Fleur Delacour Skrevet 29. november 2010 #1 Skrevet 29. november 2010 "Alle" eg snakkar med (inkludert jordmor) seier at nei, bekkenløsning, det er framme i symfysen, det. Men bekkenet går jo heile vegen rundt og har to ledd bak også. Kan ein ikkje få bekkenløsning der? Eg har null smerte framme i symfysen, men bak er det verre - når eg går/står for lenge, for eksempel når eg lagar mat/vasker hus og sånt. Då stivner eg ordentlig til nederst i korsryggen (må jo nesten berre kalle det bekkenet) og det er vondt å gå. Det hjelper å liggja i ro litt, vondt å liggja på ryggen/sitteliggja i sofaen. Må leggja til at eg datt i trappa for eit par veker sidan og fekk ein smell i halebeinet, men dette "bekkenproblemet" byrja før dette. Kva trur de? Kan det vera ein slags mild bekkenløsning eg har?
susa :) Skrevet 29. november 2010 #2 Skrevet 29. november 2010 minner veldig om smertene jeg hadde i mitt forrige svangerskap og da skyldtes det presset mot korsryggen pga livmoren som vokste. Smertene begynte allerede etter 3-4mnd. Gikk til legen og fysioterapeut som begge mente det var muskulært og skyldtes presset fra livmora. I 7 mnd kom bekkenløsningen og da kjente jeg det godt i symfysen. Kjentes ut som om underlivet mitt revnet hver gang jeg reiste meg. Stemmer at bekkenet går helt rundt og når man har fått bekkenløsning blir hele bekkenet mer bevegelig men det er nok ikke bak det "slarker" mest. Denne gangen kom bekkenløsningen allerede etter 3 mnd. Men dette er min erfaring, og det fysion og legen min sier.
Makko med to små gutter Skrevet 29. november 2010 #3 Skrevet 29. november 2010 Du kan fint ha bekkensmerter kun bak, men ikke i ryggen! Selv har jeg fått en låsning i ryggen (lenger oppe), som gjør at bekkenløsning fortoner seg som bare barnemat...
Lessismore Skrevet 29. november 2010 #4 Skrevet 29. november 2010 Jeg har det akkurat som deg. Blir stiv og øm i korsryggen hvis jeg tar i for mye, eller hvis jeg sitter for lenge i samme stilling i sofaen. For meg hjelper det å sitte rett i ryggen. Det går gjerne over hvis jeg rører lett på meg. Får vel legge til at jeg er 35 uker på vei. Kommer det til å være sånn resten av svangerskapet tro? Noen med erfaring?
Fleur Delacour Skrevet 29. november 2010 Forfatter #5 Skrevet 29. november 2010 Makko: Det er heller ikkje i ryggen, men lenger nede, rett over rompa liksom! Vanskelig å forklare, men det er jo der bekkenet er. Kan godt henda det er muskulært. Kjenner det i hoftene også, og antakeleg i isjas-området, men eg har aldri hatt isjas-smerter før så veit ikkje heeeilt kor det er...
2prinsesser11og08 Skrevet 29. november 2010 #6 Skrevet 29. november 2010 Jeg sliter en del med de samme plagene som du nevner her (smerter der bekkenet henger sammen med ryggsøyla, ilinger/smerter i isjas-området, smerter i hoftene, og strømninger nedover beina de dagene det er skikkelig ille) )og det skyldes en låsning i den første ryggvirvelen, virvelen som holder bekken og rygg sammen. I mitt tilfdelle kommer dette av et fall som skjedde for snart år siden, men har ikke gjort seg "synlig" før under/etter det første svangerskapet mitt for år siden. Du kan ringe til en kiropraktor som kan ta en vurdering av deg, og om de finner ut at det er noe sånn så kan de rette på det. Det er helt trygt, og hun kiropraktoren jeg snakka med for bare noen uker siden sier at det i forbindelse med fødsel hjelper å få løst opp på problemene.
Puppemamma Skrevet 29. november 2010 #7 Skrevet 29. november 2010 jeg skjønner godt hvordan vondt du har - jeg har hatt det sånn omtrent hele svangerskapet. Det hjelper på en del og strekke godt ut så bra som du klarer, akupunktur har vist seg å være effektivt på meg. har gått til fysio og naprapat - men akupunktur har absolutt vært det som har gitt mest effekt - selv om naprapat også har fått løsnet ganske godt opp til tider. det at det gjør vondere på kvelden viser også at det er muskulært - for jeg stivner skikkelig på kvelden og på natta etter å ha liggi lenge stille.
NostraStoria Skrevet 29. november 2010 #8 Skrevet 29. november 2010 Jm di tar feil, du kan godt ha bekkenløsning. Smertene kan sitte bak i midten nede ved rompa, på sidene (rompa) og stråle nedover i lårene...osv. Med meg så begynte bl bak og i slutten hadde jeg det fremme i symfysen også. Ikke stå/gå for lenge, hold deg unna støvsuging og husvask. Håper du har en samboer eller familie som kan hjelpe deg med husvasken nå når du er så vond. Kom deg til fysio (med henvisning fra lege) eller manuellterapeut (trenger ikke henvisning). Du må få behandling og treningsopplegg før du blir verre. Lykke til!
Fleur Delacour Skrevet 29. november 2010 Forfatter #9 Skrevet 29. november 2010 Tusen takk for svar folkens! No er det ikkje så ille endå, det er verst når eg har vore aktiv (les: vaska hus og bakt julekaker), men dersom det blir verre skal eg verkeleg vurdera kiropraktor. Har gått til kiropraktor ein del tidligare for andre plager og var ganske fornøgd. Så skal eg prøva å roa ned tempoet litt, eg blir litt ivrig når eg først får ein god idé...
Malinemor Skrevet 29. november 2010 #10 Skrevet 29. november 2010 Jeg hadde kraftig bekkenløsning forrige svangerskap, og ikke en ting kjentes i symfysen. Det satt bak i korsryggen, nedover i setet og nedover på utsiden av lårene. Jeg fikk også probler med "snapping hip" (hofteledd som smalt ut av og på plass igjen av seg selv) etterhvert. Man kan fint ha bl som ikke kjennes i symfysen. Denne gang kjenner jeg det både foran og bak, og symfysen er øm og vond konstant. Bekkenet glir mer fra hverandre nå enn hva det gjorde i forrige svangerskap. Anbefaler deg å ta kontakt med manuellterapeut. Jeg gikk til kiropraktor forrige svangerskap og hun var veldig flink, men manuellterapi er gratis Jeg går til manuellterapeut nå. Man trenger ikke henvisning til manuellterapeut, er bare å ringe å bestille time.
2prinsesser11og08 Skrevet 3. desember 2010 #11 Skrevet 3. desember 2010 Bare ikke vent for lenge før du tar kontakt med noen. Jo før du får sjekka det og evnt tatt tak i problemet, jo bedre! Det kan spare deg for mye strev og smerter senere Av erfaring så vet jeg at det bare er værra jo lengre du venter. Det tar bare lengre tid og flere behandlinger før du blir bra igjen, og jeg for min del synes ikke det er verdt å gå med smerter i stede for å gå en gang for mye for å få sjekka at det ikke er noe "galt".
2tettebabyer Skrevet 4. desember 2010 #12 Skrevet 4. desember 2010 jeg spurte jordmor her inne og hun trodde det jeg hadde var bekkenløsning. mine smerter sitter kun bak i ryggen og går i stråler ut mot hofter og ned i beinet..... kjenner det bare i symfysen når jeg har sex... skikkelig vondt, så sex er uaktuelt enn så lenge... kjenner igjen smerten fra pressriene faktisk, da hadde jeg veldig vondt i symfysen...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå