Anonym bruker Skrevet 27. november 2010 #1 Skrevet 27. november 2010 Svigerinna og mannen min er. Svigerinna mi mest. Se var sene å gå etc. Lurer på om mini kan være det. Hvordan vil jeg i tilfelle knne se det? Han er rimelig sen i utviklingen ser det ut til. Han er 5,5 mnd, men kan ikke - eller vil ikke legge seg på siden eller snu seg på magen selv. Når han ligger på magen, ligger han veldig i spenn nedover rygg og bein. De nederste ribbeina hans står lenger ute enn de andre. Slik har svigerinna mi og. Mannen min hadde traktebryst. Er vel arvelig de greiene der? Jeg har ikke tenkt så mye på det før, så har ikke snakket med HS eller lege om det. Hvordan kan man se om de har tendensene?
Anonym bruker Skrevet 27. november 2010 #2 Skrevet 27. november 2010 synes det høres ut som barnet ditt kan ha Kiss syndrom jeg. Verdt å undersøke i allefall.
Anonym bruker Skrevet 27. november 2010 #3 Skrevet 27. november 2010 Manuellterapeut tror jeg er en god idé. Dette høres ut som KISS.
Anonym bruker Skrevet 27. november 2010 #4 Skrevet 27. november 2010 det er forresten ikke nødvendigvis noe feil med å ikke rulle ennå når han er 5 mnd, men de andre tingene du nevner får meg til å tenke Kiss. Må nevnes at jeg er litt opptatt av det da datteren min nylig har fått konstatert at hun hadde Kiss som baby, dvs hun er Kidd nå som hun er større.
Anonym bruker Skrevet 27. november 2010 #5 Skrevet 27. november 2010 Jeg er hypermobil. fant det ikke ut før i ten-årene hvor jeg ble testet hos fysioterapaut. jeg var absolutt ikke sen ift fysisk utvikling. Gikk før jeg var året. Krabbet da jeg var 8 mnd osv. Altså helt normal sånn sett. Det er helt normalt å ikke snu seg på magen når man er 5 mnd altså Mine har også vært ganske spent i sygg og bein når de har trent på magen. Det er også ganske normalt egentlig. Ift traktbryst så er jo dette ofte noe som sees helt fra de er spedbarn av. Når mannen din har det, så er vel også barnet sjekket for det av barnelege på spedbarnskontrollene?
Cat.68 Skrevet 27. november 2010 #6 Skrevet 27. november 2010 Jeg er hypomobil og var ikke sen med å gå eller hadde de andre problemene du nevner, Derimot synes jeg også det høres veldig ut som Kiss. Det hadde jenta mi som baby og hun hadde de problemene der.
Anonym bruker Skrevet 27. november 2010 #7 Skrevet 27. november 2010 Jeg er også hypermobil, og jeg gikk da jeg var 10 mnd.
Anonym bruker Skrevet 27. november 2010 #8 Skrevet 27. november 2010 Han er utredet, har ikke Kiss. Hi
Anonym bruker Skrevet 27. november 2010 #9 Skrevet 27. november 2010 Jeg er også hypermobil, gikk da jeg var 13mndr
Anonym bruker Skrevet 27. november 2010 #12 Skrevet 27. november 2010 Jeg var det, men var ikke sen med å gå- men fikk feks aldri lært meg å gå på skøyter pga dette. Jenta mi er det, og hun er sen. 18 mnd, og går ikke uten å holde seg enda. Hun er under utredning, og må alltid bruke stive, høye og gode sko slik at hun ikke får feilstilling i bena. Dette ble oppdaget av HS da hun var rundt 12 mnd. Før det var hun forsåvidt i rute motorisk. Det kan være vanskelig å oppdage, for de behøver ikke være sene. Og det er ikke så lett for oss som foreldre å vite det heller.
Anonym bruker Skrevet 27. november 2010 #13 Skrevet 27. november 2010 Hypermobile ledd, dvs at f.eks knærne kan bøyes litt "feil vei" i leddet, anklene er vinglete osv. Jeg er ikke hypermobil, men mammaen min er det og søsteren min er ekstremt hypermobil. Hun var ikke sent utviklet, gikk før hun var året osv, men hun har mye smerter og problemer med kroppen sin. Hun må jo bruke så mye støttemusklatur hele tiden, bare for å holde balansen med anklene sine. Hun har smerter i knær, rygg og nakke. Går jevnlig til fysio og trener mye støttemusklatur og balanse. Må bruke støttebandasjer på knær når hun skal stå/gå lenge om gangen osv.
Anonym bruker Skrevet 27. november 2010 #14 Skrevet 27. november 2010 At man er ekstremt myk i leddene. Dette kan føre til vansker med å gå, pga mangel på avstivning og stabilitet, og/eller til feilstilling, ettersom skjelettet er mykt og dermed former seg og blir slik om man står og går feil.
Ranveig R Skrevet 27. november 2010 #15 Skrevet 27. november 2010 Jenta vår var normal i utvikling til å begynne med, rulla frå rygg til mage ved 4,5 mnd, og tilbake ved 6 mnd. Ålte seg ved 9,5 mnd. Deretter gjekk det seinare. Sette seg opp ved 13 mnd, krabba ved 14 mnd, gjekk ved 19 mnd, men datt *heile tida* fram til ca 2 år. Kan enno ikkje springe (dvs at begge beina er oppe frå bakken samtidig), fylte 3 for nokre veker sidan. Men ho har så smått lært seg å hoppe. No ved 3 år konstaterte nevrologen hypermobile ledd, og sa at det ikkje var det minste rart at ho var sein med å gå sidan ho ikkje får den støtten ho treng frå f.eks. anklane. Legar har tidlegare avvist hypermobilitet hos lille, kanskje det er vanskeleg å konstatere dei par første åra sidan alle babyar er veldig mjuke? Det første vi merka som vi syntes var rart med lille var at ho ALDRI sette beina under seg som baby. Vi holdt ho oppreist i fanget, men ho prøvde aldri å stå eller "hoppe" før ho var over året. Heilt spaghetti i beina. Ved 17 mnd klarte ho fint å stå dersom ho hadde sko på seg, utan sko klarte ho ikkje å holde balansen. Helsesøster seier at hypermobilitet i seg sjølv ikkje treng nokon oppfølging, med mindre barnet har problem/smerter som følge av det (og det er visst uvanleg). Lille er likevel henvist til fysio fordi forsinka motorisk utvikling er verd å følge opp, hypermobilitet eller ikkje. Ta det gjerne opp med helsesøster på neste kontroll, det er greitt å ha det i tankane dersom det skulle dukke opp noko som kan ha samanheng med hypermobilitet.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå