Anonym bruker Skrevet 26. november 2010 #1 Skrevet 26. november 2010 Leser nå at det har kommet et nytt forslag fra Ap om denne tredelingen. Må si at jeg er litt oppgitt over hvor detaljstyrt alt skal være. Jeg skulle ønske det var mulig for hver familie å gjøre det som passer dem best, uten at noen uker var øremerket mor eller far (bortsett fra de tre siste ukene før terminen... ingen vits i at far tar dem*s*). Her i huset valgte mannen min og jeg å dele permisjonen 50-50. Men har en venninne som taper på denne øremerkingen til far, da far faktisk ikke ønsker å være hjemme med barnet i 12 uker. Det er forskjell på folk, og skulle derfor ønske at man tok mer hensyn til det. Min mann skulle gjerne tatt hele om mulig, mens min venninne sin mann ikke vil ha noe. Så hvordan ser dere på denne tredelingen?
Anonym bruker Skrevet 26. november 2010 #2 Skrevet 26. november 2010 Siden flest menn tjener over 6G burde grensa på 6G oppheves/endres før det tvinges til lenger permisjon for menn. Hjemme hos oss har jeg mest perm. Taper mange, mange tusen i måneden når mannen har fedrekvoten. Han skulle gjerne vært mer og lenger hjemme og jeg skulle latt ham, men det har vi ikke råd til. Hverdagen vår er lagt opp til det vi tjener.
Anonym bruker Skrevet 26. november 2010 #3 Skrevet 26. november 2010 Hvorfor få barn med en som ikke ønsker å være hjemme med barnet og som mest sannsynligvis ønsker seg en tidsmaskin tilbake til 1950 der mor passet kjøkken og barn mens far jobbet og sov middagshvil hver dag mellom kl.17 og 18. Det lurer jeg litt på? Til permisjon: Man kan fortsatt velge selv og betale selv. Det er ingen tvang til å følge statens opplegg
Anonym bruker Skrevet 26. november 2010 #4 Skrevet 26. november 2010 Tro meg, jeg har tenkt på dette selv. Har hatt maaaange diskusjoner med mannen hennes (hvor jeg har blitt både frustrert og irritert!), men må innrømme at han er en skikkelig manne-mann. Han har aldri stått opp en eneste natt, han jobber til sent på kveld hver dag, han mener at barnet er hennes ansvar osv... og det verste er at det ser ut som om min venninne synes det er helt greit! Hadde det vært min mann hadde jeg heller klart meg uten han, så det er godt vi er forskjellige:) HI
Anonym bruker Skrevet 26. november 2010 #5 Skrevet 26. november 2010 Vi har funnet en deling som fungerer for oss, og her har mannen mer enn fedrekvoten. MEN, jeg synes det er synd at vi skal tvinges til å dele. Såpass tillit bør man ha til folk at de klarer å velge hvordan de best tar vare på egne barn...
Gjest Skrevet 26. november 2010 #6 Skrevet 26. november 2010 Jeg ønsker meg tredeling av graviditeten Jeg ønsker meg tredeling av fødselen Jeg ønsker meg tredeling av infeksjonen i KS såret Jeg ønsker meg tredeling av vektoppgang Jeg ønsker meg tredeling av kontinens plager Jeg ønsker meg tredeling av hormoner som løper løpsk Jeg ønsker meg tredeling av nattammingen Jeg ønsker meg tredeling av strekkmerkene Og om Ap invilger dette, DA er det helt topp med tredeling av permisjonen også! =)
Anonym bruker Skrevet 26. november 2010 #7 Skrevet 26. november 2010 Den gode hjelper : Usaklig innlegg. Du vet sikkert at biologi kan man ikke gjøre noe med. Det at staten ønsker å bestemme over pengene de deler ut er ganske så logisk. Liker du det ikke så kan du avstå fra statens penger og misliker du det å være gravid så fins det løsninger på det problemet også
Anonym bruker Skrevet 26. november 2010 #9 Skrevet 26. november 2010 Hehe, den er god Den gode hjelper Jeg er for valgfrihet jeg da. Vi har fire barn og har gjort litt forskjellig hver gang, det er jo flere ting som spiller inn. Mannen min var hjemme mer enn fedrekvoten med det ene barnet vårt, og måtte ta fedrekvoten som tidskonto for å få det til å gå opp med et av de andre. Vi har tilpasset oss min arbeidsgiver og når på året vi har høysesong (jeg har gått tidlig tilbake i jobb pga arbeidspresset på min arbeidsplass mens mannen har vært hjemme). Vi har også tilpasset oss hans arbeidsgiver og når på året det er høysesong der. I tillegg har vi måttet tilpasse oss hovedinntak i barnehagen og måttet være hjemme ekstra pga unger som er født på "feil" tid av året. Den ene ungen vår reagerte voldsomt på fast føde (diare og magesmerter) så jeg fullammet i 7,5 mnd og ammet hver tredje time til hun var nesten 10 mnd, ikke så greit med fedrekvote da! Jeg skjønner tankegangen bak tredelingen, men det er ikke alt som ser fint ut på papiret som fungerer godt i praksis.
Gjest Skrevet 26. november 2010 #10 Skrevet 26. november 2010 Oj da... Skrev et usaklig innleg på DiB... Var nok ikke den første som har gjort det i dag.. Men når det er sagt, er jeg ferdig med babyer, så Ap får styre som de vil! =)
Anonym bruker Skrevet 26. november 2010 #11 Skrevet 26. november 2010 For at mannfolka skal få fingeren ut + at arbeidsgivere ikke skal se kvinnlige arbeidstakere i fruktbar alder som en trussel så er nok dette lurt.
Anonym bruker Skrevet 26. november 2010 #12 Skrevet 26. november 2010 He he he he jeg ville også delt bort strekkmerkene mine!
Anonym bruker Skrevet 26. november 2010 #13 Skrevet 26. november 2010 Hvorfor ikke la selve delingen av permisjonen være opp til hver enkelt familie? Jeg anser meg som heldig, får hele permisjonen alene, inkludert pappa`s uker.. Fordi han studerer og ikke har opptjent rett til noen permisjon og ikke kan ta seg fri fra studiene.. Mannen min er en typisk manne mann som nevnt her et sted. Ved forrige unge, ønsket han at jeg skulle ta all perm. Men han hadde noen uker han måtte ta.. pga han er sjømann og jobber turnus, ble han gående hjemme i 3 mnd.. Og han syntes det var altfor mye! Han sto jo ikke opp om natta med ungen, ikke tok han seg av de daglige pliktene eller noe som helst. Han brukte de ukene på å pusse båten sin, få den på sjøen, fiske og drikke kaffe med kompiser. Ungen sendte han til svigermor eller i barnehagen. Mens jeg måtte ta meg av alt om natta, jobben min, alt husarbeid+++ Vi har nemlig det slik her i huset at jeg tar emg av alt hus og hjem ting, så fikser han alt i hage, hogger trær, ved, bil, båt, skaffer penger med å jobbe ekstra om vi trenger det. Skaffer meg alt jeg ønsker meg. Men som han selv har forklart det. Er utrolig frustrerende for han å skulle ta seg av et barn som bare griner, ikke kan fortelle hva som er galt. Han fatter ikke det om ungen er sulten, tørst, trenger kos eller ny bleie... Det ligger