Anonym bruker Skrevet 29. november 2010 #1 Skrevet 29. november 2010 Jeg er så sliten og lei meg om dagen :/ Vi har prøvd å bli gravide i 3 år og for en mnd siden så fikk vi svar på utredningen og da fikk jeg diagnosen PCOS, mens mannen sin sædprøve var normal. Jeg har hatt en vanskelig oppvekst, opplevd mye vondt og jeg føler jeg har vært grunnen og feilen til mye her i livet, så selvfølgelig er også barnløsheten min feil!! :( Jeg fikk et ganske stort gråteanfall kvelden etter vi hadde vært på sykehuset og har siden da vært veldig nede psykisk.. Kan gråte når jeg hører på fine sanger og jeg har grått hver gang jeg har måttet fortelle folk om oss. Jeg gråter meg ofte til søvn og jeg får ikke sove hver natt, ligger ofte å tenker på alt vondt.. Så forrige uke kom bomben som dyttet meg helt over kanten.. Sambo sin lillesøster er gravid, uplanlagt - hun har glemt en p-pille, er i et ferskt forhold, går på skole og bor på en hybel.. Hun vet at vi sliter og hun ønsket ikke å "ødlegge" for oss som hun sier.. Jeg er jo ikke sint eller noe på henne, men jeg ble veldig lei meg Egoistisk som jeg kanskje er så ble jeg det Jeg har alltid hatt det håpet at vi skulle få det første barnebarnet på hans sin side og det er en av de få tingene jeg har trøstet meg med, men nå så er det enda en ting jeg få tenke på.. Jeg prøver virkelig å være positiv og å gjøre jobben min bra, men det er så vanskelig.. Jeg har ikke overskudd til å gjøre noe når jeg kommer hjem og jeg lar mye gå ut over sambo.. Han er en kjempestøtte for meg og jeg tenker ofte at jeg vet ikke hva jeg skulle gjort uten han.. Begynner å gråte bare av den tanken også men, tilbake til hovedspørsmålet.. Noen som har vært sykmeldt fordi du har vært psykisk nede i prøvetiden? Jeg vil ikke være langtidssykmeldt, men jeg føler jeg bare må ha en pause nå. Jeg er redd legen kan tro jeg er hypokonder og at jeg vil ha fri fordi jeg ofte er syk.. Har forsåvidt ikke vært syk og vært hos legen på snart 1 år, men det er en del historie i journalen min likevel og jeg har ikke alltid blitt tatt på alvor, sikkert fordi jeg er overvektig, men jeg er jo det fordi jeg har pcos også.. Hvordan går jeg frem da? Hva skal jeg si? Takk til du som leste så langt... Håper du kan legge igjen et svar
Anonym bruker Skrevet 29. november 2010 #2 Skrevet 29. november 2010 kan desverre ikke hjelpe deg med noe spesiellt her gitt.. men vil bare si at jeg ønsker deg det aller beste! har selv ei venninne som har den diagnosen. og jeg føler meg nesten slem som sitter her gravid i 7 måned og skal bli alenemor.. det er så urettferdig at folk skal måtte oppleve sånne ting!. jeg håper det ordner seg for dere! og jeg hadde ikke vært redd for å gå til legen. har selv slitt mye psykisk.. riktignok pga helt andre ting.. men her har nok også legen min litt "hypokonder" intrykk tror jeg.. selv om jeg ikke er det.. men hvis du tror det er det rette for deg så går du og spør. for alle kan trenge en pustepause innmellom.. enten det er for det ene eller det andre. jeg kan i allefall si så mye som at det IKKE b lir bedre av å late som man har det bra. hvis man hele tiden går med en "har-det-helt-fint-maske" så blir det nok bare vondt verre. ta deg tid til å være trist. og ikke steng følelsene ute. det var i allefall de rådene jeg kan gi.. håper det hjelper deg litt.. STOOR trøsteklem!!
Anonym bruker Skrevet 29. november 2010 #3 Skrevet 29. november 2010 Hei. Jeg er i samme situasjon som deg!! Og det er HARDT å se andre blir gravide, uten å "fortjene" det. Men det blir oss også!!! Det er vanskelig, for man unner venner/familie som er gravide alt godt. Men samtidig så gjør det så fryktelig vondt når man har problemer selv Hvis du har behov for noen dager fri, så ber du legen om sykemelding. Det kan bli for mye for hvem som helst til tider. Sender deg mange gode trøsteklemmer!!
Anonym bruker Skrevet 29. november 2010 #4 Skrevet 29. november 2010 Hei jeg syns du høres deprimert ut? Spesielt siden du også har søvnvsnsker. Dette er jo helt klart en årsak til at leger sykemelder, uavhengig av hva som er bakgrunnen. Du har jo sikkert også en sårbarhet i deg på grunn av oppveksten, som gjør at det blir for mye for deg nå. Det er jo ofte i nye kriser, at følelsene fra en vond barndom dukker opp. Når vi var små, så måtte vi jo bare overleve det på et vis. Det du nevner med misunnelse, deler du nok med mange prøvere.. Det er veldig tabu og spesielt å være trist og sint nå andre er i "lykkelige omstendigheter". Av erfaring vet jeg at det er veldig vanskelig å vite hvordan man skal være overfor dere som ikke får, men ønsker så sterkt.. Jeg opplever at de (jeg kjenner) både vil og ikke vil snakke, og at det som er greit å si en dag, ikke er greit neste. Dette er jo forståelig, ettersom det er en stor sorg, men at håpet aldri slutter. Likevel så blir jeg så ekstremt usikker og aner ikke hvordan jeg skal være eller oppføre meg. Så jeg kunne ønske at de satte ord på hvordan dagen var, om det var håp eller sorg den dagen, også kunne jeg tatt det derfra. Jeg ønsker deg masse lykke til, sender en klem og håpet at du får innvilget 14 dagers ro og hvile av legen din!
Anonym bruker Skrevet 29. november 2010 #5 Skrevet 29. november 2010 Jeg er så sliten og lei meg om dagen :/ ----------- En duagnose som pco eller pcos er da vel ikke verdens undergang! Ikke er det dødelig en gang. Har du både pcos og er overvektig i tillegg, så er det faktisk vitenskaplig bevisst at til og med få kilos nedgang gjør det lettere å bli gravid. Og eller så har dere krav på utredning og oppstart på prøverør. Den dagen du eventuelt har gått ned noen kilo og er har hatt de tre gratis prøverørforsøkene dine og ikke blitt gravid, så fortjener du ei sykmelding, men ikke før.
Anonym bruker Skrevet 29. november 2010 #6 Skrevet 29. november 2010 Heh..Det er ikke akkurat pga pcos jeg har problemer, det er jo hovedsakelig barnløshet. Det er vanskelig og sårt og ikke få barn og du vet kanskje ikke så mye om det? Jeg er glad jeg har en diagnose og at vi kan få hjelp. Og til din informasjon så har jeg gått ned i vekt og holder på enda, jeg vet da alt om at det skal til! Det er synd jeg må forsvare meg her, når jeg har det vondt fra før så takk skal du ha. HI
Anonym bruker Skrevet 29. november 2010 #7 Skrevet 29. november 2010 Heh..Det er ikke akkurat pga pcos jeg har problemer, det er jo hovedsakelig barnløshet. Det er vanskelig og sårt og ikke få barn og du vet kanskje ikke så mye om det? Jeg er glad jeg har en diagnose og at vi kan få hjelp. Og til din informasjon så har jeg gått ned i vekt og holder på enda, jeg vet da alt om at det skal til! Jeg går på metformin og har et bra kosthold og vi skal tilbake til sykehuset om 4 mnd. Du snakker til meg som om jeg er uvitende og det er synd jeg må forsvare meg her, når jeg har det vondt fra før så takk skal du ha. HI
Anonym bruker Skrevet 29. november 2010 #8 Skrevet 29. november 2010 Uff.. Jeg vil ikke være deprimert, jeg vil være positiv og glad for at vi har et bra liv og bra økonomi osv Men, det er nok sant i det du sier.. At jeg er veldig sårbar fra når jeg var yngere.. Det er jo et håp som hver eneste mnd blir knust. Hver eneste mnd blir sorgen dratt frem igjen og dette har vi hatt i tre år. Vi har ikke snakket om det til familien før det siste året når vi har startet med utredning så det er liksom nå det har blitt virkelig alt sammen. Før har vi slitt med det i stillhet nå er det mer åpent og da samtidig spør alle om det, det er også slitsomt, men det er bedre en å få spørsmål om det blir barn snart. Jeg synes egentlig det er bedre at de spør også da, en at de snakker om det seg i mellom og bak vår rygg. Det er som du sier vanskelig å vite, hva man skal si.. men, man må bare prøve å kjenne etter magefølelsen kanskje Tusen takk for svar og klem
Anonym bruker Skrevet 29. november 2010 #10 Skrevet 29. november 2010 Herregud, slutt å spis sjokolade, gå ned i vekt og bli gravid!!! Hjelper ikke klage på et nettforum!!
Anonym bruker Skrevet 29. november 2010 #11 Skrevet 29. november 2010 Takk for svar:) Du må ikke føle deg slem fordi du er gravid! Du skal få et mirakel snart, uansett situasjonen Jeg er veldig påpasselig med at jeg er positiv til lillesøsteren til sambo, nettopp fordi jeg vil hun skal glede seg - ikke være redd for å såre meg. Det er da ikke hennes feil at jeg ikke kan få barn så lett og hun kan.. Jeg kjenner meg veldig igjen i det du skriver, med den masken.. Har ofte den og spesielt på jobb, mens i pausene så sitter jeg på do og kjemper for å holde tilbake tårene.. Tusen takk for rådene og klemmen:)
Anonym bruker Skrevet 29. november 2010 #12 Skrevet 29. november 2010 Jamen, f**n da! Du vet da ingenting om meg og mitt kosthold!? Jeg går på metformin nå og med de så kan jeg ikke spise usunt for det tåler ikke kroppen min! Jeg lever på knekkebrød og unner meg ingenting så ikke kom her! Jeg trodde det var lov til å spørre om ting her jeg uten å bli slaktet!
Anonym bruker Skrevet 29. november 2010 #13 Skrevet 29. november 2010 Ærlig talt 16:46, det var ihvertfall ikke de rette ordene til en som sliter. Til din opplysning er det ikke alle som får de tre gratis forsøkene heller, og medisinene er alt annet enn gratis. Jeg fikk beskjed om at jeg nok ikke ville bli gravid etter ivf, legen anbefalte donoregg i utlandet. Noe jeg også endte opp med. Syns du skal be om sykm HI, vet hvordan du har det, rett og slett et HELVETE, selv om det ikke er dødelig!! Klem og lykke til.
Anonym bruker Skrevet 29. november 2010 #16 Skrevet 29. november 2010 Du skulle vært halshugd. "Gå ned i vekt å bli gravid" Jeg er ikke hi, men vekten har aldri vært mitt problem blir ikke gravid av den grunn. Hold dere borte fra å kommentere hvis dere er fulle av dritt. Jeg er ikke hi.
Anonym bruker Skrevet 29. november 2010 #18 Skrevet 29. november 2010 Takk for støtte! Det er mange som blir tøffe når de kan skjule seg bak anonymknappen! HI
Anonym bruker Skrevet 29. november 2010 #19 Skrevet 29. november 2010 Du kan jo bruke egenmelding og sånn få 3 dagers pause (8 om du jobber i IA bedrift..) så kanskje det ikke er nødvendig med lege i første omgang???
Anonym bruker Skrevet 29. november 2010 #20 Skrevet 29. november 2010 Det er flott atdu har blitt utredet. Jeg har også pcos. Ta sukkerbelastning og se om du har insulinresistens. Kan være derfor du er litt overvektig. Metformin er da supert. Jeg ble gravid på første runde med pergo. Har en sønn idag. De aller fleste vil til slutt bli gravide. Masse lykke til!!
Anonym bruker Skrevet 29. november 2010 #21 Skrevet 29. november 2010 Kjære 17:40, slutt å bry den lille hjernen din du.
Anonym bruker Skrevet 29. november 2010 #22 Skrevet 29. november 2010 Jeg fatter ikke at det går an å være så idiot? Er vi ikke voksne mennesker her? Hvis du leser lenger opp her så ser du at jeg ligger ikke på sofaen å spiser sjokolade! Jeg gidder ikke dette mer, jeg prøvde å få ut litt her, men dette blir for dumt. At dere tørr? At dere som sikker har barn og er ansvarsfulle voksne mennesker kan skrive noe så barnslig? Jeg blir helt matt!! Dere burde skamme dere!! Snakk om å sparke en person som allerede ligger nede da!! HI
Anonym bruker Skrevet 29. november 2010 #23 Skrevet 29. november 2010 Jeg som skrev 17.44 Nå så jeg at du bruker metformin. Hos meg og de fleste andre tar det ofte 3 mnd før man merker noe forskjell. Metformin er virkelig gull. Man får liksom tilbake balansen i kroppen. Håper du også vil kjenne det..
juliea med pike 07.03.11 <3 Skrevet 29. november 2010 #24 Skrevet 29. november 2010 Hei HI. Mine råd er fattige her, så ønsker heller bare vise min støtte. Har du noen å prate med om dette? Kanskje en deilig avlastnig å få ut alle følelser hos psykolog, så kan deprisjonen lette litt kanskje? Kanskje det kan hjelpe å få vekk noen ting du tenker mye på fra barndommen, så du får fokusert mer på nuet. Lettere sagt enn gjort I KNOW! En venninne av meg og typen prøvde å få barn i MANGE år, prøvde alt. Hun ble psykisk nedbrutt og prøvde å innse at hun aldri kom til å bli biologisk mamma. Plutselig etter 4 år med prøving var hun gravid! Og har nå en datter på 2 år =) Så det er absolutt håp HI!! Det er ikke lett å forstå dette med graviditet, jeg ble gravid 2 uker etter pillestopp uplanlagt. Og andre må slite lenge, det skjønner jeg føles urettferdig. Men din tur kommer nok veldig snart, og tenk da hvor fantastisk stor premnie du får for alt slitet. Lykke til HI!! Du blir nok mamma du og <3 klem
Anonym bruker Skrevet 29. november 2010 #25 Skrevet 29. november 2010 Fy faen. Dere frekke anonyme er så smålige og latterlige.. Utrolig patetisk å sparke de som ligger nede . Hva slags mennesker er dere egentlig ? Verden hadde vært et bedre sted uten slike som dere.. Til HI: Du kan selvfølgelig ta en prat med legen din. Kan ikke forstille meg hvor vanskelig det må være for dere... Lykke til!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå