Gå til innhold

Vaginaloperasjon

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har pga. stor rift ved første fødsel lenge vurdert å få utført operasjon, men er ikke "alvorlig" nok til å bli satt i kø ved offentlig sykehus.

Tok derfor etter nesten to års vurdering kontakt med privat sykehus. Forklarte da at jeg ønsket informasjon om operasjon for å få redusert størrelsen på skjedeåpningen, som jo ofte gaper om du ikke ble skikkelig sydd igjen(som meg).

Fikk tilsendt informasjonsark om hva de gjør, men er usikker på om det er beskrivelse av operasjonen jeg faktisk ønsker, altså reduksjon av skjedeåpningen?

Noen som har gjort dette som kan lese det under og fortelle meg om det er denne operasjonen som er aktuell? Høres ut som om den bare går på det innvendige, men jeg ønsker jo egentlig mest å innsnevre åpningen og "pynte" på den. Skal ringe for å få vite mer på mandag, men er så utålmodig!

"Enkelte kvinner kan ha problemer etter fødsler fordi episiotomien(stingene etter klipping) har glidd noe fra hverandre, slik at skjedeåpningen "gaper" og musklene foran endetarmen blir tynne. Dette kan føre til at skjeden føles åpen, det kan komme luft og lyder ut av skjeden, og det kan være vanskelig å utføre knipeøvelser.

Inngrepet som kan hjelpe mot dette, kalles bakre vaginal plastikk med kolpoperineoplastikk, og er et plastisk vaginalinngrep som består i å fjerne en del av slimhuden i bakre skjedevegg, slik at musklene foran endetarmen kan syes mer sammen, og vaginalslimhuden gjøres passelig stor."

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det høres ut som riktig operasjon

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...