Gå til innhold

Nå er han strax 18 og vi "slipper" bidrag...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Men, er et men oppi det hele...venter bare på at det dumper nytt "krav" ned i postkassen siden gutten er student å bor hjemme hos mor.

Han blir nå lærling og vi er veldig spent på når det dumper et brev ned i postkassen. Hvor lenge skal vi måtte betale forlenget bidrag?? Blir hans læringlønn tatt i betraktning..??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Uten at jeg helt husker alle reglene lenger tror jeg at man ikke kan kreve det lenger enn til de er ferdig med utdannelse på videregående nivå. Så så lenge han er lærling kan man risikere å måtte betale bidrag. Hvorvidt hans lønn blir tatt med i betraktningen er jeg ikke sikker på.

Gjest mandel i grøten
Skrevet

Tror lærlingelønnen skal taes med i betraktningen. Og så vidt jeg husker har ikke lenger barnets mor krav på bidraget, men avtalen kan gjøres direkte med barnet.

Skrevet

Foreldrene er forsørgerpliktige så lenge barna er under videregående utdanning, også lærlingetid, og den bidragspliktige er dermed fortsatt bidragspliktig..

Smålig stemor...regner med deres felles barn blir forsørga lenger enn til de er 18 om de er under skole og trenger det, mens hans særkullsbarn unner du ikke det samme??

Skrevet

Der bekreftet du mine fordommer mot stemødre!

Hans far har fortsatt forsørgingsplikt sålenge gutten er under videregående opplæring, og gutten kan kreve bidrag under læretiden.

Skrevet

Takk for et tåpelig svar...

Absolutt ingen ting med at vi ikke skal forsørge gutten da.....han får det han trenger og mer til for å si det sånn, får 1600 kr hver mnd fra lånekassen slik det er nå og får utenom det han trenger noe han også har gjort nå før han blir 18, men i dette tilfelle er det svær forskjellsbehandling på hva mor og far betaler uten at jeg skal gå nærmere inn på akkurat det. Er jo en grunn til at bidraget i hovedregel går frem til barnet er 18 da og at de må søke etter det for å få forlengelse...

Skrevet

Balle Clorin....

Etter hvordan jeg tolker det du skriver er du en bitter alenemor...så la ikke det gå utover meg...

Min stesønn er verdens herligste gutt som jeg virkelig bryr meg om og unner alt det beste...og han har frem til nå også fått alt han har krav på..og skal jammen bli godt å vite at pengene vi nå (om vi skal fortsette med bidrag) går til gutten og ikke moren....for der finnes det jammen mye rart..altså at bidraget ikke blir brukt til de rette tingene..

Skrevet

Etter det jeg har skjønt så kan far lage en privat avtale med sin sønn.

Da går pengene direkte til barnet/18-åringen.

Har en venninne som har en sønn på 19 og der har far og sønn laget privat avtale, til mors store fortvilelse men det får så være.

Skrevet

Irismor..

Det var forsåvidt smart:)

Skrevet

Åhhh, den ordningen kjenner jeg at irriterer meg....

Jeg er hverken stemor eller alenemor, bare veldig negativ til akkurat dette.

Når jeg var i den alderen der hadde jeg ei klassevenninne med skilte foreldre. Hun "bodde" hos moren sin, men hadde egen hybel. Vi kom i samme klasse da vi var 17år gamle.

Dette var ei jente med "mange problemer" som jeg ikke kjenner så godt til den dag i dag.

Men. Hun var ikke på talefot med moren. Vi fikk ofte lange taler i klartekst om hvor fæl moren kunne være. Hun var lat, ga henne ikke nok penger, ville henne ikke vell osv. Jeg vet nå ikke jeg..... Med tanke på hvordan hun var så; kan det vell være mye sant i både det hun sa og det motsatte. De kranglet hvertfall og hun var aldri hjemme.

Fra moren fikk hun utbetalt barnetrygden. Det var akkurat i den tiden den ble utvidet fra å gjelde til 16 til 18 år. (Jeg er med andre ord ikke så veldig gammel)

Fra faren fikk hun bidraget. Jeg husker ikke om hun fikk det alt da, eller om det var etter at hun ble 18år.

Det var hvertfall snakk om betydelig mengde med penger, og hun levde veldig godt på de. Fra moren fikk hun ikke noe økonomisk hjelp. Men det var nok like bra, for all del! Den jenta hadde penger så det rant.

Poenget er jo at den som barnet sist bodde sammen med ikke får noen økonomiske forpliktelser overfor barnet om det flytter på hybel, mens motparten fortsatt har.

Om det ikke gjøres en privat avtale om et mindre beløp er det vell fortsatt 11% av lønnen som vanligvis blir satt når det gjelder 1 barn?

11% er jo faktisk mye av ei inntekt det!

Vi betaler ikke så mye for barna våre i mnd. Tror ikke vi gjør det i gj.snitt heller. Bidrag er jo til for at utgiftene skal kunne deles!

Men i de fleste tilfeller kjøper jo den bidragspliktige en del i tillegg til bidraget som må betales.

Jeg har det "bare" fra venner som er enslige mødre, så referansen er muligens ikke så stor. Men der kjøper jo far inn en del med tanke på samvær. Alt fra klær, leker, bilstoler og andre dagligdagse ting barn trenger. Mange av fedrene er også med på å betale for fritidsaktivitetene i tillegg.

I ene tilfellet betaler far både kontigent og for reiser. De reiser en del så det koster han nok en god del penger gjennom året.... (Samtidig må det sies at her har vi den typiske moren i et lavtlønnet arbeid, mens faren har høy inntekt)

Etter de 11% så har jo som regel far (også kalt den bidragspliktige) nytt hus med lån, bil, hobbyer og gjerne fått seg ny familie med et par barn. Da blir ikke den resterende 89% nødvendigvis så veldig mye.

Bare ta i betraktning av de fleste av oss bruker hele lønnen vår.

Jeg har flere ganger vært så egoistisk(?) at jeg har priset meg lykkelig for at han ikke hadde barn da jeg traff han! Økonomisk sett!!

Hadde han hatt barn, så måtte det jo bare vært med i vurderingen den gang liksom. Men! Skulle han betalt store deler av lønnen sin i bidrag mnd etter mnd, år etter år så hadde det slitt enormt mye på oss økonomisk. Vi bruker nemlig hele årsinntekten vår. Huslån, 3barn med fritidsaktiviteter på de to eldste, og bil spiser egentlgi opp alt vi har. Takk og lov for at vi greier å spare litt hver mnd; men i løpet av et år blir som regel det meste av det også spist i form av behov for ny bil eller tur om sommeren.

Så jeg synes de som har fått familie og betaler bidrag i tillegg har god grunn til å bli klappet for i ny og ne!!

Ikke fordi de betaler for barnet sitt altså.... Men fordi det går store summer av mndlønnen uansett om det passer eller ikke. Vanligvis så har vi jo mulighet til å si "det har vi ikke råd til nå" eller "det må vente litt". Det har ikke de som betaler bidrag mulighet til å ta avgjørelser på....

Så at en stemor føler lettelse den dagen bidragstiden er over og de bare trenger å være økonomisk behjelpelige og gi gaver synes jeg de har lov til altså!!

Skrevet

Jøss tror du det er billigere å ha et barn boende hos seg fast, enn å betale bidrag?

Stort hus, to fine biler, masse klær, dyre ferier skal de dra på, men så er det jammen meg bidraget til fars barn som ødelegger hele økonomien til fars nye familie.

Skrevet

Jeg aner ikke hvordan lærlinglønn virker inn på bidrag, men jeg stusset litt da jeg leste ene svaret ditt..

Hvorfor kan du si at det er så bra at pengene nå går til gutten og ikke hans mor?

Du er ikke den eneste som mener dette, nemlig, og det overrasker meg.

Du vet vel selv hvor dyrt det er å ha et barn boende hos seg?

Tror en virkelig en mamma bruker opp disse kronene på seg selv og bare det, mens barnet går for lut og kaldt vann?

Skrevet

Haha, ja det er forferdelig morsomt å høre bidragsbetalere og deres partnere snakke om hvor mye av det de betaler til ungen som sløses bort av den ungen bor fast hos. Klart det er gratis å ha barn boende hos seg! Det er ikke som om de eter, trenger nye klær når de vokser og årstidene skifter, trenger å gå til leger eller noe som helst annet som koster penger. Neida, mye bedre at pengene går rett til 18åringen slik at denne kan bruke pengene på hva de vil...mens den de bor hos fortsatt, i de fleste tilfeller, betaler for alle nødvendigheter..

Skrevet

Nei, jeg er godt gift uten mine og dine barn. Og når jeg leser slike innlegg er jeg sjeleglad for nettopp det!

Skrevet

Julenissen hjelper..

Jeg vet veldig godt hvordan det er å ha barn i hus da vi selv har 4...(riktig nok ikke så gamle enda ,men har mye utgifter bare i barnehage pr mnd)...Jeg mener jo at når barnet har blitt såpass stort altså 18 så må dem kunne bidra litt selv, det måtte jeg når jeg bodde hjemme, måtte ha en jobb på si av studiene etc for at mine foreldre skulle ha en liten slant for at jeg bodde hjemme, mobilregning etc....

Skrevet

Sweet Amber..

Men er det ikke greit at når man blir 18 at man har en avtale med den man bor hos med tanke på mnd sats i forhold til hva han tjener etc som skal betales til den man nettopp bor hos med tanke på mat etc....At man lærer seg å bidra hver mnd..

Skrevet

Skolegutt..

Dette har ingen ting med at vi ikke skal forsørge min stesønn...det er jo nettopp det jeg føler vi gjør hvis pengene går direkte til han og vi har hele tiden forsørget han utenom bidraget også...For å si det fra min side....så måtte jeg forsørge med delvis selv når jeg var 18, betale for meg, ha jobb ved siden av skolen etc..jeg fikk ikke 1600 kr fra lånekassen som gikk rett i min lomme etc...de som hadde skilte foreldre hadde det langt bedre økonomisk.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...