Gå til innhold

Bekkenløsning ?


Ronja86

Anbefalte innlegg

Hei alle sammen :)

Jeg er i mitt første sv.skap ( fullførte 20 uker i dag ) og aner ikke hva jeg kan forvente meg .

I det siste har jeg hatt smerter ved halebeinet og korsryggen , og enkelte ganger når jeg går føles det som at jeg mister følelsen i beina og i korsryggen . Om jeg ligger på ryggen på hardt underlag gjør det vondt spes om jeg løfter det ene beinet . Jeg vet ikke hvordan jeg skal beskrive det annerledes, det høres kanskje merkelig ut.

Jeg har legetime til uken og tenkte å ta opp dette da, men tenkte og lufte det her i tilfelle noen har det likedan =)

Ellers er det herlig å være gravid med ei lita tulle som sparker innsiden av magen min gul og blå :) <3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

kunne høres ut som bekkenplager dette ja. Jeg ville tatt meg en tur til kiropraktor for undersøke om det er bekkenlÅsning. Veldig få som egentlig har bekkenlØsning, de fleste har låst bekken. Dette er noe legene er altfor dårlige til å se forskjellen på. Bekkenet vårt har 3 ledd, to bak (smilehullene) og et ved skambeinet (symfysen). Dersom det er leddet på forsiden ved skambeinet som er vondt er det mest sannsynlig bekkenlØsning, er det de bak så er det mest sannsynlig bekkenlÅsning. Jeg går til en kiropraktor med 16 år i yrket (de har faktisk 6 års utdannelse!), han har jobbet med bekkenplager hos gravide kvinner som spesialfelt i store deler av karrieren. Han har kun sett 3 tilfeller av bekkenlØSning, resten har vært låste bekken. Det er veldig like symptomer, smerter i rumpeballene, nedover beinet eller begge beina, vondt i korsryggen og vaggende gange. Det er nesten bare kiropraktorer som kan kjenne forskjellen på et løst og et låst bekken. Viktig er det å få løst opp i låste ledd, fordi musklene spenner seg og det er det som gjør MEST vondt. Et låst bekken er jo heller ikke å foretrekke når man skal føde, ´siden fødsele kan bli lengre og vondere med en låst bekken. Sier se selv igrunnen. Jeg gikk kun til fysio forrige svangerskap, og trodde jeg hadde bekkenløsning. Fødselen min varte i jevnt og trutt i 30 timer da! Nå går jeg kun til kiropraktor, men han kurrerer meg ikke, men jeg har et håp om å kunne holde meg på beina og fungere i heimen dette svangerskapet. Måtte ty til krykkene sist. Bare husk at det er INGEN vits å være flink pike når man har bekkenplager, da blir de bare værre og værre og du kan ende opp med å ikke klare å ta deg av din egen baby når fødselen endlig er over (erfaring gjort her!!!) Kunne ikke stå på beina før 2 uker etter fødsel, IKKE noe gøy nå ma har lyst til å ut å trille i vogenen, bade den lille og stelle den på det fine nye stellebordet. Lykke til!!:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde store smerter fra smilehullene i ryggen og ned til knærne i første svangerskap, og etter 3 år kom jeg tilslutt til en kiropraktor som fant ut at smertene skyldtes at korsryggsbeinet skled ut av stilling. Har nå fått behandling i 3 år, ca hver 8. uke, og det er bra nå. Men så ble jeg da gravid igjen, og i uke 12 begynte jeg å få tilbake smertene. Har hyppigere behandling, og slipper smertene. Mitt råd er å finne kiropraktor som er spesialisert på gravide og bekkenproblematikk, og har du låsninger kan det være godt å få fysikalsk behandling i tillegg. Da får du også hjelp til å trene opp kroppen uten at bekkenet blir værre.

Jeg er i uke 22 nå, og har ingen smerter. I forrige svangerskap gikk jeg med krykker fra uke 19, så jeg er veldig fornøyd nå :)

 

Men undersøk litt rundt dette med kiropraktorer, og vær alltid nøye med å si ifra om behandling du ikke føler deg komfortabel med.

 

Lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Fikk du avklart noe hos legen? jeg har noe av det samme. Særlig litt til høyre for halebenet. legen sa det sikkert var bekkenet, og at det eneste er å trene. jeg har også hørt at når du har smerter nedover bena og opplever lammelsesfølelse kan det være isjasnerven som kommer i klemm. jeg merker at når jeg er flink og trener moderat er det lenger intervaller mellom smertene, hvis jeg er FoR aktiv eller for inaktiv gjør det vondere.

 

 

Sala

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Sala :)

 

Legen min mente i mitt tilfelle at det var isjas-nerven som lå i klemm, hun rådet meg til å kontakte jordmor og rådføre meg med henne ang behandlingsmetoder osv. .

Så det anbefaler jeg deg også til å gjøre :)

Min jordmor fant ut at jeg i tillegg til isjasnerven i klemm , har en liten bekkenløsning.. skrekk og gru ! :/ Hun anbefalte meg (før annen behandling) et bekkenbelte fra Helly Hansen , det virker som varmebehandlende på bekkenmuskulaturen. Hun mente at det beltet hadde god effekt så jeg skal på Boots apotek å kjøpe dette, ca 500 kr.

( Det er visst bare det apoteket man får kjøpt det, her i Moss ihvertfall) .

Hun anbefalte meg også svømming. Jeg har hørt fra andre at strekk-øvelser for ryggmuskulaturen skal være utrolig effektivt.

 

Vi blir jo ikke akkurat lettere med ukene så man bør være flink til å trene forebyggende .. Jeg har kastet opp siden dag 1 så jeg har ikke trent noe siden jeg ble gravid, jeg er redd det straffer seg nå :/

 

Håper du finner ut av det, og masse lykke til ! =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...