Gå til innhold

kan sjefen gjøre dette? (vaktlister)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi holder stengt i jula (jobber på et hotell). Tidligere har vi alltid likevel fått betalt når vaktene våre tilsier at vi egentlig skulle jobbet rød-dagene. Da har vaktlisten vært rullerende..Nå setter han opp listene HVER mnd (vi har de samme vaktene altså), i desember har han ikke satt opp noen vakter i jula, og vi får ikke betalt for de røddagene vi tidligere har fått hver jul. Kan han gjøre det sånn uten videre? stenge hotellet i jula og ikke gi oss betalt for de vaktene vi egentlig skulle jobbet? "vanlige dager" vet jeg vi ikke får for det har vi ikke fått før heller..Men disse røddagene trodde jeg vi hadde krav på i følge tariff avtalen? Noen som vet hvordan dette fungerer?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva sier kontrakten din da ? Har du kontraktfestet faste vakter eller x antall timer i uka, har du også rett på det selv om dere stenger.

Hos oss har de som kun er ansatte på timelønn krav på å vite 2 uker i forveien hvilke vakter de skal jobbe, og arbeidsavtalen (vaktlisten) er gjensidig bindende to uker frem i tid, eller så langt den er laget og presentert.

Setter jeg ikke opp noen på de dagene vi holder stengt, og de vet om dette mer enn to uker frem i tid, har de heller ikke krav på betaling da.

Skrevet

Så lenge turnisen din faller på rød dag skal du ha betalt. Nå håper jeg du er organisert.. om ikke kommer du ingen vei.

Skrevet

Jeg har stillingsprosent som tilsier at jeg skal ha minimum 17 vakter i mnd, i desember kommer jeg til å ha bare 10!

Jeg er organisert ja, men skjønner i grunnen ikke hvorfor. har vært i kontakt med dem flere ganger om forskjellige ting, og det er fint lite de gjør. F.eks overtidsbetaling..Vi får aldri overtidsbetalt, og når vi har vært i kontakt med fagforeningen sier de at vi da bare må la være å jobbe overtid, nekte hvis vi ikke får betalt ekstra, da får bare sjefen noen andre til å jobbe istedet for. Enkelt og greit.

Skrevet

Hvis sjefen informerte dere om stengingen 2 mnd før stengingen skal skje- så har dere ikke krav på noe.Om han ikke har overholdt varslingsplikten så skal dere ha betalt for røde dager.

Skrevet

Overtidsbetalt får man strengt tatt kun hvis man jobber full stilling og må jobbe ekstra. Ellers blir det bare timelønn. Og sier du ja til å jobbe uten lønn er det rett og slett ditt problem.

Det andre vet jeg ikke stort mye om, men i min jobb (fast deltid uten stillingsprosent) får vi ikke betalt på røddagene, det er det kun heltidsansatte som får, med mindre vi har avtalt at vi skal jobbe fast på mandager osv. Har fått betalt for røddagenefør, men ikke nå når vi ikke har faste dager.

Skrevet

Vi stenger jo alltid til jul, det er noe vi vet, men vi har likevel fått for røddagene i alle år jeg har jobbet her. Hadde vi ikke hatt krav på det så hadde vi vel ikke fått det tidligere heller vel?

Det som er nytt av året nå, er at vaktlisten blir skrevet hver mnd, derfor jeg lurer på om han faktisk kan gjøre det likevel

Skrevet

Ok, da er det litt forskjell fra meg da, for jeg har faste dager hver mnd. HAr forøvrig nettopp snakket med tillitsvagt, og hun sa vi har krav på det siden vi jobber fast med faste vakter. Så da er det problemet ut av verden:)

Skrevet

Om han ikke vil gi dere for de røde dagene,så mener jeg t stengingen betyr at dere må ta "ferie". Dere er jo ikke permittert eller oppsagt?

Ferie skal varsles senest 2 mnd før iverksettelse.

Ta en telefon til fagforeningen (om du er medlem) eller til arbeidstilsynet og hør med dem.

Skrevet

Du skal få utbetalt ihht kontrakt.

Dersom fagforeningen din ikke "virker" - bytt til en annen!

Skrevet

Endringer i turnus skal varsles 2 mnd i forveien.

Jeg jobber deltid, og har ikke krav på overtidsbetaling før jeg bikker 100%. Hvis du jobber mer enn 100% skal du altså har overtidsbetaling, utbetaler han ikke dette, må du nekte å jobbe. Du kan eventuelt velge å anmelde han for brudd på arbeidsmiljøloven.

Endringer i turnus skal varsles 2 mnd i forveien. Jeg er heldig, slik at jeg beholder mine røde dager. Her endrer de allikevel på arbeidstiden på de som jobber kveld på jul- og nyttårsaften, slik at de heller jobber dagen.

Det din arbeidsplass gjør feil, er at du går ned i stillingsprosent. Han kan endre slik at du ikke får betalt for røde dager (så fremt du jobber under 100%), men heller må jobbe flere hvite dager. Han kan ikke gjøre slik at du får mindre å gjøre totalt sett. Jobber du 70 %, så jobber du 70%, og skal ha betalt deretter. Har han stengt hele jula, har du rett på å få jobbet inn dette før nyttår. Dette betyr at du evt. må jobb mer enn din stillingsstørrelse i ukene før jul, men han kan ikke kreve at du skal jobbe mer enn 100% hver uke.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...