Anonym bruker Skrevet 29. november 2010 #1 Skrevet 29. november 2010 Hei, er det noen som vet noe om hvordan man skal gå frem for å få avlastning som alenemor? Barnet er 3 år og BF har hatt annenhver helg det siste året. Nå skal han i militæret i 1 år, så samvær vil bli minimalt i det nærmeste året. Jeg er i en krevende jobb, og barnet er i bhg i ukedagene. Har lite familie rundt meg som avlastning. Noen har rådet meg til å kontakte BV for avlastning, noen fraråder meg det på det sterkeste! Hva skal man gjøre?
Anonym bruker Skrevet 29. november 2010 #2 Skrevet 29. november 2010 jeg har jo ikke født enda så er ikke helt sikker.. men jeg skal få det gjennom BV når ungen blir eldre.. men jeg er jo i kontakt med de fra før liksom.. pga andre hjelpetiltak.. er førnøyd med de jeg..
Anonym bruker Skrevet 29. november 2010 #3 Skrevet 29. november 2010 Frivillighetssentral der du bor? Aleneforeldreforeningen har tilbud hvis du bor i Oslo.
Anonym bruker Skrevet 29. november 2010 #4 Skrevet 29. november 2010 Jeg hadde avlastning gjennom BV i ett år. Jeg var alene (bf i utlandet), var i en veldig vanskelig situasjon, mamma nettopp dødd, far som reiser mye, liten mulighet for avlastning. Jeg ble anbefalt av styrer i bhg til sønnen min om å søke. Det gikk så fint, men jeg hadde på forhånd funnet et hjem. Problemet er ofte at de ikke har avlastningshjem for hånden. Jeg kunne hatt avlastningen lenger, men valgte å kutte da jeg og sønnen min flyttet inn sammen med kjæresten min. Har bare positive opplevelser med det
Anonym bruker Skrevet 29. november 2010 #5 Skrevet 29. november 2010 Du kan gå gjennom barnevernet hvis du ønsker at avlastningen skal betales av staten. Som regel skal det imidlertid LITT mer til enn at barnefar skal i militære ett år. Som småbarnfar vil jo far kunne få mer permisjonen, søke om militærtjeneste i nærheten av barnet, søke om å bo hjemme osv......
Bustehue Skrevet 29. november 2010 #6 Skrevet 29. november 2010 Ta kontakt med kirken f.eks. Google homestart eller home start, husker ikke helt hvordan det var. Det er et tilbud i vår kommune som gir avlastning til familier som trenger det. Lykke til :-)
Anonym bruker Skrevet 29. november 2010 #7 Skrevet 29. november 2010 Her er det snakk om en BF som skal ut i indre Troms og som aldri har stilt opp noe særlig utenom....og vi bor i indre østlandsområdet.. Det er snakk om at far i dette tilfellet skal selge bostedet sitt etv
Anonym bruker Skrevet 29. november 2010 #8 Skrevet 29. november 2010 Takk for svar Glemmer jo fort slike ressurser. Kanskje er også Frelsesarmeen en ressurs? HI
Anonym bruker Skrevet 29. november 2010 #9 Skrevet 29. november 2010 Hva med å prøve å avtale med foreldrene til noen i barnehagen eller barn i nabolaget om dere skal ha hverandres barn på jevnlig besøk, f.eks. en gang i uken eller annenhver uke. Etter hvert kan det jo utvides til overnatting også. Ikke mye mer jobb å ha et ekstra barn på besøk, men veldig godt å ha barnet borte på besøk og få litt avlastning!
Anonym bruker Skrevet 29. november 2010 #10 Skrevet 29. november 2010 Jeg ville tatt kontakt med Home Start. De drives gjennom kommunen, og er et tilbud om avlastning for foreldre. Nå vet jeg ikke om barnet ditt er for gammelt, men ville ringt for å sjekke. Moren min har jobbet i Home Start i flere år, og det er et fantastisk tilbud for de som sliter litt i hverdagen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå