Anonym bruker Skrevet 28. november 2010 #1 Skrevet 28. november 2010 Broren min har fått seg kjæreste som har to sønner. De har bodd i lag siden etter jul i fjor, og jeg lurer på om jeg burde kjøpe julegaver til dem nå i år? Vet ikke ennå om de er til moren eller faren i jula..
Anonym bruker Skrevet 28. november 2010 #3 Skrevet 28. november 2010 Jeg har vokst opp med stefar og fikk julegaver hos min stefamilie til jeg ble rundt 18 år, får enda hos mora til stefaren min, og det gjør barnet mitt også :-) Har hatt helt grei kontakt gjennom årene, har vokst opp hos min mor og stefar uten noen faste helger hos pappa, og vi bodde rett ved siden av mestparten av familien til stefar. Følte jeg ble inkludert og var en av dem, betydde mye for meg. Om jeg fikk like dyr gave som de andre barna vet jeg ikke, men er jo tanken som teller :-)
Anonym bruker Skrevet 28. november 2010 #4 Skrevet 28. november 2010 For å være ærlig er jeg ikke helt sikker, men kan du ikke spørre broren din da? En liten gave skader jo ikke og gir jo pluss i boka hos barna da, kan være en fin måte å inkludere dem i deres famile. Men jeg vet lite om hva som er vanlig eller ikke, så jeg hadde nok hørt med broren din.
Anonym bruker Skrevet 28. november 2010 #5 Skrevet 28. november 2010 Nei. De har egen familie. Trenger ikke dobbelt så mange gaver som andre barn bare fordi at stakkars-dem-har-foreldre-som-ikke-er-sammen.
Anonym bruker Skrevet 28. november 2010 #6 Skrevet 28. november 2010 Ja,det bør du,syns jeg..De er jo en del av familien nå.
Anonym bruker Skrevet 28. november 2010 #7 Skrevet 28. november 2010 Men de er jo en del av HI sin familie også nå.
Anonym bruker Skrevet 28. november 2010 #8 Skrevet 28. november 2010 Jeg gir gave til min brors sitt stebarn. Skulle bare mangle. Han er blitt en del av familien
Anonym bruker Skrevet 28. november 2010 #9 Skrevet 28. november 2010 Nei, de er en del av broren sin familie. Skal hun kjøpe gaver til moren til dama til broren også? Jåss. Ikke rart barnsom har foreldre som har gått fra hverandre er bortskjemte og storforlangende.
Anonym bruker Skrevet 28. november 2010 #10 Skrevet 28. november 2010 Hvorfor ikke bare spørre broren din da?
Anonym bruker Skrevet 28. november 2010 #11 Skrevet 28. november 2010 Fordi at broren er inhabil til det spørsmålet. Sier han nei kan han få dårlig samvittighet for å "nekte" ungen gaver. Sier han ja føler hun seg tvunget til å måtte kjøpe. Hi lurer på om det er vanlig i andre familier. Her kjøper ikke samboeren min sin familie gave til datteren min, men til vårt felles barn Ungene får like mange gaver til jul, det er rettferdig, de mangler ingenting, og hun har aldri følt at hun ikke er inkludert av den grunn. Hun vet at broren har en litt annen familie enn henne, og at hun har familie som han ikke har.
Anonym bruker Skrevet 28. november 2010 #12 Skrevet 28. november 2010 Jeg ville ha kjøpkal feire jul med sin stefar, om ikke ville jeg latt ting vente til neste jul, om de ikke allerede er en stor del av familien. Om de ikke skal feire jul med sin stefar, så ville jeg prøvd å finne ut om de skal ha en julegave åpnings seanse/liksom juleaften med sin mor og stefar før de reiser til sin far, eller om gavene skal taes med til sin far. Skal gavene taes med til sin far kan ting straks bli mer problematisk, har faren andre barn som sammenligner gavehaug? Har dama til faren barn som sammenligner gavehaug. Kan man tråkke ønkler og tanter på far siden på tærene om man kjøper finere gaver enn dem? Har broren din andre barn som også får gave hos dere, eller er han selv barnløs? Det vanlige er å kjøpe gave til stebarnebarn og stenieser og nevøer, både ved jul og bursdag! Men man skal også trå litt forsiktig. Vi har alltid hatt liksom juleaften med hans sine barn når de har vært hos mora si, og da har alltid barna hans fått gave fra mine foreldre og søsken. Men disse gavene er tilpasset det de får hos sin mor, for de kan ikke overstige det de får av den siden av familien, tiltross for at de muligens gjerne skulle ha balansert det med det som de ville gitt til biologisk slekt. Men da blir det konflikter og sure miner, så når vi har stebarna tilpasses gavehaugen til våre barn fra min familie til det som gies til stebarna som tilpasses de gavene de får av sin mor og hennes familie. Kompliserte greier, men poenget hos oss er at ingen skal sitte å åpne presanger å føle seg utenfor fordi gavemengden eller verdien er for liten, eller føle seg glemt, ingen skal føle seg som de ikke strekker til økonomisk og bli lei seg fordi man ikke har råd til gode nok gaver til barna sine, og alle skal ha det fint :-) Snakk med broren din du, jeg står som en gave sorterer fra familien min, både når det gjelder stebarn og fellesbarn på de julene vi feirer sammen. Mora til stebarna vil helst ikke ha med gaver fra far, fars familie, eller min familie. hun liker heller ikke å høre om at barna hennes har fått større ting fra min slekt enn hva hun gir selv, eller hva hennes familie gir. Min familie er temmelig velstående og hennes familie er det motsatte.
Anonym bruker Skrevet 28. november 2010 #13 Skrevet 28. november 2010 Har du møtt barna? Mine søsters stebarn fikk ikke første året fra meg fordi jeg hadde aldri møtt dem. (søsteren min og barnas far mente også at jeg ikke skulle kjøpe) Året etter og siden den gang har de fått da jeg nå kjenner de. Finner det litt unaturlig å skulle kjøpe gaver om man ikkehar møtt dem engang.
Anonym bruker Skrevet 28. november 2010 #14 Skrevet 28. november 2010 Nei det trenger du ikke. Dersom du hadde et nært forhold til de ville jeg gjort det. Eller dersom de skulle feirt jul i samme rom som deg. De har sine egne tanter osv. De første årene fikk sønnen min av stemors familie, og det irriterte meg litt. Helt unødvendig.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå