Anonym bruker Skrevet 29. november 2010 #1 Skrevet 29. november 2010 Fortell meg hvorfor jeg ikke bør være det. Prøver bare å berolige meg selv. Takk!
Anonym bruker Skrevet 29. november 2010 #2 Skrevet 29. november 2010 Hvor mange kvinner har ikke føda før deg?? Tenk på din tippoldemor, som føda uten bedøvelse osv.. Hva har egentlig vi å klage over? Vi er skapt med en kropp som SKAL være i stand til å føde unger
Anonym bruker Skrevet 29. november 2010 #3 Skrevet 29. november 2010 Problemet er ikke smerten, men redselen for smerten. Lær deg å takle redselen og du vil ha en flott fødsel. Frykt bare frykten er det noen som har sagt, og det er noe i det:) Lykke til!
Anonym bruker Skrevet 29. november 2010 #4 Skrevet 29. november 2010 Tja, hva skal man si... ) Det ER vondt, men de fleste kommer seg egentlig veldig fint gjennom en fødsel. Grunnen til det er vel premien !! )) Det er en overveldende følelse å få babyen sin opp på brystet for første gang !! Ikke en følelse i verden som kan sammenlignes... "Beruselsen" overskygger alt annet, og smertene blir glemt, eller fortrengt... hehehe.. Om man ikke direkte glemmer, så er det bare VERDT det !! Lykke til !! )
Anonym bruker Skrevet 29. november 2010 #5 Skrevet 29. november 2010 Jeg var først nervøs, men så gikk jeg på fødselskurs og nå gleder jeg meg bare Ja, det gjør vondt.. Men smertene er ikke farlige Det er viktig å minne seg på! Når vi mennesker får vondt, så har vi nerver i hodet som forteller oss at dette er farlig.. Det er den følelsen du må bare slukke Det er gode smerter, nyttige smerter Ikke farlig! Alt som skjer under en normal fødsel , skjer akkurat slik det skal Kroppen din vet nøyaktig hva den skal gjøre, barnet vet nøyaktig hva det skal gjøre.. Det DU skal gjøre er å puste, minne deg selv på hvor fantastisk det er og la kroppen gjøre det den skal uten å stritte imot.. Bare la den gjøre jobben sin... Dette kan du! Selv uten å ha gjort det før.. hvor kult er ikke det ? =D
Anonym bruker Skrevet 29. november 2010 #6 Skrevet 29. november 2010 Fordi kvinnekroppen er skapt for det (så sant ikke man har noe spesielt som er i veien for en normal fødsel) Det er et fantastisk privilegie å få oppleve å sette et barn til verden. Å føde et barn er det største og fineste jeg har gjordt. Ja, det gjør jo vondt, men man kommer seg gjennom det. Og jeg gleder meg til neste gang (håper jeg får flere) Jeg blir missunelig når jeg hører om noen som straks skal føde. Det er en så utrolig givende og flott opplevelse. Når jeg skulle føde første gang, så sa jeg til meg selv at jeg ikke kunne vite hva jeg ventet. At jeg måtte ta ting som de kommer, og at ble smertene for ille, så kunne jeg be om lindring. men jeg planla ikke på noe tidspunk hva jeg ville ha. Jeg tok alt etter innstinkt og hvordan den enkelte fødselen ble. Gled deg til å holde ditt lille nurk i armene! LYKKE TIL!
