Anonym bruker Skrevet 26. november 2010 #1 Skrevet 26. november 2010 hvordan klarer dere å holde det ryddigt og reint hjemme? Nå tenker jeg ikke på dere som har litt vondt etter en lang dag, men slike som meg som på slutten av dagen ikke klarer å gå... Blir så fortvila her....har så lysst å ha det ryddigt og reint, men jeg strekker ikke til... og mannen min...janei, han synes ikke det er så viktigt
Anonym bruker Skrevet 26. november 2010 #2 Skrevet 26. november 2010 Fødte for 5 år siden og sliter med kraftig bekkensmerter enda. Har fått diagnosen bekkenleddsydrom. Vi har vaskehjelp hver 14. dag....
Anonym bruker Skrevet 26. november 2010 #3 Skrevet 26. november 2010 Er også invalidisert dessverre. Klarer ikke gå og må derfor ha bekken liggende ved siden av meg i sengen... Mannen tar i et tak, men er jo klart han er sliten han også så blir ikke noe storrengjøring akkurat. Vi har tre barn, han er i full jobb og må jo ta seg av alt med ungene også. Heldigvis har jeg en mor som er fantastisk, så hun kommer hver onsdag når hun har fri og vasker og rydder leiligheten )
Anonym bruker Skrevet 26. november 2010 #4 Skrevet 26. november 2010 jeg har fått innlagt urinkateter jeg og har fått pose på magen til avføringen. kommer meg rett og slett ingen vei
Anonym bruker Skrevet 27. november 2010 #5 Skrevet 27. november 2010 Nå vet ikke jeg situasjonen din hjemme eller hvilken grad bekkenløsning, men kaster ut noen forslag til deg: Støtte fra Nav til rengjøring, ala hjemmehjelp. Fysioterapi - mange lure tips til hvordan å få gjort ting enklere. Betale selv for rengjøringshjelp. Noen kommuner har frivillig hjelpere. For å bli bedre i bekkenet vet jeg mange har god erfaring med vanngym. Lykke til!
Anonym bruker Skrevet 27. november 2010 #6 Skrevet 27. november 2010 Nå vet ikke jeg hvor vondt du har i forhold til meg, men jeg har hvert fall smerter konstant, og på slutten av dagen klarer ikke jeg heller gå, min kjære på bære meg på do f.eks. Jeg gjør det sånn at en dag jeg har helt fri så setter jeg i gang med en gang jeg våkner (etter litt tøy og bøy etter råd fra fysio), gjør så mye jeg bare klarer. En time vil være flott, to er heeeelt supert for da får jeg tatt nesten alt!! Og så ligger jeg strak ut resten av dagen med smerter opp etter øra Støvsuging gjøre jeg derimot IKKE, og gulvvask blir det så som så med, men der er jeg såpass heldig at min bedre halvdel tar tak.
Anonym bruker Skrevet 27. november 2010 #7 Skrevet 27. november 2010 Her blir det ikke gjort mye husarbeid nei. Huset er sånn passe ryddig, og 2åringen støvsuger, så det sier seg selv hvor reint det er. Jeg tar et drag med støvsugeren jeg og, men vaske gulv går ikke (i motsetning til hun over). Vi står midt i flytting i tillegg, så huset ser virkelig ikke ut.
Anonym bruker Skrevet 27. november 2010 #8 Skrevet 27. november 2010 Er 80% sykmeldt, og prøver å ha en smertefri dag mellom jobbdagene. Jeg klarer å gå max 1 km på gode dager. På dårlige dager er det såvidt jeg klarer å gå på butikken. Må være veldig flink å porsjonere energien slik at jeg ikke overanstrenger bekkenet. Har absolutt blitt flinkere til å sette grenser for hva andre kan forvente av meg. Jeg stiller flere krav til min mann enn før, og må ukentlig minne ham på at jeg ikke er sykmeldt for moro skyld, men at jeg faktisk ikke KLARER å gjøre det jeg klarte før. Dette er min 5.bekkenløsning, så jeg "vet" hvordan det vil bli fremover også. For mitt vedkommende blir det bare verre for hver uke som går. Slik holder vi huset sånn noenlunde i orden: Har en 9-åring som tar oppvasken så å si daglig (oppvaskamskin) , rydder leker i stua/kjøkkenet og støvsuger litt. Jentene på 5 og 6 rydder rommet sitt selv med muntlig assistanse fra meg. Jeg ligger i senga og forteller hva som skal plukkes opp og hvor det skal legges. Så støvsuger 6-åringen rommet. Mannen tørker støv og vasker gulv (primært stua/kjøkkenet og avogtil badet), men innimellom klarer jeg det faktisk selv. Da tar jeg som regel et par soverom, for der er han ikke så ivrig. Støvsuging holder jeg meg unna så langt det går, for det er noe av det verste jeg kan gjøre. Ca 1 gang i uka klarer jeg å vaske do, speil og vask på badet, men det burde absolutt vaskes 2 ganger i uka. Dusjkabinettet lider, for mannen ser" ikke at det må vaskes. Til tross for at hele familien er med på rydding av huset ser det likevel bomba ut til tider. Og det er masse områder som lider, som mannen rett og slett bare ikke gidder å ta. Sånt småtteri som gir meg "ro i sjela", som at hyllene på badet er ryddige, søppelskapet er vasket, boden er ryddig osv. Men det får jeg vel gjort noe med utpå våren, når bekkenet er bra igjen etter fødsel... Sånn ellers så har jeg slutta å bake brød, for det trigger smertene noe så sinnsykt. Mannen er blitt flinkere til å lage middag, men det blir jo endel raske mannemiddager. Han er ALLTID med på butikken når vi skal handle stort. Jeg bærer aldri noe selv. Jeg hviler meg minst en gang pr dag, flere vis jeg skal noe som krever mer av meg. (som feks noe med ungene)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå