Gå til innhold

Fryse ned spekepølser


HanneCecillie

Anbefalte innlegg

Noen som vet om vi kan spise spekepølser hvis vi fryser de ned først? For eksempel rødvinspølse, elgpølse og sånne som de selger i "boder" på kjøpesentere. Fikk høre det idag nemlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Fortsetter under...

Nei, dessverre. Frysing vil bare beskytte mot toxoplasmose, ikke listeria. Faktisk har jeg lest et sted at opptiningsprossessen kan akselrere oppblomstringen av listeria, men nå finner jeg ikke igjen den kilden.

 

 

http://matportalen.no/artikler/2010/4/1272367047.63/artikkel_print.pt :

"Kan jeg spise parma- og serranoskinke og annen spekemat?

 

Verken parma- eller serranoskinke bør spises av gravide fordi begge deler er speket kjøtt. Andre eksempler på spekemat er fårepølse, salami, fenalår, morrpølse osv. I all spekemat vil det være en viss risiko for å finne bakterien Listeria og parasitten Toxoplasma. Norske matmyndigheter har derfor valgt å gi gravide det enkle rådet at de ikke bør spise spekemat i løpet av svangerskapet.

 

Hvis man varmebehandler spekematen godt, kan gravide spise dette."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Min lege er spesialist i kvinnesykdommer, og sier at listeriabakterien ikke finnes i norsk kjøtt, kun i utenlandsk, så om jeg velger norske spekeprodukter er det ikke farlig. Må si jeg er litt skeptisk til utsagnet, men...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...