Anonym bruker Skrevet 29. november 2010 #7 Skrevet 29. november 2010 Fordi det er en så stooor opplevelse! sefølgelig er det vondt, men det fins jo smertestillende og alt det der:) Å føde er helt spesielt! ikke gru deg, tenk på det flotte du får etterpå Syns du skulle tatt deg en god samtale med jordmorda di for å roe den frykten din litt:) Lykke lykke til
Anonym bruker Skrevet 29. november 2010 #8 Skrevet 29. november 2010 Jeg har født én gang og er overhodet ikke redd for fødsel. Synes faktisk det er verre både å være gravid og å amme enn å føde. Men dessverre er det ofte skrekkhistoriene man hører og husker... Min fødsel kan sikkert betegnes som "tøff" på enkelte områder; ble satt i gang, hadde rask fødsel (5 t), med nærmest konstante rier, de tok vannet halvvegs i fødselen, jeg fikk kunstig drypp og jeg hadde ikke smertestillende. Men jeg husker at når det var på det aller verste (jeg visste jo ikke da at det var på det verste, det kunne jeg jo først si i ettertid når alt var over), så tenkte jeg at "dette var ille ja, men jeg skal faktisk klare enda litt verre". Prøv å finne ut hva du egentlig er redd for. Er det smerten? Å revne? Å miste kontrollen? Det ukjente? Og så må du slutte å lese alle skrekkhistoriene. Alle fødseler er forskjellige. Men det er svært, svært få som synes det er så ille at de ikke vil ha flere barn.
Anonym bruker Skrevet 29. november 2010 #9 Skrevet 29. november 2010 HVORFOR er du redd da? Smerter,å få baby,at noe går galt,tiden etter?
Anonym bruker Skrevet 29. november 2010 #10 Skrevet 29. november 2010 Jeg er 24 år har født to barn uten smertelindring, to STORE barn. Og jeg er liten. Jeg skulle ha hjemmefødsel med nr to. Men pga 7 dager overtid så fikk jeg ikke lov Du trenger ikke være redd, de tar godt vare på deg og babyen. Husk at du er skapt for å føde barn! Ja det gjør vondt, men det er ikke på samme måte som om du slår deg eller lignende. Du vet at det fører noe godt med seg. Og det gjør det! Så fort babyen er ute så har du glemt smertene. Øv på forskjellige avslappingsteknikker om du er redd for at du ikke skal få slappet av. Jo mer avslappet du er, jo mindre vondt gjør det. Bare lytt til kroppen din, den gjør det den trenger. Jeg har selv valgt å føde uten smertestillende midler, fordi å føde er det mest naturligste som finns. Og det kommer til å bli den flotteste opplevelsen i livet ditt !! Og ps: Mange av de som har føda barn, elsker å skremme de som ikke har fått barn enda. Vet ikke hvorfor. Men virker som da fremstiller de seg som tøffere personer. Vet å si at det var SÅÅÅÅ ille. De glemmer å fortelle om de positive opplevelsene. Du kjenner hvor sterk du er! Du blir paff over hvor mektig du er! Når du får holde barnet ditt for første gang så kommer du til å gråte av glede!! IKKE av smerte Lykke til, husk å slappe av mer !
Anonym bruker Skrevet 29. november 2010 #11 Skrevet 29. november 2010 Desto mer kunnskap du har, desto lettere er det å føle seg avslappet. Så les det du kan og gå på forberedende kurs. Og så må du lese noen av de trådene som av og til skrives her som heter noe sånt som "Hva er verre enn å føde?" Da vil du se at det finnes en hel haug med damer som kan ramse opp massevis med ting de synes er verre enn å føde. Venninna mi for eksempel har født 4 barn og synes fortsatt et tannlegebesøk er verre.
Anonym bruker Skrevet 29. november 2010 #12 Skrevet 29. november 2010 Jeg var redd første gang, men ikke nå som jeg er 2. gangs. Du skal ikke være redd, fordi når det først står på så vil du ikke rekke å være bekymret eller redd. Du vil gå inn i din egen verden, og alt annet blir uvesentlig. Du vil rett og slett bare fokusere på å få babyen ut. Så derfor bør du ikke være redd. Smertene høres kanskje forferdelig vonde ut, og det vil jeg påstå å si at de er. Men de er likevel ikke skremmende, fordi man vet hvorfor smertene er der og man vet at de like før man får treffe babyen sin. Jeg var livredd for smertene første gang. Nå som jeg har kjent dem kroppen, så burde jeg kanskje være enda mer nervøs, men jeg er ikke det. Jeg tror ikke opplevelsen hadde vært så fantastisk om det ikke hadde vært for smertene. Den rusen og ekstasen man opplever etterpå er helt ubeskrivelig deilig. Statistisk sett er det bare fåtallet som opplever alvorlige komplikasjoner, så sannsynligheten er liten for at det skal skje deg. Hvis fødselen hadde vært så fæl, så hadde nok ikke mange ville gjort det om igjen. Det må jo bety noe at man velger å få flere barn. Jeg sier at fødselen var veldig vond, men alt i alt så var det verdens beste opplevelse. Gled deg til verdens beste opplevelse!
Anonym bruker Skrevet 29. november 2010 #13 Skrevet 29. november 2010 -Hold fokusen på hva du sitter igjen med etter smertene! Det er det nyderligste du noen sinne kan sitte med -Ja, det vil nok være smerter, men jobb med riene og smertene, ikke mot dem -Tenk hvor mange som har fødet før deg, hvor alt gikk bra og alt var toppers, du vil være en del av dem snart! -Når du ble gravid, så sa du ja takk til alt som følger med det.
Anonym bruker Skrevet 29. november 2010 #14 Skrevet 29. november 2010 Jeg hadde en lang og vond fødsel (2 døgn).Men det er den mest fantasiske opplevelsen jeg noen gang har hatt. Jeg syns det var veldig spennende og ble veldig inponert over hva kroppen min klarer og hvor mye smerte jeg takler . Det er den beste utfordingen jeg noen gang har fått Og jeg gleder meg som en unge på julaften til neste fødsel om 7 mnd . Hater å gå gravid ,men elsker fødsel .He he he
Anonym bruker Skrevet 29. november 2010 #15 Skrevet 29. november 2010 21.40 - Det du sa der synes jeg er vrøvl fra ende til annen. Mulig det er slik for noen, men slettes ingen fasit. Jeg fantes ikke redd, men det hjalp ikke meg, for å si det slik. Du som trenger beroligelse. Fødsler er forskjellige. Noen har det helt for jævlig grusomt, mens andre syntes det var som første mensdag med lette menssmerter. Uansett - man kommer igjennom det - og folk har gjort det før deg. Får håpe du får en fin opplevelse:)
Anonym bruker Skrevet 29. november 2010 #16 Skrevet 29. november 2010 Fordi du føler deg så sinnsykt stolt etterpå! Stolt av babyen og stolt av at DU klarte det :-) En fødsel er vond, men det jeg syntes hjalp var Gro Nylanders utsagn om at alle får utdelt en sekk med rier, og for hver ri du går gjennom er det én mindre :-) For i motsetning til mange andre typer smerter er fødselssmerter tidsavgrensede!
Anonym bruker Skrevet 29. november 2010 #17 Skrevet 29. november 2010 HI her. Tusen takk snille damer! Kjempe takknemlig for alle svar. Ble redd da jeg fant ut at jeg var gravid, men tenkte at : Nei, nå får du ta deg sammen! Vil jo gjerne ha barn og da må det nok en fødsel til. Er nok mest redd for å miste kontrollen, å føle at jeg ikke får puste, få panikk,besvime osv.. Også redd for å miste masse blod eller at noe annet galt skal skje. Kan ikke forrstille meg at det skal komme en unge ut av meg, skjønner ikke helt åssen det skal gå til. Har fødeplass på Ullevål, hørt masse skryt så det hjelper jo noe. Håper jeg får ei koselig, trygg jordmor som jeg føler jeg kan stole på .
Anonym bruker Skrevet 29. november 2010 #18 Skrevet 29. november 2010 Jeg kan egentlig ikke fortelle deg hvorfor du ikke skal være redd, for jeg vet ikke hva som gjør deg redd. Finn ut hvorfor du er redd, og prat med helsepersonell om det. Jeg er ikke redd fordi jeg hadde en fin opplevelse sist. Og var ikke redd i forkant av den fødselen, fordi jeg ikke viste hvordan min fødsel ville være, uansett hvordan 1000 andre kvinners fødsler har vært.
Anonym bruker Skrevet 29. november 2010 #19 Skrevet 29. november 2010 En ting til som må nevnes. Det er en grunn til at mange blir lei helt på slutten av et svangerskap og at man opplever mer plager mot slutten, det er fordi man skal føle seg så jævla klar for at fødselen skal begynne. Da går man og kjenner etter vondter. Man vil nærmest ha vondt.
Anonym bruker Skrevet 29. november 2010 #20 Skrevet 29. november 2010 Jeg var verken redd første gang eller nå... Bare tenk på at det finnes alternativ smertelindring om du vil ha og helt sikkert blir tilbydt, hvis ikke så ber du om det hvis du føler behovet... Bare tull å ligge å pine seg selv når man kan få hjelp med smertene.. Blir ikke wonderwoman av å føde uten smertelindring asså... som sakt de er ikke det første og det er gammelt nytt..
Anonym bruker Skrevet 29. november 2010 #21 Skrevet 29. november 2010 Enten opp eller ned så kommer den ungen ut!! Du er på et sykhus omgitt av menesker som har gjort dette mange ganger før og har rutine hvis noe som ikke skulle skje skjer. På slutten av fødselen får du en aldri så liten gullmedalje..
Anonym bruker Skrevet 29. november 2010 #22 Skrevet 29. november 2010 Se deg godt rundt.. Se bort i fra de som må ta KS av div årsaker som angst/komplikasjoner. Resten føder naturlig. Likevel er det ikke mange enebarn. Det sier vel litt om alle mammaene rundt deg;) De tåler masse smerte for å få flere av verdens under:D
Anonym bruker Skrevet 29. november 2010 #23 Skrevet 29. november 2010 Jeg hadde veldig god hjelp av å lese om naturlig fødsel under graviditeten. Mye av informasjonen man finner om fødsel fokuserer så veldig på alt som kan gå galt/smertelindring/komplikasjoner osv.- ved å lese om naturlig fødsel fikk jeg tro på at dette skal jeg klare fordi det er det mest naturlige i verden. Min kropp er en kvinnekropp, altså kan og vet den hva den skal gjøre. Og skjer det noe får jeg hjelp. Jeg valgte å forberede meg ved å lese en del om naturlig fødsel og hva som skjer underveis i fødselsforløpet. Gikk også på yoga store deler av svangerskapet, det hadde jeg enormt utbytte av under fødselen. En fødsel vil i større eller mindre grad være smertefull, men tenk for et mirakel det er! Du har fødende krefter og barnet har fødende krefter, synes det var fantastisk fasinerende å lese om hvordan barnet dreier og snur seg på sin vei ut i verden. Uten at vi gjør noen ting! Barnet vet og din kropp vet hvordan dette skal gjøres, det er jo helt fantastisk vakkert og flott :-) Anbefaler deg å spørre på biblioteket etter "Fødende krefter" av Eli Heiberg Endresen og Nanna Biørnstad eller kjøp her: http://bokelskere.no/bok/foedende-krefter/134165/ Eller les mer her, de har også kurs i oslo: http://www.doulasenteret.no/ Jeg var nok heldig, fikk en drømmefødsel, sto oppe og brukte tyngdekraft og yogapust helt frem til de siste 40 minutttene. Følte aldri at jeg riktig mistet kontrollen, selv om det var ganske intenst på slutten! Dessuten er kroppen din så smart at den lager sitt eget dop underveis, hormoner er en rar ting! Selv var jeg sånn halvveis i tåka på slutten, kun på egenproduserte endorfiner, utrolig flott og gøy å ha opplevd en fødsel! Ønsker deg masse lykke til, forbered deg godt, dette går fint! klem :-)
Anonym bruker Skrevet 29. november 2010 #24 Skrevet 29. november 2010 Det jeg trøstet meg med var hvor mange det er som faktisk får flere enn 1barn. Når man etter å ha vært gjennom en fødsel frivillig velger å gjøre det flere ganger så må det være verdt det. Har nå født 2 ganger og jeg er ikke enig med de som sier det er en fantastisk opplevelse, men likevel kunne jeg gjort det en gang til.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå