Gå til innhold

Hvor store forventninger har dere til besteforeldrene?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ja, jeg spør fordi det ofte er innlegg av typen "bestefar/mor gjorde sånn, jeg er så sint!"

..og da er det gjerne snakk om ting som at de ga for mye godteri, overholdt ikke avtalt leggetid, glemte bilsete, kledde på feil, lot ungen sove i samme seng som dem, lot ungen spise nugatti....lista er uendelig.

Det klages på alt mulig rart, og det er ALLTID besteforeldrenes feil. Og ofte går det visst heller ikke an å snakke med dem. Eller bestemme seg for at det er småting man kan gi faen i.

Får ikke besteforeldre lov til å være mennesker, med høyst menneskelige feil? Dette er folk som vokste opp med at å røyke i bilen og i huset er helt ok, uansett om ungene er der - denne holdningen har de aller fleste av dem gjort noe med.

Jeg tror mange av vår generasjon ikke skjønner at for våre foreldre er en sånn holdningsendring omtrent som hvis våre barn i voksen aldre skulle fordømme bruk av mobil i nærheten av barn og be oss slutte med det.

Våre foreldre møtte helt andre krav til bilsikkerhet - mens vi er generasjonen som investerer mye penger i å beskytte ungene våre. Våre foreldre har vært foreldre mye lenger enn oss, og gjentatte ganger erfart at "det går som regel greit".

Poenget mitt er at det er mange store forskjeller på de to generasjonene, og derfor ikke så rart at bestefar ikke ser problemet med å gi babyen på 4 mnd litt is. For hans generasjon kan vi virke hysteriske på enkelte felt.

Jeg vet at svigers ikke gjør ting slik jeg gjør dem, og det ville faktisk være respektløst av meg å forlange at de skulle kopiere mitt opplegg rundt ungene. De har vært foreldre i 30 år, og begge deres unger er det blitt folk av - så noe riktig må de da gjøre?

Hva skjedde med å stole på at besteforeldrene gjør sitt beste, og aldri ville utsette barna for noe skadelig?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

JEG forventer at med sikkerhet skal de holde seg oppdatert og respektere hva jeg sier om dette. Selv om mannen min kom helskinnet hjem fra sykehuset i bag uten sikkerhetssele, skal ikke mine barn det.. Leggetider skal holdes sånn ca, og skal ikke proppes med sukker og brus i ukedagene. Jeg forventer også at de ikke kommer og skal være barnevakter og sier etterpå at de har hatt omgangssyka hele formiddagen!!!!

Hilsen 3 stykker med omgangssyka...

Skrevet

At de opprettholder jevnlig kontakt med barnebarna sine uten at vi må mase eller foreslå hver eneste gang.

At de respekterer at ting som funket for 20 år siden ikke fungerer nå mtp baby.

Og at de gjerne spør meg først om det er noe de vil gjøre med sønnen min. Fks: "Kan han få smake litt is?"

Ellers en det så er det fritt frem her i gården.

Skrevet

Jeg tror du bør tenke deg om to ganger før du grer alle over samme sutrekam. Hvis det er mitt innlegg du sikter til så kan jeg forsikre deg om at håret ville stått rett opp på hodet ditt når det kommer til enkelte ting min idiotfar foretar seg, men du har åpenbart gjort deg opp en mening om at det er snakk om hvorvidt barn skal få sukker eller ikke.

I mitt tilfelle er det snakk om sikkerhet og at man enkelt og greit ikke lærer barn AU lyd ved lugging, eller at lekebite er moro.

Jeg merker jeg blir grådig sint fordi det skulle ikke spille noen rolle HVA det er for noe, det er foreldrene som bestemmer uansett hvor banale reglene er og IKKE besteforeldrene!!!!!!

Skrevet

Tja, jeg har store forventninger om deltakelse i livet hennes, ellers forventer jeg ikke stort rundt disse daglige tingene og rutinene.

Tror jeg er veldig heldig, fordi har en mor som alltid har jobbet med barn (er utdannet barnepleier) og er oppdatert på alt fra sikkerhet til hva man bør og ikke bør spise. Stoler 100% på at foreldrene mine når datteren min er i nærheten av dem, og mye av mine rutiner har jeg lært av mamma. Så ofte er det slik at jeg spør henne om råd:)

Uansett, tror det er noen ting som er viktigere enn andre når man omgås barnabarna sine. Om ungene ikke legger seg helt til samme tidspunkt, om de spiser noe annet enn hva de gjør til vanlig eller har på seg andre klær, det spiller ikke så stor rolle for meg. Men akkurat når det kommer til sikkerhet i blant annet bil, så mener jeg det er viktig at besteforeldrene også holder seg oppdatert der.

Skrevet

Husmus - slapp av, jente. Jeg vet ikke hva du reagerer på hos besteforeldrene, for du skriver veldig lite om hva det er.

Det jeg sikter til, er at slike "besteforeldrene er så fæle"-tråder dukker opp veldig ofte, og det dreier seg nesten alltid om småting.

Derfor stiller jeg spørsmål ved om det er realt av vår generasjon å forvente at våre foreldre skal se verden nøyaktig som vi gjør. Spesielt når mange ikke en gang tar opp problemet på en skikkelig måte, men lager masse drama rundt det.

Skrevet

Ja, jeg er enig i at det ofte dukker oppe sånne tråder, men for å gjenta meg selv, prinisppet burde vel være at det spiller liten rolle hva foreldrene vil, sært eller ikke, det er tross alt de som er foreldre og ikke besteforeldrene.

Forøvrig synes jeg at jeg skrev nok detaljer, faren min mener det godt, men det er ikke nødvendigvis det tryggeste stedet for en 2åring...

Skrevet

Pick your battles.Jeg mener ikke at ALT skal godtas, men normale menneskelige hverdagsfeil må få lov til å passere.

Du skrev noe om lek med fyrstikker og lys - er det tenning av snølykter du tenker på? Jeg vet jo ikke hva du mener. Lugging - som i at bestefar med fullt overlegg lugger ungen? Lekebiting - på hvilken måte?

Nei, du trenger ikke svare om du ikke vil - jeg mener bare at jeg kjenner ikke deg og ditt, og vet derfor heller ikke hva du mener om du ikke forklarer det. Det er ikke ment som kritikk av deg personlig, eller av dine meninger.

Skrevet

Det er selvfølgelig mange innlegg som farges av at man bare får høre én side av saken.

Men jeg tror også vår foreldregenerasjon vokste opp med at ting hadde forandret seg siden vår besteforeldregenerasjon. Så de burde ha alle forutsetninger for å forstå at ikke alt er som da de oppdro oss.

Selvfølgelig må man skille mellom hva som er viktig og hva som er mindre viktig. Men for meg er det en selvfølge at respekt går begge veier, og at besteforeldrene derfor tar hensyn til det som er viktig for meg og mannen min.

Min familie er heldig og har oppegående besteforeldre, men jeg er fullt klar over at ikke alle har det. Som oftest tror jeg det er kommunikasjonen som er problemet. Får man ikke til å kommunisere, blir små problemer store og man mister respekten for hverandre.

Skrevet

Hva mine foreldre gjør med mine barn når jeg ikke er tilstede bryr jeg meg ikke så mye om, kun at de overholder det jeg har sagt at dem ikke må gi dem eller gjøre med dem, og mine foreldre er kjempeflinke på det området. Jeg vet at leggetiden blir litt annerledes der enn hjemme, men de er da besteforeldre! Jeg vet også at min jente får kanskje litt mer godteri/is/boller der enn hjemme, men hva så? Hun er der ikke hver dag 365 dager i året.

Skrevet

Er stort sett enig med deg!

Det er noen "grunnting" vi har - f.eks. sikring i bil (men jeg blir ikke hysterisk). Vi har derfor tilbudt oss å kjøpe seter, men de kjøpte selv.

Mat før godteri om (har ømtåelig mage), men ikke noen stor krise om det ikke skjer, bare det kommer inn litt mat.

Forøvrig har vi gitt "oppskrift" ifht hvordan vi pleier å gjøre det og så gjør de sånn de vil ut i fra det, men har omtrentlig samme leggerutiner (selv om det ofte kan bli noe senere...).

Helt topp!

Skrevet

Etter en episode med bestemor til jenta mi der bilstolen ikke var riktig koblet til i bilen er jeg veldig forsiktig.. Jeg tenkte også slik at hun kan da med babyer og barn siden hun har oppdratt meg og mine søsken! Dessuten er det kun noen få år siden hun selv hadde baby.

Men bilstolen var nesten helt løs i baksetet mens hun kjørte. Ble så skremt når jeg så det og alt som kunne skjedd surret rundt i hodet. Men jeg innså fort at det var min egen feil fordi jeg ikke hadde gitt henne opplæring i å feste bilstolen, bare tilbudt meg til å lære henne. Hun forsto heller ikke hvorfor jeg ikke kunne ha babyen på fanget mens vi kjører f.eks. kun 1 km.. Men akkurat det med sikkerhet er jeg VELDIG nøye på, særlig etter disse hendelsene.

Men hun er en kul, oppdatert bestemor som liker å dulle og leke med jenta mi:)

Ellers er jeg ikke så nøye, om jenta mi er litt skitten når hun kommer hjem eller ikke har sovet til riktig tid betyr vel ikke noe særlig siden hun ikke er der hver dag.

Skrevet

Er enig i at mange overreagerer, men jeg har faktisk opplevd at ungene mine har blitt utsatt for fare av besteforeldre, med vilje for å demonstrere makt ovenfor oss foreldrene. (var nok en overdose rødvin inne i bildet også, noe som ikke akkurat gjorde saken bedre) Vi har sett oss nødt til å nekte vedkommende å ha ungene våre uten at vi selv er tilstede... Det er nok ikke alle besteforeldre som bare vil sine barnebarn det beste, selv om det selvsagt er slik for de fleste:)

Skrevet

Sweet Amber - i sånne tilfeller skjønner jeg veldig godt at man må sette ned foten for å beskytte ungene.

Skrevet

Vel, i mange tilfeller tror jeg nok at foreldrene har rett også. Jeg vil at mine barn skal sikres ordentlig i bilen feks. Jeg er ikke hysterisk vil jeg påstå. Har heller ikke verdens beste og sikreste bil og barneseter og mine barn har ikke sittet bakovervendt til de er 4-5 år.

Men enkle grunnleggende ting (som det til og med er lover om) burde være rimelig greie å overholde. Nytter ikke å komme å si at det stort sett går bra, vi skulle bare en liten tur, hvis uhellet skulle være ute.

Jeg hater røyk, mine barn gjør det samme. Da forventer jeg at besteforeldrene aksepterer dette.

Ang nugatti og sukker generelt, så har Mini lett for å legge på seg. Han er ikke tykk (ennå) men har anlegg for å bli det. Derfor blir jeg irritert og lei meg på hans vegne når jeg hører at han har fått godteri og bare fet og usunn mat i hele den tida han har vært hos besteforeldrene. (og til dere som skal til å si at han må få lov til å kose seg ekstra og at det er besteforeldrenes rett til å skjemme bort ungene osv, så er jeg ikke enig i det. Mini er mye hos besteforeldrene sine, så det har masse å si at de ikke gir han søppel å spise. Da er det bedre for han om jeg kutter ned på besøkene. Rett og slett fordi det ikke er kult å være ung og feit.

Skrevet

Tja, finnes det forskjell på lugging? Her var det gjort i et forsøk på å lære bort au lyden. Helt tåpelig spør du meg, det skal jo sies han ikke lugger hardt, men lugging er lugging i min bok.

Og tenning av snølykter høres jo veldig uskyldig ut, men som jeg sa, leking med stearinlys som innebærer tenning og slukking av sånevnte. Ikke helt trygt spør du meg og jeg tviler på at det er hysterisk og tenke slik.

Jeg er ikke sinna på deg Squaw, men på faren min, og jeg blir rimelig hissig bare ved tanken på at det går an å gjøre så mye dumt som han gjør. Problemet er jo at han bare mener det godt men har en noe feilskrudd oppfatning av hva som er trygt og ikke.

Leking, og da mener jeg leking med rustne sakser er heller ikke i min bok over hva som er fornuftig. Det finnes mye annet som kan lekes med uten at det trenger å innebære stivkrampe og dype kutt.

Skrevet

Vi forventer at besteforeldrene viser at de er glade i barna og at de ikke utetter dem for spessielle farer, samt at de sier ifra hvis ungene går til dem (et sett bor rett i nærheten).

Når det gjelder mat er det greit at deskjemmer dem bort litt. De er ikke der så ofte likevel og ungene forstår godt at reglene hjemme og hos besteforeldrene ikke er de samme som hjemme.

I forhold til bilsikkring er vi ikkeså strenge hvis det bare dreier seg om en kort tur på småveiene her, men skal de kjøre noe lenger forventer vi at de ordner medskikkelige seter ol.

Skrevet

Da jeg har mine svigerforeldre VELDIG nærme, og foreldre innen femten minutter krever jeg at de skjønner at de ikke kan skjemme barna bort på samme vis som andre besteforeldre. Jeg ønsker ikke at våre barn får ubegrenset med drittmat nesten daglig og jeg ønsker veldig at de kan si NEI til barna våre av og til. Jeg forventer at de respekterer mine ønsker. Jeg hadde også satt veldig pris på at de lot meg bestemme over barna mine når jeg er til stede. Hvilket svigers ikke gjør. Hvorfor klarer de ikke det når mine foreldre klarer det lurer jeg på...?

Skrevet

Jeg forventer at besteforeldrene viser interesse for dem og ders liv.

Jeg er ellers veldig enig med innlegget ditt, men det har kommet tillært. Eneste jeg er høyst uenig med er akkurat bilsikring og andre ting som kan være alvorlige. Om ungene får litt sjokolade på en hverdag, 5 glass uice til middag osv hos dem, være ekstra oppe på kveldene osv, så spiller det liten rolle hva de gjør all den tid det bare skjer i ny og ne uansett.

Skrevet

Jeg forventer at:

-de sikrer barna i bil. Om det er forover, bakover eller besafe eller whatever blåser jeg i, de sitter i den bilen i max fem minutter en gang annenhver måned, men de skal være sikret.

-at de respekterer de valgene som samboern min og jeg har tatt når de kommer til mat (godteri) og drikke når vi er der, så kan de skjemme dem ut i huet og rævva når de har dem alene. Til en viss grad så klart, dropp vaniljeis og sjokolade til frokost liksom.

Nå har vi kjempflaks med Leahs besteforeldre som stor sett er enig i alt vi gjør, og om de ikke er det så respekterer de fortsatt oss hvis vi motsier dem på noe. (Som for eksempel da svigerfar ville gi henne is da hun var 6-7 mnd gammel.)

Skrevet

Jeg forventer at de ikke gjør forskjell på barnebarna, og at de følger våre regler så godt de klarer.

Siden de bor langt unna, så er det ikke krise hvis de gir dem litt mere godteri enn det vi gjør, men hadde de bodd nærmere og truffet dem oftere, ville jeg ha forventet at de gav dem hverdagsmat i hverdagene.

Som noen skriver litt lenger oppe, så kan noen barn ha anlegg for å legge lett på seg, og da er det viktig at de ikke blir "skjemt bort" hvis de treffer besteforeldrene hver uke.

Vi har "flinke" besteforeldre som hører på hva vi mener og ønsker, og når leggetida ikke blir overholdt, så er det pga at visse barnebarn snurrer sine besteforeldre rundt lillefingeren. Like fullt så kludret dette til legginga i ferien såpass mye at vi neste gang ikke kommer til å la dem legge dem like mye alene - de får heller være sammen på dagtid.

Skrevet

generasjoner endrer seg men gjensidig respekt og forståelse er en fordel..

pick your battles

Skrevet

Jeg er med på den at hvis besteforeldrene ser barna sjelden, så gjør det selvfølgelig ikke noe at de stikker til dem godteri midt i uka osv, men når samværet er ofte, opptil flere dager i uka, ja da kan man ikke proppe i dem alt av usunn mat og godteri...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...