Gå til innhold

Ang. Reima og gummibukse på utsida-!!

Anbefalte innlegg

Gjest grønn paprika
Skrevet

I den andre tråden skriver noen "hadde du tatt gummibukse" på utsida Reima dressen hadde jeg blitt forbanna" osv.

Tror dere virkelig i en barnehagehverdag at de ansatte og vikarer tar seg tid til å sette seg inn i den tekniske delen av dressene??! At det er en del av jobben og holde seg oppdatert og utdannet på dressene?

At alle er klar over at Reima ikke trenger en regnbukse på utsiden når det er vått ute? (ja dette har blitt gjort i mange år og ingen tok skade), det er helt vanlig praksis. Om barna har Skogstad, coop eller Troll spiller ingen rolle når du kanskje er en ansatt på 50 år og gjør en så god jobb man kan. Så skal man liksom få kjeft for noe sånt?

Må si jeg blir litt sjokkert over holdningene, mange som ønsker spesialbehandling.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Må si det er en smule spesielt å bli forbanna for noe sånt, ja.

Skrevet

Det var jeg som skrev dette, og jeg antar du er småbarnsmor siden du holder til her inne? Når du i tillegg uttaler at det ikke er forskjell på dresser, har lang fartstid i bhg osv, så antar jeg automatisk at du selv mener å ha litt peiling. Hadde det vært snakk om en dame på 40-50, eller en ung jente uten barn selv, hadde jeg ikke blitt sint, men forklart at jeg ikke ønsket en gjentakelse av dette fordi dette da ødelegger for dressens egenskaper. Men en som da mener å vite litt om dette hadde jeg blitt irritert på. Forbanna var å ta litt i, det skal jeg innrømme, men irritert hadde jeg blitt og trodd du som erfaren bhg-ansatt og småbarnsmor visste bedre.

Jeg kjenner veldig mange bhg-ansatte, har hatt barna i ulike bhg, og aldri opplevd at noen har tatt regnbukse utenpå dressene uten å spørre foreldrene først, nettopp fordi alle (også hun på ca 60 år i ungene sin bhg) faktisk vet såpass om dagens dresser at de vet at noen av dem puster og er vanntette. Med Reflex-dressene vi hadde ene året, måtte de gjøre dette på de våteste dagene fordi dressen ikke var god nok, men det har aldri vært behov for det med Reima dressene. Så ja, jeg synes det er veldig, veldig rart at du som jobber i et yrke der du stadig møter på nye dresser og er rundt barneutstyr + er mor selv(?) faktisk ikke har fått med deg såpass...

Dette har ikke noe med å ønske spesialbehandling, men at det er totalt unødvendig å ødelegge en god dress sine egenskaper ved å ta på klær som ikke trengs å ta på, og om noe må da det å ikke ta på regnbukse SPARE dere for tid og ikke lage ekstraarbeid vel? ;-)

Skrevet

ps. Du skriver at ingen av barna har tatt skade av å få regnbukse utenpå, og så skriver du i det andre innlegget at du mener dressen er dårlig fordi barna blir kalde i den...ehhh... Ja. Da HAR det kanskej tatt skade da ;-) Fordi det er jo nettopp derfor man IKKE skal ha ikke-pustende regntøy utenpå.

Skrevet

De aller fleste barn har jo en dress som er vanntett og pustene, så ingen burde ha på seg gummibukse. Barnehagen får heller informere foreldrene til de barna det gjelder om at dressen ikke holder mål. Har ikke foreldrene ønske eller mulighet å gjøre noe med det får de da bruke gummibukse utenpå dressen til dette barnet.

Skrevet

Forstår utmerket godt hvorfor det skjer. Enkelte av disse dressene er laget slik at man nesten må være professor for å få de rene. Ikke skal de vaskes for ofte, ikke tørkes i trommel, ikke bruke skyllemiddel, bruke spesialsåpe osv osv. Det er langt enklere å gjøre ren en regnbukse og barnehagen slipper inntørka, ekstremt sølete dresser som sikkert ikke er behaglig for barnet å ha på i det hele tatt på slutten av uka. (Jeg mener. Ettersom at fokus på bekvemlighet og bevegelighet er så stort)

Skrevet

Ja, bevegligheten og bekvemligheten er jo sikkert kjempestor med en regnbukse utenpå dressen, for å ikke snakke om hvor lite klamt det må føles.... ;-)

Det går an å spyle alle dresser, og dette kan foreldrene gjøre dersom de ser dressen er skitten og de ikke vil vaske den. De fleste dyre dressene er også veldig skit-avstøtende, og blir derfor ikke så skitten (og på langt nær like fort) som andre dresser.

Gjest grønn paprika
Skrevet

I min barnehagehverdag er det ca 24 unger å kle på før vi går ut. Noen har Reima, HM, Coop, Troll og mange har arvedresser på 3 sesong. Alle har forskjellige luer, sokker, støvler (vanntette og ikke!) Vi diskuterer kjapt mens vi kler på hva som er best å ta på, kler på alle det vi har bestemt og går ut. Det gir en viss trygghet i å vite at alle har fått på seg nok og riktig. Merket spiller ingen rolle, det kan bli litt mye for en vikar (og det er det ofte i bhg) å holde styr . Det" rare" er at barna har det kjempegøy så lenge de ikke er kalde, og vi voksne er også veldig fornøyde så lenge barna er det.

Jeg har fått med meg at det er forskjeller på dresser, har 3 barn.

Men forskjellene er små, og betyr veldig lite i forhold til prisen.

Skrevet

Da er vi fundamentalt uenige, og ja, jeg hadde i så fall krevd "spesialbehandling" av deg. Jeg hadde ikke kjeftet på deg, men bedt deg på en pen måte (jeg klarer faktisk opptre høflig selv om jeg er irritert, i hvertfall IRL ;-)) om å ikke kle på barna mine regnbukse utenpå kjeledressen. Evt tatt med regntøyet hjem slik at du ikke hadde mulighet til det i det hele tatt.

Barna har det sikkert kjempegøy uansett hva de har på, men det var du selv som skrev at du ikke synes dressen var noe særlig, og da må en jo kunne forklare deg hvorfor du opplever det slik. Nettopp fordi du behandler den galt.

Jeg jobber ikke i bhg, men har mange venninner som gjør det + at jeg har 4 barn selv og prøvd ut ganske mange ulike dresser, og jeg synes det er STOR forskjell mellom en god dress og en dårlig dress og at man dessverre ofte får det man betaler for. Jeg hadde gjerne sett at det fantes en billigere dress som var like god som de dyre, men det har jeg ikke funnet enda. Synes fortsatt det er pussig at du ikke merker forskjell, for alle de jeg kjenner om er bhg-ansatte sier at de merker veldig stor forskjell.

Uansett. Det viktigste for meg er jo at barna mine har det kjekt i bhg med ansatte som er glad i barn, og det høres jo ut som du er en slik ansatt da :-) Vil anbefale deg og forsøke å ikke ta regnbuske på dressene en tid fremvoer nå, så ser du om det går bra eller ikke. Det skader ikke å forsøke noe nytt heller.

Gjest grønn paprika
Skrevet

Jeg mener ikke gummibukser alla 80 tallet, de som er nå merker man ikke at man har på :-)

Skrevet

Altså. Min barnehage gjør ikke slikt uten at været tilsier det. Men likevel. Jeg har sett uttallige tråder her inne hvor det hevdes at enkelte typer dresser ikke skal vaskes for ofte, kanskje de taes hjem for vask etter en ukes bruk i søle, eller kanskje ikke, mulig de bare ristes fri for søle. Siden fokus på bekvemmlighet er så stort, så lurer jeg egentlig på om foreldre kunne tenkt seg å dra på seg skitne utapåklær daglig selv, fordi plagget ikke kunne vaskes for ofte. Bare ristet dem fri for søle, liksom.

Skrevet

Om alternativet er at de ansatte trekker på regnbukse utenpå, så ja, helt klart ;-) V tar selvsgt med dressene hjem dersom de er skitten og enten riser av dem, spyler dem, eller evt vasker dem.

Selv dagens myke og gode regnbukser puster ikke noe særlig grønn paprika, og klart det blir litt stivere med en slik utenpå dressen enn å ikke ha noe utenpå. Bedre enn 70-tallets gummi ja, helt klart, men fortsatt ye værre enn å ikke ha noe utenpå. Spesielt for de minste barna.

Skrevet

Hahaha. Grønn paprika, jeg er så enig med deg.

Altså. Beklager at jeg ler, jeg vet ikke hvordan jeg havna inne på denne tråden og faktisk fikk meg til å lese gjennom alt dette, men dette syns jeg er helt toppen av bortskjemt i-landsnavle, å sitte og la seg provosere av en gummibukse og en dress og no greier. Har fått en Reimadress i gave til min egen pode, som han selvsagt brukes i barnehagen og jeg syns den er svært bra og imponerende og alt det der men vet fint lite om dressens finesser, og syns ærlig talt det er helt utrolig hysterisk å bygge opp en stor aggresjon over et spørsmål om optimal bruk av dressens pustende egenskaper eller hva det nå er dere snakker om. Fint at dere setter dere så grundig inn i dette selv, men forstå at ikke alle andre nødvendigvis har gjort det da, herregud. Ikke gjør det å være småbarnsmor så jævlig komplisert, kjære damer! Så lenge barnet får kjærlighet og blir sett og ikke fryser (noe de tar på stort alvor i min podes barnehage) så syns jeg vi skal være takknemlige og vise det, i stedet for å blåse opp små ubetydelige prosaiske feil som - ærlig talt - ikke betyr en dritt. Kjenner jeg blir provosert når jeg henter ungen min samtidig som mødre og fedre som inntar den holdningen du med gummibuksa og juletreet utviser, det er ikke et ORD til takk, ikke et vennlig smil, bare et "hvor er matboksen dere roter den bort hele tiden", "hvorfor passer dere ikke på at hun ikke skal sove i mer enn en time og ti minutter" "min unge er så spesiell og har så spesielle behov" bla bla bla. Skjerp dere! Smil og senk skuldrene! Kjærlighet og å bli sett. Kjærlighet og å bli sett. Det er det som teller. De som jobber i barnehage er helt vanlige mennesker med gode og dårlige dager på jobben som gjør en helt fantastisk jobb. Smiiiiil.

Skrevet

Hmm... Jeg har en jente på 2 år som både har vinterdress og vår/høstdress i ReimaTec, og jeg må innrømme at jeg ble innmari paff da jeg møtte henne ute i barnehagen med regnbuksa utapå i fjor vinter. Snøen var begynt å smelte, men ikke i min villeste fantasi kunne jeg skjønne hva slags begrunnelse det var for å trekke noe vanntett utapå noe annet vanntett. Da de slutta å bruke høstdressen på dager det knapt nok var litt vått på bakken, så følte jeg at jeg måtte spørre om hvorfor og si i fra at dressene hennes faktisk var vanntette.

"Joda, det kan hende de er vanntette, men når vesla setter seg med rumpa i den digre vanndammen som samler seg på baksida av barnehagen, så hjelper det lite det altså," var svaret. :) Tydeligvis har jeg en unge som ikke bare liker å huske, skli i sklia og grave i sandkassa, men helst vil bade med klærne på. I vår barnehage tror jeg i hvert fall de ansatte tenker riktig :)

Skrevet

Er det jeg som er den med gummibuksa og juletreet? Tenker siden det nesten bare er jeg som har svart (ikke at jeg ser verken noe juletre eller gummibukse i noen av mine svar da). I så fall har du misforstått meg totalt ;-) Jeg er absolutt ikke noen sur, stresset og sytende mamma, tvert i mot er jeg blitt fortalt at "det skulle vært flere slike som dere" av en sliten ansatt en dag. Vi roser personalet mye vi og er stort sett alltid blide når vi henter.

Saken her var det at i Grønn Paprika sitt andre innlegg skriver hun at hun ikke skjønner hvorfor Reimadresen er så spesiell fordi hun mener den ikke er bedre enn andre, ja til og med værre fordi barna fryser når de har den på seg. Samtidig skriver hun at de alltid tar regnbukse utenpå dressen (oi, så rart at barna blir kalde da liksom...).

Siden jeg, som deg, er opptatt av at barna mine ikke skal fryse ute (så jo, dette betyr faktisk en dritt og er ikke bare en detalj), så ville jeg da blitt litt irritert dersom ansatt drev på med dette (har alt skrevet at forbanna var å overdrive en del ;-)). Det er ikke nødvendig å sette seg noe videre inn i dette med dresser, men jeg trodde oppriktigtalt at folk flest visste at i dag er mye av ytterklær (også dresser til barn) laget av materiale som er vanntett, pustende og vindtett, og ville antatt at en ansatt som selv har barn og uttaler seg om dresser som om man har kunnskap (noe HI gjør i dette innlegget og det frrige), faktisk vet om dette. Det er ikke en big deal eller hokuspokus å få med seg dette. Hvem har vel ikke hørt om tec-membran i dag? Joda, sikkert noen, men de fleste flerebarnsmødre og bhg-ansatte har i hvertfall hørt om det. Derav, jeg hadde ikke likt det dersom ansatte insiterte på å ta regnlær utenpå en dress som ikke trengte dette. Men som nevnt lenger oppe hadde jeg bare høflig bedt de la være, og ved evt gjentagelse enkelt og greit tatt regntøyet hjem slik at de ikke kunne ta det utenpå flere ganger. Som du skriver, ikke noe å lage problemer med når det har en så enkel løsning ;-)

Skrevet

Nå skjønner iallefall jeg hvorfor det er krig i verden, når det ikke skal mere til å irritere seg over en regnbukse utapå en reimadress! Er det mulig?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...