Gå til innhold

Tørr ikke be om hjelp.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er gravidi siste månde, og bekkenet er ekstremt smertefullt, (såpass ille at jeg må bruke krykker, om jeg så skal flytte meg 2 skritt eller 4 meter) og nå vil legen min at jeg skal si fra meg all husarbeid frem til fødselen, men er ikke lett. Mannen har en jobb hvor han kan bli borte flere uker i strekk, og husarbeidet kan jo ikke bare vente på han heller :-/ Har såpass mye selvrespekt, så jeg lar ikke huset se ut som en dass i en månde +/-

Min svigermor bor i nabohuset vårt, (De flyttet dit da de mistet huset sitt i brann i fjord, og nabohuset vårt var til salgs) kjempe koselige mennesker! Men nå har legen bedt meg spøre svigermor, om hun kan ta husarbeidet! Og nå som det er advent rett rundt hjørnet, skulle man jo gjerne fått unna husvasken til jul. Men føler det blir masete å spøre om en så stor sak?!

Jeg må jo virke som en lat persjon, som bruker graviditet som unskyldning til å slippe unna?

Vet ikke hva jeg skal gjøre med dette, fikk beskjeden av legen for en månde siden, men har fortsatt ikke klart å spøre henne :-(

Noen som kan gi sitt synspungt?

Finnes det en annen løsning? Kan jeg ta husarbeidet slev, i mini doser?

Eller må jeg svelge det sure eplet? Hvordan skal jeg i så fall spøre, uten å virke som en tulling?!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Om det er slik at dere ønsker hjelp fra svigermor, synes jeg din mann skal spørre. Det er da hans mor.

Andre alternativer er jo at han tar seg fri eller at dere skaffer betalt hjelp. Det går også an å undersøke med kommunen om de har det man kalte husmorvikarordning i gamle dager - noen steder finnes det fremdeles lignende systemer for situasjoner som din (men det er nok sannsynlig at legen din ville kjent til det).

Skrevet

Hadde jeg vært deg, så hadde jeg bedt legen om å kontakte din kommunes hjemmetjenste. Jeg jobber selv i hjemmesykepleien og vet at våre hjemmehjelpere har hatt oppdrag der gravide har vært for immobile/hatt bekkenløsning til å kunne ta husstell selv. Dette har du krav på. Din mann skal faktisk ikke belastes mer enn vanlig, når du ikke klarer å ta din del av husstellet. Håper du finner en løsning! :-)

Skrevet

Tusen takk for tips! Vil så gjerne slippe å belaste min svigermor med dette! Er jo ikke hennes feil at jeg har bekkenløsning, og ikke får gjort dette selv.

Og vil ikke be mannen ta seg fri, bare fordi jeg ikke klarer husvask, blir for drøyt! Han kan ikke ta seg fri en og en dag, da må han ta seg fri hele prosjekt perioden, og det er da snakk om alt fra 1 uke til 2 månder! Han bør jo ikke få for mye å gjøre han heller. Inntil nå, har han gjort all husarbeid når han er hjemme mellom jobb slagene, blir for dumt å be han ta fri så han kan ta husvasken :-/

Skrevet

Som jeg skriver, så er det slik i helse Norge at partneren til en som er syk i lengere tid, skal ikke belastes ekstra med å måtte ta alt husstell selv. Det er vel nærmest lovpålagt såvidt jeg har forstått. Snakk emd legen din du :-)

Skrevet

Nå ja, det er vell en sannhet med moderasjoner vil jeg tro. Jeg har en veninne som hadde bekkenløsning og da fikk husmorvikar, hennes mann jobbet i nordsjøen. Mens en annen veninne fikk ingenting, fikk tilbud om barnepass, men det var jo ikke det hun trengte. Dette var i samme kommune. Eldre som må ha sine ektefeller hjemme med stell og husarbeid når de er dårlige selv osv osv osv.

Jeg er selv sykmeldt med bekkenløsning, og kan bare gjøre minimalt med husarbeid. Men jeg er heldig og har svigermor i nærmeste hus, og hun er mer enn villig til å hjelpe å vaske hus og klær. hun liker å føle seg nyttig. Men jeg ber henne ikke å ta full husvask. Det er da ikke så nøye at det er gjort før jul. Litt må man bare overse. Kan ta den grundige husvasken til våren tenker jeg. Ingen som reagerer på at en høygravid kvinne ikke har vasket hus ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...