Anonym bruker Skrevet 26. november 2010 #1 Skrevet 26. november 2010 Hvordan var det for dere mammaer da poden skulle leveres i barnehagen for første gang? Har ei datter på 5 mnd, og skjenner at jeg gruer meg allerede for og levere henne der, for så gå på jobb. Vet, har litt separasjonsangst:P Men hvordan var det for barnet?
Anonym bruker Skrevet 26. november 2010 #2 Skrevet 26. november 2010 du har jo ca tre dager i starten hvor du er der litt. man tar det gradvis;-) min jente gråt ikke en tåre første gangen jeg gikk, for hun skulle leke;-) hun har nettopp byttet barnehagen og der trengte hun ikke den gradvis innkjøringen en gang da hun bare begynte å leke med en gnag, og gikk bort å så til de som jobbet der at hun hadde bæsjet og at de måtte bytte bleie, hehe;-)
Anonym bruker Skrevet 26. november 2010 #3 Skrevet 26. november 2010 Her gikk det ganske greit, da min ikke begynte før han var nesten 2 år.. så da hadde vi fått en del tid sammen først Han var da kjempeklar for bhg og trivdes fra første dag! Ikke noe problem i det hele tatt.. og så er det jo som noen andre skriver her, tre dager på å venne seg til situasjonen Er mer spent på hvordan det blir når vesla skal begynne i bhg (hun er 1 år nå). For hun er mye mer "mammadalt"
Anonym bruker Skrevet 26. november 2010 #4 Skrevet 26. november 2010 Det kommer veldig an på barnet ditt tror jeg. Noen glir rett inn, mens andre trenger tid før de finner sin plass. Jenta mi brukte 1-2 måneder før hun var 100 % trygg og kunne leveres uten tårer. Det var grusomt, jeg skal ikke late som noe annet. I dag er hun en strålende fornøyd jente på 3 år som elsker å være i barnehagen. Snakker om barnehagen og barna ved middagsbordet hver dag, forteller om hvem som sa/gjorde hva osv. Så startproblemene er glemt heldigvis
Anonym bruker Skrevet 26. november 2010 #5 Skrevet 26. november 2010 Jeg har tidligere jobbet i bhg på småbarnsavd. Har hatt maaaange tilvenninger. Som regel går dette ganske fint for barnet. Iallefall om mor tidliger har vært innom åpen barnehage (slik at barnet blir vant med litt støy og flere mennesker rundt seg). Vi ser også stor forskjell på dem som har satt seg inn i barnehagens rutiner før første bhg- dag. Vi får ofte telefon fra foreldre som lurer på når vi spiser og sover - slik at de kan begynne samme rutine flere uker før. Selve innkjøringe har mye å si. Noen foreldre er veldig passive. Mens andre setter seg på gulvet og viser barnet sitt at her kan man leke. Det viktigste er allikevel hvordan en mor/far sier farvel til barnet. Gjør det kort og presist! Ikke vis barnet ditt usikkerhet. Ring bhg om du er usikker på hvordan barnet har det. Det er vanlig å få mange slike telefoner. Du er ikke den eneste. Åpen dialog gjør det så mye letter. Vi ringer om barnet ikke stopper å gråte. Det er ingen hensikt om barnet gråter av redsel/skrekk. Selve innkjøringen er ca.3dager. Respekter at også personalet må få lov til å gjøre sin jobb, nemlig å ta vare på barnet. I begynnelsen anbefaler vi korte dager. Du vil etter som barnet ditt bli eldre få en bedre tanke om bhg. Nå er det utenkelig. Når barnet er 1år så tenker du kanskje. Når barnet er 1,5år tenker du at dette vil gå helt greit. Lykke til!
Anonym bruker Skrevet 26. november 2010 #6 Skrevet 26. november 2010 Tusen takk for betryggende ord:) Viste ikke om disse 3 tilvenningsdagene! Men det høres jo selvfølgelig logisk ut. Håper at jenta mi vil "gli" lett inn i den nye tilværelsen når den tid kommer, uten traumatisk gråt og separasjonsangst. Selv om hun er en skikkeli mammadalt:S Men som hun sa lenger opp i tråden, vil vell det gå seg til med tiden uansett. Takk alle som svarte:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå