Gå til innhold

Spørsmål til dere som har vaskehjelp....

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvor i landet bor dere? Lurer på om det er store forskjeller i pris på hvor i landet en bor....

Hvor mye betaler dere og hvor ofte er de? hadde vært fint om dere vil oppgi om det er "svart" eller "hvitt" arbeid...

Hvilke arbeidsoppgaver har de i huset? Er det noen rom de ikke tar eller andre arbeidsoppgaver som vaskehjelper unngår?

Vi er en travel familie på 4 med et STORT hus... tror jeg blir smågal snart over at det bør vaskes hele tiden, har mange og store rom.... å jeg har vel kanskje litt "støv på hjernen", men for å komme i havn med alle gjøremål og hverdagslige aktiviteter, å for at jeg ikke skal stå med hodet i vaskebøtte hele tiden, lurer vi på å skaffe oss vaskehjelp.

Så håper noen har litt erfaringer å dele...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei, dette er jobben min :) Jeg tar 370 pr time hvitt.

En vanlig helgevask tar vanligvis 2-3 timer. Og jeg er kjapp og grundig, har jeg fått vite :)

Jeg tørker da støv, støvsuger, og vasker gulv. I tillegg vasker jeg servant på badet, og doen. Det er standard helgevask.

Jeg kan avtale ekstraarbeid, som vindu eller andre rom eller hva som helst. Men da etter timepris.

Noen velger at jeg vasker i 2 timer, og da vasker det jeg rekker. Og så noterer jeg hva jeg har vasket. Noen velger full pakke. Noen velger annenhver uke med grundig helgevask. Noen velger bare gulvvask. Alt etter hva kunden ønsker.

Jeg rydder IKKE. Grunnen er at det blir for privat etter min smak. Huset i seg selv er ikke så privat, som de papirer og ting enn har ellers. Det skal være ryddet når jeg kommer, og de gulvtepper en vil ha vasket under, må være fjernet.

Skrevet

Betaler 400 kroner for å få vasket huset, hun holder da på i ca 3,5 time.

Hun støvsuger alle rom, tørker over alle flater som vinduskarmer, tv-bord osv. Hun vasker alle gulvene og vasker badene skikkelig. Hun tar alle rommene og trappa, men hun tar ikke kjelleren.

Hun tar et rom litt bedre enn alle de andre hver gang, det rommet hun tar grundig skal hun vaske lister, stikkontakter osv.

Hun tar altså ikke noen nedvask av huset, men en hverdagsvask. Men hun tar alltid badet grundig.

Har fast avtale på hver andre uke, men hun kommer av og til hver uke om vi ber henne. Vi kan også be henne gjøre ekstra ting og betale henne for det, f.eks skifte på sengene, vaske vinduer osv Har en venninne som også setter vaskehjelpen sin til å stryke skjorter, pusse messing osv. De gjør gjerne det en betaler for ;)

Skrevet

NN 21:00 : Ville du jobbet slik for en sånn lønn som du gir? Neppe. Håper dere har ansatt henne, og betaler skatten og pensjonssparingen hennes.

Du har svart vaskehjelp, du..... En kan ikke jobbe hvitt med en sånn lønn.

Husk at svart arbeid er ulovlig.

Skrevet

Jeg bor i oslo og jeg jobber som vaskehjelp svart som en ekstrainntekt. en er hos mamma og pappa, så det er jo ikke akkurat svart arbeid;-) men jeg vasker annenhver uke hos naboen til min mor og far også.

Jeg tar en helgevask.Altså tørker støv, flater, støvsuger, mopper og tar begge badene på en leilighet på 120 kvm. Det tar meg litt under to timer og koster 400. I tillegg vasker jeg ned bad(vegger, takk, inni skap), lister, dører, kjøleskap, vasker dørene på kjøkkenet, eller inni alle kjøkkenskapene hvis de vil. dette tar jeg selvfølgelig ekstra for;-)

Hvis du sliter med å finne vaskehjelp der du bor hadde jeg hengt opp lapper på et universitet i nærheten(hvis du har det), da mange studenter vil ha en liten ekstra jobb!

Skrevet

Hehe, hiss deg ned da..

Jeg tar godt vare på vaskehjelpen min jeg, ikke vær redd for det.

Nei, jeg betaler ikke skatten og pensjonssparingen hennes, det gjør hovedarbeidsgiveren hennes (hun har en jobb i kommunen). Men jeg betaler litt lommepenger til henne og hun arver alle klærne etter ungene mine, noe hun er spesielt glad for siden hun sender dem til hjemlandet sitt. Til gjengjeld vasker hun litt for meg, tjeneste mot tjeneste, jeg kjenner henne ganske godt. Mannen hennes er en kamerat av ,mannen min.

Og ja, jeg jobber for omtrent den samme lønnen selv, etter at skatten er betalt er det ca det timelønnen min er på også...

Skrevet

120 kr timen for 4 timers jobb. Støvsuging, vasking av gulv, grundig vask av ytre flater kjøkken og bad. Vi er ikke superfornøyde, men gidder ikke klage pga lønnsnivået.

Hvitt ville vært 120 kr + mva.

Skrevet

Betaler 500 for 3,5 - 4 timers jobb. Svart. Bor i Oslo.

Skrevet

hahaha.. nei, hvitt ville ikke være 120 + mva. Jeg har eget firma, og har satt opp stramt budsjett, så dette vet jeg godt.

Godtroende engler, så lenge dere nyter godt av det selv...

Jeg blir sint, rett og slett!!!!!

Vanlig lønn som renholder ligger på ca 155 kr timen(i LØNN). Hvordan kan dere da tro at 120 + mva er i kontakt med virkeligheten.

Utnyttere, hele gjengen!!!!

Skrevet

Vil bare si at vi har ei husholderske. Hun bor hos oss også da, har egen leilighet i huset vårt hvor hun bor gratis. Vi betaler henne 200 kr timen. Hun får pensjon, forsikring etc.

Mannen min er så og si kun ute å reiser i forbindelse med jobb så hun hjelper til med alt mulig hjemme. Henting av barn osv. Hun har også egen bil som vi har kjøpt til henne som hun får disponere. Vi bor i Oslo i et Villa hus.

Skrevet

Vestlandet

svart, 150/t

Vaske?

-Huslige sysler ligger ikke helt for meg, og eneste jeg angrer på er at jeg ikke fikk tak i noen for mange år siden! Har vaskehjelp 1 dag/uken, lite hus. Tar ca 2 timer

Hun er ikke så veldig nøye. men jeg kan ikke irritere meg over det, for da må jeg heller gjøre vasken selv. Om jeg får tak i en "hvit" vaskehjelp som er effektiv og flink tror jeg huset er tatt på en god time og da betaler jeg gjerne 3-400 kr/t Men er desverre ikke noen "hvite jeg vet om her jeg bor.

Skrevet

Takk for foreløpige svar... men jeg har flere :)

Er dere hjemme når vaskehjelpen kommer? Tenker da på å låse henne/han inn, legger dere ut nøkkel? legger igjen hos naboer?

Er det folk som reagerer på at dere har vaskehjelp? Ikke noe ondt ang. selve vaskehjelpen altså - men føler at her vi bor er det litt "stormannsgalskap" å ordne seg vaskehjelp, såfremt en ikke er gammel eller ufør.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...