i orden ennå. Ting tok lenger tid enn beregnet for oss så vi bor blant esker og kasser og mye rot. Jeg har heldigvis likevel fått bakt litt til barselbesøk og lagt i fryseren, men kommoden til babytøy blir f.eks ikke skrudd opp før i morgen. Jeg er likevel glad og takknemmlig for alt som blir gjort før babyen kommer. Vi håper f.eks å få solgt den siste av leilighetene våre før jul også(selv om vi kanskje må akseptere et lavere bud). Når babyen kommer ønsker vi at fokus skal være her og at vi skal kunne nyte tiden sammen. Jeg skal føde på Rikshospitalet. Det er litt tungvint å reise til oslo for jordmor og avtaler på Rh, men jeg syntes det er verdt det for å kunne forholde meg til de samme personene inntil babyen er født. Lykke til! Hilsen
tamillaen*STOLTMAMMA* Skrevet 30. november 2010 #5 Skrevet 30. november 2010 Jeg passer vel ikke "heelt inn" her men svarer alikevell!=) Jeg flyttet 7 oktober fra Enebakk til Jessheim og har termin 14 Januar..Mamma vasket ned gamleleiligheten for meg, og pga tullete leieboere før oss så måtte samboeren min skrubbe ned nye leiligheten..Så når han fikk dratt og hentet sine møbler så ble pappa og jeg stående alene med en hel lastebil full av mine ting.. Men som den store helten pappa'n min er, så lot han meg nesten ikke bære noenting ( ikke fordi jeg er lat eller noe) men pga dårlig rygg og jeg fikk beskjed av jordmor om å ikke bære så tungt.. Men det gikk greit, og nå er vi hvertfall kommet iorden, alt er på plass og baby sengen er klar!=) Og jeg bor 40min unna sykehuset, og mamma det samme ( som skal være med ) men det tar hun rundt 1 time å kjøre hit først =P Men de sier at førstegangsfødende bruker litt til på fødselen så da får vi stole på det=P Lykke til med å pakke ut! =)
AO3 Skrevet 30. november 2010 #6 Skrevet 30. november 2010 Kan ikke svare deg på alt, men... Vi flytter også i midten av desember, får barn i januar. Gruer meg veldig til flyttingen, regner med det blir mye stress, men....... Jeg snakket med NAV, og venter med å sende søknad om permisjon til etter flyttingen. Ellers vil nemlig NAV hvor jeg bor nå sende søknaden over til nytt NAV-kontor, og jeg så for meg masse feilkilder i den forbindelse, hehe... Sykehuset pleier å sende beskjed til riktig helsestasjon om fødsel, da vil de jo få med den nye adressen? Hvis dere allerede har rukket å melde flytting i folkeregisteret (noe jeg regner med at dere har?) Regner med det burde gå helt fint, men du kan jo høre på barsel, for sikkerhets skyld. Jeg tror uansett det er MYE bedre å flytte før fødsel enn etterpå! Grøsser bare ved tanken........
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå