Gå til innhold

Barna pines til å være ute lengst mulig!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nå satt jeg overskriften litt på spissen, men det er ikke milevis unna heller, syns jeg.

- Jeg er assistent i barnehage, og vi er naturligvis ute hver dag, etter formiddagsmat. Hun som har ansvaret de dagene jeg er på jobb, lar det gå sport i å la barna være ute lengst mulig, og aller helst til vi stenger. Dette syns jeg er greit alle de dagene i året klimaet er ok, men på vinteren har vi det kaldt og fuktig, og uteleken blir en pine for mange av barna.

Ofte ender det opp med at vi spiser ute også (såååå kaldt på hendene!!), og den siste timen er det mange barn som sitter ved døra og bare sutrer og vil inn. De er iskalde, og det som skulle være noe positivt, blir leit.

Dette har jeg sett de siste månedene, og liker det ikke. Jeg har tatt det opp med henne, men hun mener at disse barna er "innebarn", og maser om å inn nesten uansett hva slags vær vi har. Jeg er ikke enig i det hele tatt. (basert på MINE observasjoner av ungene)

Jeg vet at det er viktig for de fleste foreldre at barna har vært ute hver dag, og hun kan stolt fortelle hvor mange timer de har vært ute. Men går det ikke ann å bruke litt sunn fornuft ? :-)

Jeg syns hun er litt "hard" på utetida, og får vondt av de barna som fryser og mistrives. Vi snakker om 6-7 av 18 barn som er mest intense på å ville inn.

Hva syns dere ? Er jeg for myk ?

Jeg skal forøvrig ta det opp med leder, bare for å lufte det og høre hva hun mener.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

hvis barna sitte rstille ved dørene er det jo klart de blir kalde!!!!

Hvis bara mistrives så, så bør vel du som assisten gåt inn for å aktivisere de slik at de blir varme og ikke minst slik at de trives. Masse morsomt man kan finne på ute selv om det er kaldt altså:)

Skrevet

du jobber vel ikke tilfeldigvis i samme bhg som meg?

synes barna er ute for lenge, de er ute fra de har spist til de blir henta, får komme inn i gangen å spise frukt da... men det er jo kanskje bare 10-15 min....

Skrevet

Hehe, det er klart jeg gjør mitt for at de skal trives! Men det kommer til et punkt hvor de er iskalde, og da er det ikke mye jeg kan finne på for å snu flisa.

Skrevet

kan jo være...? jeg holder til på sørlandet;-)

inn i gangen for å spise frukt ? koselig. ;-D

Skrevet

Jeg måtte bytte barnehage fordi jeg så at dette pågikk i deres barnehage også. Det var å være ute mest mulig (for å slippe unna med jobben selv), og det endte med at barna mine ikke ville gå i barnehagen lenger. Tok det opp me ped.leder flere ganger, men det ble ikke noe endringer. Her var det snakk om å være ute fra kl.10 til kl.16.30.

Ingen problem om sommeren, men med den kalde vinteren vi hadde i fjor gikk det bare ikke. Minsten fikk forfrysning i ansiktet sitt også.

Jeg har utegutter, men som sagt - noen ganger er det bare for kaldt.

Om du ikke får noe respons fra ansvarlige ville jeg tatt det videre til styrer ja. Si at du synst det er ubehagelig at det må gå til henne, men at du føler det går på helsa løs her. Barna trivs jo ikke - og det gjør sikkert ikke du heller.

Skrevet

Skulle gjerne ha hatt 5-6 varmegrader og regn slik det pleier å være her. Nå er det 8 minus, klart og kaldt. Jeg tror også at de er for mye ute i barnehagen, fordi om jeg liker at de er ute hver dag.

I går kledde jeg på ungene og gikk ut med de, vi skulle plukke litt rusk og rask i hagen, før det kommer noe snø. Vel etter et kvarterstid ville ungene inn, helt ulikt dem, men de ville inn, de ville ikke være ute. De var godt kledd, men de syntes det var for kaldt.

Vel da får vi jo bare gå inn igjen, gidder ikke tvinge ungene til å være ute, når de fryser. I dag har vi ikke vært ute i det hele tatt, har kost oss inn med advents søndag.

Skrevet

jeg jobber i bhg på østlandet jeg, så var nok ikke samme bhg...

ja, da sitter de fult påkledd i garderoben og tar av votter og spiser frukt... så må de ut igjen....

de er ute fra kl 11:30 til 16:30.... til og med i -15......

vurderer å slutte i jobben og bytte bhg.....

Skrevet

Jeg gikk i en barnehage hvor vi måtte være ute uansett vær, og dette har satt sine spor på meg! Jeg hater nå å være ute i hardt vær, fordi jeg går rett tilbake til barndommen, og føler meg tvunget til det. Den tvangen er fæl.

Jeg jobber i en barnehage hvor vi faktisk er inne når det er for kaldt, og begynner ungene å mistrives når vi er ute, får de gå inn. Da får de en bra opplevelse av å være ute! Så er helt enig med deg, HI

Skrevet

Jeg synes rett og slett det er uforsvarlig. Noen barn forfryser lett ansikt og hender og tær, og noen barn har dårligere klær enn andre, og fryser dermed. Dersom barna fryser og man ikke får varmen i dem igjen ved aktivering, synes jeg det er fullstendig falt å tvinge dem til å være ute. Skaper ikke glade utebarn av det!

Skrevet

Når det er 8 minus, fuktig og vind, da blir det utrivelig ute!

Og det er klart det blir kaldt for oss voksne også, men vi må jo bare bite tennene sammen og prøve å holde oss i aktivitet:-)

Jeg føler på ansvaret vi har for barna, og trivselen deres er viktig for meg. Jeg er jo også redd for at de skal få forfrysninger i ansiktet! Når jeg sier vi må passe godt på at ikke de blir for kalde i ansiktet, feier hun det kontant bort med : " kuldekrem. da er det ikke noe problem".

Datteren min har selv fått forfrysning på kinnet. Det begynte med en hvit flekk, som ble rød. Denne flekken ble sterkt rød hver eneste gang hun var ute i kjølig og kaldt vær i 3 år! Nå er huden leget, heldigvis. Men det kan være alvorlig med forfrysning, og man ser det ikke umiddelbart på huden.

Skrevet

Helt enig. Uteleken skal gi uteglede, og den er det fort gjort å drepe når dagene ofte ender i frysing og gråt. De gruer seg til å ut, og en STOR bieffekt er at de samme barna tuller og skaper seg masse under påkledning. De gjemmer seg bort, løper fra oss og lager i det hele tatt utrolig mye bryderi ved påkledning. Jeg tror det er et resultat av at de ikke har lyst å ut.

Skrevet

Dette går faen ikke ann. Jeg mener du som voksen og profosjonell har et ansvar i å ta dette videre. Stakkars små!!!

Skrevet

jeg synes at man skal ut en tur hver dag(om det ikke er snakk om de minste barna da,det blir noe annet)om det ikke er vind og minus 20,MEN som barnehagepersonell må man jo ta barnas perspektiv og ikke sine egne / foreldrene! det å være ute kun for å skryte til foreldre kaller jeg mislykket pedagogikk,der skryt er mer verdt enn de stakkars barna som fryser/har det vondt/ mistrives. ikke alle barn har de klærne man faktisk trenger til å være ute i all slags vær flere timer hver dag,og disse må man faktisk ta vare på!

ikke alle barn er "utebarn" som vi kaller det,noen liker å være inne også.barn er jo forskjellige de også!

hva med å bare si neste gang du ser det er noen barn som begynner å vise tegn til å vil inn at "jeg tar meg meg disse inne jeg,jeg ser at de fryser"så gjør du bare det.

det å ignorere barns signaler totalt er jo en maktdemonstrasjon uten like,og vi vet alle hvem som BESTANDIG taper når vi vokse skal trumfe igjennom noe vi synes er så sabla bra...

snakk med leder med en gang,disse barna får en negativ holdning til å være ute,noe som kan sitte igjen lenge.

så bra at de har EN oppegående person på di avdeling iallefall!

ped.leder

Skrevet

Det som kommer til å skje er jo at disse barna kommer til å få dårlige assosiasjoner til det å være ute! Det er jo ikke en konkurranse dette!

Selv jobbet endel i barnehagen og en vet jo at det er noen barn som tyr til masing om å ville inn så fort de kjeder seg litt men et voksent menneske må da kunne se forskjell på det og barn som fryser og ikke har det greit.

Skrevet

I barnehagen gutten går er det dessverre motsatt... Vinteren er de alt for lite ute, og aldri når det er under 8-10 minus, -dvs de har vært inne hele siste uke! Guttungen som aldri vil hjem har nesten rømt når jeg kommer, for han vil UT!

- De er nesten 30 unger, og der til mange ansatte. Synes de faktisk kunne vært litt fleksible... Skjønner at de ikke ønsker å ta med 1åringene som ikke går så bra ut når det er kaldt. Men de litt større, aktive ungene kan da være ute. Så kan de ev. få gå inn når de er kaldt og lei. Så får de ansatte bare regulere hvor mange som er ute/inne etter ant. unger som er hvor...

Skrevet

Min sønn går i en utebarnehage...de er ikke ute når det er kaldere enn -10. De er ute hver eneste dag hvis det er mildere enn -10, men aldri så lenge. Fredag hadde de vært ute 30 minutter, store som små.... det synes jeg er fint! Litt frisk luft er fint, men ikke når det går på helsa løs..

Skrevet

vi er ute hverdag etter vi har spist lunsj. vi kommer da ut ca 13.00..på denne årstiden er vi ute bare til rundt 14.30-15.15 men våren og sommeren og høsten er vi ofte ute til vi går hjem... men vi ser at det er noen som blir veldig kalde... vi har et problemer med at det er mange barn som ikke har gode nok klær. pusher på med hva de trenger osv. men det er ikke lett....

nå når det er så mange minus ute så er vi ikke så lenge ute engang. jeg syns jo selv det er iskaldt ute. og det er jo begrenset så mye man som voksen orker å løpe rundt ute....

Skrevet

Jeg skal ta det opp, ja. Holder ikke ut å se hvordan ungene lider. Det var samme leksa i dag igjen, og jeg visste på forhånd hvordan det kom til å gå.

- Jeg var førstemann ut med den første puljen med barn. Vinden og kulda rev meg i ansiktet så jeg måtte surre skjerfet over hele ansiktet. det var så vondt!

Etter noen minutter begynte de første barna å rive av vottene, og etter å ha tatt på 3 par med votter, kunne jeg ikke kjenne mine egen fingre!

Da stakk jeg hodet inn vinduet til de to andre voksne, og sa at dette kom til å bli en kort tur ut, for kulda er altfor hard mot de små. Da satte begge to i og emje om kuldekrem, som om det skulle være det store mirakelet på jord. Jeg prøvde meg forsiktig med at kuldekrem ikke tar vekk kuldefølelsen, og jeg tror ikke det er en garanti mot skader. Da fikk som svar at de hadde godt av å føle på naturkreftene, og dessuten ble de så takknemlige når de da kom inn. Etter 20 minutter kom en etter en og gråt eller klagde over nettopp vondt i ansiktet og på hendene.

Problemet er jo ikke bare været heller, men vi kan ikke fornekte at ikke alle barna har den påkledningen som skal til for å være ute i så akldt vær. Hva skal vi da gjøre ?? Jo, da legger vi bare skylda på foreldrene, og sier noe sånt som at det er ganske irriterende at de ikke har bra nok klær!

Kjenner jeg er mektig irritert på den...skal ikke si kyniske innstillingen, men holdningen!

Kanskje jeg ikke er herda nok i barnehagelivet....? Kanskje jeg er for myk, og legger for mye følelser i jobben min ? Vet ikke, vet bare at det blir helt feil for meg.

Hadde jeg hatt masse ekstraklær til mine egne barn, hadde jeg tatt med disse i barnehagen, sånn at alle kunne fått en grei påkledning. Syns det er så trist at det skal være sånn.

De barna som har manglet ull og hals og vanntette votter og skjerf og sånne ting som holder kulda ute, har fått lapp om dette, men det er ikke alltid vi når igjennom, dessverre. Hadde jeg vært leder, hadde jeg nok snakket i klartekst og forklart hvorfor disse plaggene er så viktige. Jeg har fått beskjed av den andre assistenten om å overlate dette til ped.leder...Aner ikke hvorfor, egentlig, men skal som sagt ta det opp med henne.

Skrevet

Ja vi har også en på jobben som mener at barna kan være ubegenset ute, og jeg er så i mot det. ungene går ut i 13.30 tiden og kan bli ute til 16. og 16.30 samme om det er kaldt eller varmt. Jeg skjønner ikke hvorfor foreldre ikke klager.

Skrevet

Vet ikke om foreldrene er klar over hvor lenge de har vært ute ?

Der jeg har jenta mi nå, småbarnsavdeling, har de ikke vært ute på halvannen uke. Det syns jeg er altfor lenge. De burde kunne ta de med ute en liten tur for dagslys, for det er viktig! (kan godt ta hun ut på kvelden før middag, men hun får uansett ikke dagslys, da det har blitt mørkt når vi er hjemme)

Nå begynner jeg å miste tålmodigheten, kjenner jeg.

Skrevet

Hos oss har det nå vært -10 til -20 de siste ukene, noe som har vært alt for kaldt til å være ute i. Men i vår barnehage blir som regel de største barna spurt om de har lyst å ut, eller at de voksne bestemmer at de største barna skal ut en tur, bare for en times tid eller noe.

Dette fungerer svært godt hos oss, og da får de barna som har lyst til å ut være ute. Vi bruker også å spørre foreldrene om de vil at barna skal være ute når det er så så kaldt.!

Skrevet

Veldig god ide! Dette har ikke blitt praktisert hos oss (svært strenger rutiner, som ikke brytes.....), men skal driste meg til å ta det opp med leder. Hun er ikke fullt så streng som hennes 2 assistenter som har tatt over hele kåken.

Takk!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...