bare ikke naturlig for han. Og han blir frustrert og lei seg når hans barn gråter, men han ikke klarer å finne ut av hvorfor. Så han gleder seg til å kunne prate med ungen og lære han å fiske, kjøre båt++ Jeg er faktisk enig med han. Det ligger ikke i naturen for mange menn å ta seg av barn når de er så små.. Så sier sikkert mange av dere: Men han kan ta ut perm i løpet av de 3 første leveårene til barnet. Ja, men det er jo kun 1 åringer (++) som blir tatt inn i barnehagene her i området. Skal ungen sitte hjemme alene og vente på oss mens vi er på jobb da eller? Vi må faktisk ta ut permisjonen i løpet av barnets første leveår for å ha penger til å leve av mens vi prøver å få plass til ungen i bhg. Synes fordelingen av permisjon burde være opp til den enkelte familien. I noen familier passer det best med 50% deling av perm. andre kanskje mannen tar 80%.. Visste du at kvinner har et instinkt som forteller oss at barnet trenger oss? Midt på natta, kan vi våkne av et lite klynk som forteller oss at nå vil ungen ha mat. Mens en mann våkner etter 5 min med hyskriking.. Det greier ikke vi kvinner å sove oss gjennom. Latterlig at mannen liksom skal være hjemme i perm når kvinenn uansett må ta seg av mating.. (menn har da ikke ferdig varmet melk klart midt på natta?!.. Norge anbefaler at du ammer til ungen er 1 år.. Hvorfor får ikke mor perm i 1 år da og far 10 uker sm han kan ta ut når mor kommer seg i jobb etterpå.. Enda en ting til ettertanke.. Ei dame går i 9 mnd, kaster opp, får smerter overalt, strekkmerker for livet på kryss og tvers over mage, pupper, lår, legger+++ Slappe pupper som følge av hormoner. Så når ungen kommer ut, skal hun ifølge alle helsesøstre og norges stat, fullamme ungen i 6 mnd + amme til ungen er 1 år. Men hun skal for all del ikke få lov til å ha permisjonen i fred. Nei.. har skal den deles likt. Mannen skal få sitte og kose med barnet og skifte noen bleier og fremstå som den perfekte mannen. Synes faktisk at når en har vært gjennom et hælvete for å bringe en unge til verden, så skal en søren meg få nyte godene også! Uten innblanding! Før i tiden jobbet ikke kvinner, de var hjemme og menn jobbet. ALLE kvinnene jeg har pratet med elsket det å være hjemme. De var hos hverandre hele tiden og barna lekte ute i gatene og var hjemme hos hverandre. De som var naboer ble godt kjent. Menn jobbet borte hele dagen og ELSKET å jobbe. De jobbet sammen og hadde kaffepauser og var sosiale på den måten.. De hadde en herlig tilværelse når de kom hjem til middag på bordet og barn som var rene og klare for senga. De ble kjent med barna på andre premisser... Likestilling idag har ført til at menn får i pose og sekk, mens kvinner får mindre og mindre. Nå skal alle barn sluses inn i bhg, man blir knapt kjent med sine egne før de flytter hjemmeifra..
Anonym bruker Skrevet 26. november 2010 #14 Skrevet 26. november 2010 Ja ja, disse menna som ikke løfter en finger og ikke vil ha perm og mener unga er mors greie, de krever heldigvis 50-50 og tar mer ansvar når kjærringa forlater dem og de blir skilt. Ska du ha mannen til å ta mer ansvar, skill deg. Da blir det 50-50!
Anonym bruker Skrevet 27. november 2010 #15 Skrevet 27. november 2010 Er fornøyd med de 12 ukene som er nå(vet det endres snart). For vår del er det bra at det er en fedrekvote. Mannens jobb skjønner ikke helt de der med pappaperm osv, så hadde det ikke vært for at det er en fedrekvote hadde det vært vanskelig. De nekter ikke, men det er bare vanskelig. Første gangen en skulle ha pappaperm lurte sjefen på om det var lovpålagt... Kjempekjekk sjef, bra firma osv, men det er bare ikke alle menn som skjønner dette.... Og når jeg har en mann som er svært samarbeidsvillig overalt er det bra der er lovpålagt... Og mannen er kjempefornøyd med 12 uker. Litt småsur fordi vi vår barn før 1 juli...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå