Gå til innhold

Kan noen gi meg råd? NAV...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er jeg som fikk avslag på min aleneforsørgerstønad på grunnlag av at de ikke hadde mottat ex-samboers nye adresse. Jeg sendte inn en "klage", og jeg pratet med NAV forvaltning som kunne fortelle meg at de hadde mottatt den, og at de skulle behandle den så fort som mulig.

I mellomtiden må jeg søke sosialen om støtte til dekke av husleie, samt hjelp til å dekke noen timer hos tannlegen.

Jeg maste og maste på NAV om denne søknaden, og spurte saksbehandleren om det var noe mer de trengte siden det tok så lang tid. Nei, det trengte de ikke, sa hun.

Dagen etterpå mottok jeg brev fra dem i posten hvor det sto at søknaden fra sosialkontoret sto på "vent", og at de manglet dokumentasjon på at jeg bor alene! Snakker om kjerring!

Vedlagt var en bostedserklæring.

I brevet hadde skrevet at jeg måtte få 2-4 personer til å vitne for at jeg bor alene, og det kan ikke være bekjente eller familie av meg.

*Hvis barnefar likevel bor hos deg, ber vi deg sende hans to siste lønnsslipper* sto det også i brevet!

Jeg føler meg mistrodd!

Sosialkontoret ber om MER dokumentasjon enn hva jeg har gitt forvaltninga. Og hvem skal jeg få til å skrive under på som vitne, siden det ikke kan være kjenninger av meg??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Naboer, arbeidsplass, helsestasjon?

Snakk om å gjøre det vanskelig for deg!

Kan du ikke få han til å sende inn ny adresse?

Skrevet

Hi

Han har jo meldt adresseendring i folkereg for en mnd siden!

Men dette er jo tydeligvis ikke nok for dem..

Og jeg synes det blir så flaut og skulle gå til fremmede for at de skal vitne for meg..

Skrevet

Skal du spørre fremmende om de kan vitne for deg at du bor alene.

Dummeste jeg har hørt. Hvordan skal fremmende vite at du bor alene?

Skrevet

Jeg tror du skal ta en telefon til en advokat nå. Jeg mener dette går under fri rettshjelp.

Jeg føler med deg, og vet hvordan det der kjennes.

Skrevet

Så kjipt!

Hvorfor tror de deg ikke da?

Ring på til naboene rundt deg og be om hjelp.Sjønner det ikke er noe gøy,men naboer kan jo følge litt med på om han bor der el ikke..

Lykke til!

Skrevet

Jeg ble bedt om dette en gang i tiden, men de måtte gi seg den gang fordi de ikke hadde lohjhjemmel til å be noen om dette. Kanskje det er slik enda?

Skrevet

HI

Jeg vet ikke om de har lov til å kreve at jeg skal få vitner til å bekrefte dette..På Den bostedserklæring som de har sendt meg, så må jeg skrive alt av samvær bf har med barnet, og hvordan den foregår + mye annet, som jeg synes er irrelevant! Og dette skal også noen "vitner" lese over, og skrive under på!

Skrevet

En kan ikke be hvem som helst signere på noe slikt. Det går bare ikke an. Hva da om det er falskt det du skriver(de kan jo ikke vite dette om de ikke kjenner deg, bare fordi du har skrevet det. Da skulle jo NAV selv kunne signere det)?

Ring advokat, det er mitt beste råd. Og gå igjen på folkeregisteret, og be om bevis for at du bor alene. Ikke bry deg med hvor barnefar bor, for det er ikke ventet at du skal ha oversikt over dette lenger siden dere ikke bor sammen. Bare du og barnet. Og kanskje be dem signere? Folkeregisteret er jo de med best oversikt over hvor folk har adressene sine.......

Har dere samværsavtale, så legg ved en kopi av denne. Men en trenger ikke skriftlig samværsavtale for å bevise at en er alene. Regner med du har meklingsattest? Hvis ikke, så får du dette ved å be om meklingstime på familievernkontoret. Og du får det så lenge du møter opp, selv om barnefar ikke møter.

Politiet har samme oversikt som folkeregisteret over adresser, så det er jo også et alternativ....

Skrevet

Overgangsstønad er en stalig ytelse og vedtak her gjøres av NAV forvaltning ift den dokumentasjonen som trengs.

Sosialstønad er en kommunal ytelse med helt andre krav til dokumentasjon enn overgangsstønad. Ift vedtak på sosialstønad skal alle inntekter i husstanden regnes med. Derfor krever de en litt annen dokumentasjon enn det forvaltning gjør. Sosialtjenesten har heller ikke nødvnedigivs tilgang til den dokumentasjonen du har sendt til forvalning.

NAV kan kreve bekreftelse på vitner at du faktisk bor alene. dette fordi bostederklæringen sier kun noe om folkeregisteradresse, og ikke noe om hvilke perosner som faktisk oppholder seg i boligen. Men vitnene må kjenne deg for å skrive under på en slik erklæring.

Skrevet

I følge hvilken paragraf kan NAV be om slike underskrifter?

For få år siden var hvertfall lovverket slik at de kun kunne innhente opplysninger fra vanlige offentlige kanaler. Og ved en egenerklæring fra søkeren.

Skrevet

Hi

Hvilken garanti har de liksom for navnene som er underskrevet da?

For alt NAV vet, så kunne jeg bare ha skrevet på Ola Normann..

Skrevet

Ja, slik er det jo med alt man skriver under på!!!

Skrevet

Dette MÅ være feil.

Skal du liksom gå rundt på gaten å spørre fremmede folk om de kan vitne på og skrive under på at du bor alene?

NAV i et nøtteskall altså......

Skrevet

Hi

I brevet sto det at jeg måtte 2-4 vitner til å bekrefte min boostedserklæring. På bostedserklæringen synes jeg det sto vel mye privat info som jeg IKKE er interessert i at verken husvert eller fremmede naboer skal vite om!

Alt i fra nøyaktig samvær beskrevet i detalj, hvor lenge vi har bodd fra hverandre og mye annet.

Under dette sto det at disse vitnene ikke måtte være i slekt med meg, ikke være nær familie, og heller ikke være nære bekjente av meg.

Skrevet

ah, leita akkurat for å se om du hadde skrevet noe nytt i denne saken.

e trur du må ring en advokat, for no begynn d her å gå litt vel langt

Skrevet

Skaff deg advokat. Dette er ikke lov en gang. De kan ikke kreve at du bretter ut privatlivet ditt og sensitive opplysninger til villt fremmede.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...