Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Du høres ut som om du har peiling på politikk og sånt. Siden du også er osloborger prøver jeg å spørre deg om du har peil på hvordan man fremmer en politisk sak ovenfor de folkevalgte. Er det bydelsutvalget man bør henvende seg til, selv om kjernen til problemet nok er at det ikke er bevilget nok penger til bydelen?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du kan fremme et forslag for bystyret, et såkalt innbyggerinitiativ dersom du kan dokumentere at det er 300 stk som støtter saken. Da må bystyret ta stilling til saken.

Evnt. kan du ta kontakt direkte med politikere/parti som du kan tenek deg støtter saken, og be disse jobbe for å fremme den aktuelle saken.

Forårsaker pengemangelen konkrete problemer? F.eks mangel på¨ressurser på en skole? Det er lettere å få fokus på saken dersom man knytter det til konkrete problemstillinger. For ikke ås nakke om hvor mye lettere det er å få media til å skrive om det.

Skrevet

Ser at jeg har skrevet ordet "saken" i overkant mange ganger i innlegget mitt:)

Skrevet

Du kan selvsagt også ta det med bydelsutvalget, men de har vel allerede fokus på det siden det dreier seg om manglende bevilgning til akkurat denne bydelen.

Jeg ville knyttet det til konkrete saker og tatt med ei runde i nabolaget og bedt folk signere på sin misnøye. Deretter ville jeg tatt det med Bystyret og samtidig kontaktet media for å få blest rundt saken.

Skrevet

Takk for svar. Saken berører mange foreldre og vi har samlet flere konkrete eksempler på hvordan ressursmangelen skaper problemer i barnehagene her i bydelen vår. Vi kan dokumentere flere tilfeller hvor loven brytes fordi sakkyndig vurdering fra ppt ikke følges opp.

Det blir neppe noe problem å samle inn minst 300 underskrifter fra innbyggere i bydelen :)

Har du forresten noen tips til hva jeg kan lese for å sette meg litt bedre inn i hvordan politikken fungerer her i byen? Vi lærte jo type tre setninger om den politiske strukturen i Oslo på skolen (jeg vokste ikke opp her).

Skrevet

Bydelen virker egentlig veldig forståelsesfull og problemet er pengemangel, men jeg kan jo alltids snakke med bydelutvalgets leder og be om råd.

Jeg tror bydelen vår får mer til barnehagesektoren enn mange andre bydeler. Vi har blant annet gratis kjernetid for barn de siste to årene før skolestart. Dette for at barna skal lære norsk. Men det hjelper jo lite når de ansatte ikke har kompetanse til, eller ressurser til å lage opplegg for å lære norsk til de fremmedspråklige barna. Jeg mener, det er jo ikke ressurser nok til barna som har lovmessig krav på spesialpedagogisk hjelp. Så derfor er vi en foreldregruppe som vil lage en samlesak hvor vi ber om økte midler til spesialpedagogiske tiltak, både for barn med vedtak fra ppt og også til språkminoriteter.

Skrevet

Supert. Da leser jeg det med en gang før jeg glemmer det, he he.

Skrevet

Lykke til! Det å få blest rundt en sak er det viktigste. Dersom man klarer det vil gjerne politikerene høst ros for å løse den aktuelle saken. Barn og eldre som ikke får det de skal ha er det som vekker mest forargelse hos folk, så det skal være fullt mulig å få fokus på problemet deres:)

Skrevet

Det skal jeg huske på :) Vi får prøve å engasjere journalister og få litt blest rundt det.

Takk for lykkeønskninger.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...