Anonym bruker Skrevet 28. november 2010 #1 Skrevet 28. november 2010 Hva mener du er grei betaling for barnevakt, la oss si fra kl 21 til kl. 01, 1-2 barn og barnevakten er mellom 15-18 år gammel? Når jeg satt barnevakt for 10-15 år siden så mener jeg at jeg sjelden fikk under 100 kr timen. Synes jo det er helt fantastisk at denne mora betaler 150 kr for 4 timer, og setter fram en potetgullskål og 1 mugge saft. Ikke rart barnevakten forsynte seg av både sjokolade og mandariner :-D
Anonym bruker Skrevet 28. november 2010 #2 Skrevet 28. november 2010 Litt kjjip overskrift du har i innlegget, den kunne du kanskje ha spart deg for. Men for å svare på spørsmålet ditt; Da jeg satt barnevakt for 15 år siden fikk vi vel 50kr timen, eller noe sånt. Så man skulle vel tro satsene ville steget litt siden den gangen? Jeg syns det er rart at det ikke ble satt fram mer enn litt potetgull og saft, jeg hadde også kjøpt pizza og brus o.l. Jeg syns man ihvertfall må regne minimum 75kr timen, skal man være borte over flere timer så får man heller be en i familien passe barna. For jentene jobber ikke fordi de har fritidsproblemer, de jobber jo fordi de trenger pengene.
ij30 Skrevet 28. november 2010 #3 Skrevet 28. november 2010 Vel, regner med at det ble avtalt på forhånd da hvor mye barnevakten skulle få og da ser jeg egentlig ikke helt problemet. 150 kroner er kanskje ikke så mye, men for ei jente på 14-15 år så er dette kanskje mere enn ei hel ukeslønn. Er ikke verst det da når hun i tillegg kan ha med seg to venninner og ha "huset for seg selv". Nå bruker vi aldri barnevakt for jeg har moren min som stiller opp hvis det skulle være noe, men hadde vi skulle hatt barnevakt hadde jeg nok ikke gitt mer enn 200 kroner + satt fram noe snop og brus. Ser det er flere som nevner fra 300 og faktisk opp til 1000 kroner for å sitte barnavkt, det syns jeg er uhørt mye penger for å sitte barnevakt i noen få timer der man slarver med venninner, spiser godterier og ser på tv. Men dere må gjerne kalle meg gnien også
Anonym bruker Skrevet 28. november 2010 #4 Skrevet 28. november 2010 Ja, ser den med overskrifta, sorry, ble bare litt forundra over den mora :-) HI
Anonym bruker Skrevet 28. november 2010 #5 Skrevet 28. november 2010 Jeg satt også barnevakt for noen år siden, da var jeg 24 år, jobba i en barnehage og ble spurt av et foreldrepar om jeg kunne sitte barnevakt. Er det vanlig å betale eldre barnevakter mer? Jeg fikk 150 kr timen, og også der var alt satt fram, pizza, brus, snacks og godteri. Det var 2 barn, 1 på 1 1/2 år og et spedbarn på 3 måneder. Jeg sa at jeg var fornøyd med 100 kr timen, men de insisterte på å betale hvertfall 150 kr timen, kunne sikkert fått mer også :-) HI
Anonym bruker Skrevet 28. november 2010 #6 Skrevet 28. november 2010 Jeg synest det kommer an på hvor gammel den som sitter barnevakt er, og hvor ofte det skjer. Jeg ville nok betalt ca 50 kr/timen til en 14-15åring (+ godterier, brus og åpent kjøleskap. Pizza el. lignende om det var lørdag) Hadde sagt at hun bare fikk føle seg som hjemme og forsyne seg i skapene. Hadde IKKE blitt sur om hun spiste mandariner og sjokolade i skapet.... Jeg synest 200 kr for fire timer er helt OK. Vanligvis sover jo barna så barnevakten kan gjøre som h*n vil, om de våkner kommer vi jo hjem! (se tv, internett, gjøre lekser - whatever!) Det er tross alt ikke særlig mye bedre betalt å stå i oppvasken på en kafe etter skattetrekk (eller hvilke jobber kan en 15-åring egentlig få?) Og tross alt er det å sitte barnevakt stortsett en ENKEL jobb.
Anonym bruker Skrevet 28. november 2010 #7 Skrevet 28. november 2010 Jeg fikk vel ca. 15-20 kr.timen da jeg satt barnevakt, men det er nå 23-25 år siden. 70-75 kr timen er greit + mat, drikke og godt. Så jeg syns hun skulle gitt jenta 280- 300 kr + mat, drikke og godt for 4 timer. Om hun velger å ta med venninner får hun selv velge om hun deler med de eller ikke.
Anonym bruker Skrevet 28. november 2010 #8 Skrevet 28. november 2010 Vet ikke helt hva som er grei betaling. Men når jeg var 17 passet jeg to jenter i 8 timer hver dag etter skolen når moren jobbet. Fikk 1509 kr for en hel dag. DET var kjipt det.. Måtte oftest ha med mat sjøl osv..
Anonym bruker Skrevet 28. november 2010 #9 Skrevet 28. november 2010 Ja, men du må huske på at du var 24 år da og jobbet i barnehage. Det blir noe annet for ei på 14 år
Anonym bruker Skrevet 28. november 2010 #10 Skrevet 28. november 2010 Synes du virkelig at 1500 kr var kjipt for 8 timer? Oi.... Ganske sikker på at den mora gikk i underskudd når hun gikk på jobb da.....
Anonym bruker Skrevet 28. november 2010 #11 Skrevet 28. november 2010 1500 kr pr dag da du var 17år er kjiipt???? Det er jo nesten det man tjener som voksen etter skatten er trukket av!
Anonym bruker Skrevet 28. november 2010 #12 Skrevet 28. november 2010 jeg ville nok betalt 300-400 kr, å satt frem litt snacks:)
Anonym bruker Skrevet 28. november 2010 #13 Skrevet 28. november 2010 jeg velger å tro at hun mente 150....
Anonym bruker Skrevet 28. november 2010 #14 Skrevet 28. november 2010 Du synes 1509 kr er kjipt??? Dette var etter skatt regner jeg med? Og du var bare 17 år? Herlighet menneske... Tjener ikke mer på ei 8 timers vakt som hjelpepleier på et sykehjem jeg, og der er den selvfølge at man har med mat selv! Og godteri får en ikke på en vanlig jobb! Og skal love deg at jeg ikke tjente så mye da jeg var 17! Da hadde jeg vel en time løn på ca 70-80 kr. Håper det var en skrivefeil 10:58?
malingus Skrevet 28. november 2010 #15 Skrevet 28. november 2010 Det jeg lurer på, er hvorfor alle ler av at denne mammaen satte fram saft? Er det så viktig at det er brus? Både saft og brus er godt, så det er vel det som er poenget? At hun satte fram noe godt? Må det være brus for at det skal være godt nok for disse sukkerprinsessene deres?
Anonym bruker Skrevet 28. november 2010 #16 Skrevet 28. november 2010 Helt enig i at saft er greit Eller vann fra springen for den del! Men så synest jeg ikke nødvendigvis denne moren var så kjip jeg da - bortsett fra at jeg ikke ville reagert på oppspiste mandariner og sjokolade.
Anonym bruker Skrevet 28. november 2010 #18 Skrevet 28. november 2010 for 10-11 år siden så fikk jeg 30 kr,. i timen for å sitte barnevakt på ettermiddagen for naboen (tre barn). Fikk middag og mat i helgene tror jeg jeg fikk ca 200 for n kveld. Jeg var kjempefornøyd jeg. Virker som tidene har endret seg. Jeg var vel ca 15 år. Nå betaler jeg b.vaktene ca 500-600 kr for en kveld. Da pleier de å ta ungene om morgenen også (ikke avtalt, men heller litt frivillig) De får mat (noen ganger ferdig, og noen ganger lager de selv) godteri, chips og brus og ellers kan de ta det de har lyst på. Lurer på om jeg er kjip da!? Uansett så er det teit å bli irritert pga. barnevakten har tatt mer enn ho fikk "lov" til!
Anonym bruker Skrevet 28. november 2010 #20 Skrevet 28. november 2010 150 kr dagen for to unger til sent ut på kveldene ( Måtte også gå hjem sjøl) 5 dager i uken. Fikk pengene i kontanter..
Anonym bruker Skrevet 28. november 2010 #21 Skrevet 28. november 2010 Når jeg satt barnevakt for 10-12 år siden som tenåring, noen timer på kvelden, fikk jeg alltid mat og godis+200-250 kroner. Selv syntes jeg jammen med ungdommen krever mye nå for tiden. Ungene sover jo, de får godis og mat for godt over 100 kroner og i tillegg skal man betale 500,- Ikke for å være gjerrig altså. Hadde glatt betalt 500,- om noen hadde passet ungene mine 5-6 timer på dagen, for da hadde det vært veldig fortjent. Men når de sover...hadde fått hakeslepp om noen prøvde å betale meg 500 for å passe ungene deres en kveld. Vi har tenkt på å få noen tenåringsjenter til å passe ungene et par kvelder i måneden, men hvis 500,- er forventet tror jeg heller jeg vil få meg vaskehjelp:-)
Anonym bruker Skrevet 28. november 2010 #22 Skrevet 28. november 2010 Vi har ukte to unge jenter som barnevakt 12 og 13 år gamle. Vi var ikke langt unna. Ungene skulle ha vært lagt da jentene kom, men de hadde sovet i bilen, og jentene greide ikke å legge ungene før klokka var 23.15, da sovnet den siste på fanget. Begge to sovnet på fanget, og de bærte ungene i seng. Vi kom så sent hjem at de måtte sove hos oss, ingen av oss kunne kjøre da vi hadde drukket litt vin. For langt å gå for dem så sent og i så kaldt ver. De fikk 500,- på del og så hadde jeg også kjøpt inn chips og sjokolade. Jeg synest dette var en grei pris, mener vel også at jeg godt kunne ha betalt dem 400,- Disse jentene liker å være med unger, og triller gjerne gratis for folk, bare fordi de liker å leke med små barn. Dette er rene lommepenger for ungene og et solid tillegg til ukelønna. Synest det er helt grellt at man skal betale skjorta for sånt, så lenge alle er fornøyde. Det er helt noe annet for en tenåring å jobbe sånn, enn det er for voksne.
Anonym bruker Skrevet 28. november 2010 #23 Skrevet 28. november 2010 Hva om personen som hadde barnevakt ikke driter penger da? Noe dere fleste andre her gjør tydligvis! Man blir jo fattig av å ha barnevakt da! En chips: 20-30kr 2 Brus : ca 40kr en pizza: 50kr sjokolade: 30kr Og da er det alt 150kr her, å dere vil betale barnevakten 300-400kr det vil si at det koster en person 550kr ca å ha en barnevakt i 4 timer! I 4 TIMER på kvelden! Og da mest sansynlig beregnet på en person. Ikke rart barne er feite, meste parten av dem er vel barnevakter!?
Anonym bruker Skrevet 28. november 2010 #24 Skrevet 28. november 2010 Når jeg utfører jeg jobb hos noen tar jeg ikke hensyn til om den jeg gjør jobben for driter penger. At du har dårlig råd, og velger ha barnevakt er jo ikke barnevaktens problem. Da får du heller omprioritere å holde deg hjemme. At barnevakten kan gjøre hva de vil, se film eller gjøre lekser er jo også likegyldig. De kan jo ikke forlate!
Anonym bruker Skrevet 28. november 2010 #25 Skrevet 28. november 2010 Jeg syns deter vill overbetaling ute og går. 5-600kr for å sitte barnevakt, det er jo rystende. Dersom barna er lagt og man kommer hjem før kl 02, syns jeg 200 er passende. Dersom man må legge barna eller sitte lengre ville jeg betalt mer. Dette er faktisk ikke arbeid, men en tjeneste. Ungdommene får en kompensasjon fordi de må sitte i mitt hus. De får ha venner, får film, godis o.l. Men jeg skal huske å presisere at betalingen ligger deretter. Dere som insisterer på timesbetaling, hva krever dere når dere passer venninners barn? Jeg sitter titt og ofte barnevakt, og får selvsagt ingen betaling! Dersom man skulle hatt faste avtaler, ville jeg sett der annerledes.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå