Anonym bruker Skrevet 26. november 2010 #1 Skrevet 26. november 2010 Hei. Noen som har erfaringer eller vet noe om klamydia? Jeg har nettopp fått vite at jeg har klamydia,men har ikke peiling om hvor lenge jeg har hatt det. Er livredd for at jeg har blitt steril om jeg har gått med det for lenge...
Anonym bruker Skrevet 26. november 2010 #2 Skrevet 26. november 2010 Først og fremst må du si fra til alle dem du har hatt sex med, for du kan jo ha smittet noen. Utover det vet jeg ikke så mye, ettersom jeg ikke har hatt det selv....søk på nett så finner du vel mye info.
Anonym bruker Skrevet 26. november 2010 #3 Skrevet 26. november 2010 Man finner ikke ut hvor lenge man har vært smittet. Men har du barn, og tatt prøver for det før, så kan du jo regne det ut sånn ca... Du og partneren din må få behandling, også må du si fra til alle du har hatt samleie med
Anonym bruker Skrevet 26. november 2010 #4 Skrevet 26. november 2010 Jeg har hatt det. Fikk en kur også var jeg ferdig med det. Visse sånn ca hvor lenge jeg hadde hatt det og fikk ingen varige men. Tror det skal mye til for at du blir steril, men snakk med legen din om det og gjør som de andre skriver. Gi beskjed til de du eventuellt har hatt sex med.
Anonym bruker Skrevet 26. november 2010 #5 Skrevet 26. november 2010 Har lest litt på nettet,men det står så mye forskjellig. Ja har barn. Tok klamydiaprøve når jeg var på den første svangerskapskontrollen når jeg var gravid, som var negativ. Dette var for 2 år siden. Har selvfølgelig sagt ifra til de jeg har hatt sex med. Det at jeg fant ut at jeg hadde klamydia var bare flaks,for jeg har ingen symptomer i det heletatt. I sommer gikk jeg på antibiotika for noe annet,hadde antibiotikan jeg tok da tatt klamydiaen viss jeg hadde hatt den da? HI
Anonym bruker Skrevet 26. november 2010 #6 Skrevet 26. november 2010 Det kommer ann på hvilken type du tok
Anonym bruker Skrevet 26. november 2010 #7 Skrevet 26. november 2010 Arbeider på legekontor å har dessverre selv hatt chlamydia. En får som regel Azitromax mot chlamydiabakterien, en-dose til begge parter. Det er viktig å informere alle du har hatt sex med om at de kan være smittet å bør få avlevert en urinprøve for kontroll. Hvis det er spørsmål om SOS så betaler en ikke for en slik undersøkelse, heller ikke medisinen. Hvis en er smittet med chlamydia under svangerskapet og ikke merker det/får behandling, kan barn fødes blinde. Chlamydia kan også føre til sterilitet. Kvinner kan merke symptomene mye senere, hvis de i det hele tatt får noen, enn menn. Selv gikk jeg med chlamydia i 9 måneder uten å merke det, ble tatt en prøve under en rutinekontroll, å for min del var det ikke vanskelig å regne ut... Det kan være lurt å levere en kontrollprøve 1-2 uker etter endt kur, for å være sikker på at en en kvitt bakterien.
Anonym bruker Skrevet 26. november 2010 #8 Skrevet 26. november 2010 Okei. Da får håpe jeg kommer unna uten at det har gjort skade. Jeg får vel gå å pakke kofferten til mannen som har vært å luftet seg,å tatt med dette svineriet hjem... HI
Anonym bruker Skrevet 26. november 2010 #9 Skrevet 26. november 2010 Hvis klamydiatesten var negativ for to år siden, må det bety at du har blitt smittet etter det. Hvis du ikke har skiftet sexpartner i det siste, bør du virkelig høre med mannen din hva han har drevet med- om du har en. Antibiotika fungerer på ulikt vis alt etter type, og virker ikke på samme infeksjoner nødvendigvis. Klamydia kan føre til egglederbetennelse, som igjen kan føre til at de tetter seg- og dermed sterilitet, men det gjør det slett ikke i alle tilfeller.
Anonym bruker Skrevet 26. november 2010 #10 Skrevet 26. november 2010 Jeg har vell gått med det i 2 år maks da. Jeg har ingen symptomer,men tok en prøve bare får å ha tatt det. Jeg har heller ikke hatt sex med andre enn samboeren min på de 2 årene,så er heller han om må infomere de han har hatt sex med... Men er ikke 1-2 år veldig lenge å gå med klamydia da? .. mitt livs verste mareritt er å bli steril:( HI
Anonym bruker Skrevet 26. november 2010 #11 Skrevet 26. november 2010 Ja, da må du ha fått det av ham. Menn kan dog gå en stund med det uten symptomer, de får mindre av sånt enn oss. Men jeg vet ikke hvor lenge, så jeg ville nå hvertfall spurt ham hvor han har vært hen, for å si det på den måten. 1-2 år er ikke nødvendigvis ikke så lenge, men du kan jo ha fått det senere enn det også, for alt du vet. Har du "flaks", har du fått det ila de siste mnd. husk nå også at det ikke MÅ føre til sterilitet, men det KAN det. Når du har fått behandling, og er kvitt svineriet, så be om en grundig underlivsundersøkelse, med ultralyd av livmor, eggstokker og eggledere.
Anonym bruker Skrevet 26. november 2010 #12 Skrevet 26. november 2010 Skal be de undersøke alt som kan undersøkes jeg. I høst var jeg svært plaget med sterke magesmerter som kom akutt,og varte i ca 1 dag av gangen. Disse var sterke,så var hos legen som da bestemte å ta ut hormonspiralen min. Har ikke hatt disse smertene igjen etter spiralen ble fjernet. Men tenker nå at det var kanskje egglederbetennelse som jeg hadde??? Spørre om hvor min samboer har vært ja..Han har vært utro,det er det ikke noe tvil om HI
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå