Anonym bruker Skrevet 26. november 2010 #1 Skrevet 26. november 2010 http://www.facebook.com/home.php#!/group.php?gid=8802083812
Anonym bruker Skrevet 26. november 2010 #2 Skrevet 26. november 2010 Syns det kom lite klart fram om de 3 ukene som er forbeholdt mor før fødselen opprettholdes eller om de blir en del av de 12 ukene som er mors. Sånn jeg har forstått det, blir det da bare 44 uker tilsammen. Riktig?
Anonym bruker Skrevet 26. november 2010 #3 Skrevet 26. november 2010 mors 3 uker før fødsel blir den ene delen (forblir som den er), så deles resten på to.
Anonym bruker Skrevet 26. november 2010 #4 Skrevet 26. november 2010 http://www.underskrift.no/vis.asp?kampanje=1569
Anonym bruker Skrevet 26. november 2010 #5 Skrevet 26. november 2010 ENIG! La folk bestemme selv! Hva i all verden skal myndighetene blande seg inn for? I tilfelle folk ikke blir enige? Blir det brudd i permisjonstida, kan jo mor velge å ta hele permisjonen selv. Dette er idioti!
ij30 Skrevet 26. november 2010 #6 Skrevet 26. november 2010 Jeg sysn det er helt uhørt for å være ærlig. Sysn hver familie skal få velge selv hvordan de vil gjøre det i denne tiden. Det er da vel ikke politikerne som vet hva som er best for hver og enkelt familie vel? Kjente jeg ble skikkelig sint når jeg så dette på nyhetene
Lammelåret Skrevet 26. november 2010 #7 Skrevet 26. november 2010 Nei, men de vet hva som er best for samfunnet, det er samfunnets beste som er saken, det store perspektivet.
Anonym bruker Skrevet 26. november 2010 #8 Skrevet 26. november 2010 Så lenge staten betaler for morroa så kan selvsagt staten legge føringer for pengene og legge krav og plikter til de som mottar disse pengene. Og når man ser hvor vanskelig det er for kvinner i fruktbar alder enn for menn å få seg jobb ("hun blir sikkert gravid snart og skal ha lang permisjon") så er det veldig bra at staten går inn å regulerer dette med permisjon. Ønsker man å velge selv så er det ingen tvang å være under statens ordning og man kan selvsagt betale for dette selv og således velge permisjonsfordeling og lengde selv. Alle andre trygdeordninger og velferdsordninger kommer med krav, plikter og føringer. Skulle bare mangle at fødselspermisjonen også gjør det.
Anonym bruker Skrevet 26. november 2010 #9 Skrevet 26. november 2010 Det som er mest interessant her er jo at 12 uker forbeholdes menn, mens kvinner får beholde 3 uker før termin, svangerskap, fødsel og amming. Yeah... Flott med likestilling.
Lammelåret Skrevet 26. november 2010 #10 Skrevet 26. november 2010 Det er kun fordi damer tradisjonelt tar størsteparten av permen uansett. Dersom damene delte mer ville det ikke vært nødvendig med pappaperm i det hele tatt. http://snakk.klikk.no/flere_tema1/foreldre/b/wwwlammelretbloggno/archive/2010/10/13/hva-er-det-med-norske-babym-248-dre-far-krev-din-rett.aspx
Anonym bruker Skrevet 26. november 2010 #11 Skrevet 26. november 2010 Synes staten godt kan sette betingelser så lenge det er staten som betaler festen. Vil minne om at en kan være hjemme så lenge en ønsker når man bruker egne penger..
Anonym bruker Skrevet 26. november 2010 #12 Skrevet 26. november 2010 Er det i det hele tatt noen som tenker på hva barnets behov er? Barnet trenger jo EN hovedomsorgsperson i denne sårbare tiden. Stakkars barn! Og stakkars mødre! Det tar jo bare noen uker etter fødsel så er alt som det pleier med kroppen.Og det er jo bare å pumpe seg så trenger ikke barnet være i nærheten av mor i det hele tatt. Flott!
Anonym bruker Skrevet 26. november 2010 #14 Skrevet 26. november 2010 http://www.regjeringen.no/nb/dep/bld/pressesenter/pressemeldinger/2010/likestilling-for-likelonn.html?id=626450
Anonym bruker Skrevet 26. november 2010 #15 Skrevet 26. november 2010 Synes at så lenge staten betaler, er det også greit at de legger føringer! Forslaget gir ikke store endringer. 12uker til mor-12 til far og resten deles som vi vil. Hva er forskjellen? MEN i tillegg sier forslaget at fedrene SKAL ha betalt de to nedkomstpermisjonen, og at mødrene skal ha BETALT ammefri, -det er jo faktisk på høy tid! Jeg er vel en av de få som faktisk har gjennomført en lik deling av permisjonen. Når mini var 6mnd gikk jeg ut i jobb, og når han var 12mnd begynte han i barnehage. Helt ærlig tror faktisk ikke ungen merket forskjell dagen jeg gikk ut i jobb! Siden jeg fikk to timers kortere dag pga ammefri, var det ikke lange dagene jeg var borte i starten! MEN det krever at far er involvert i barnet fra starten. Om far ikke hadde vist opp og ned på ungen hadde jo dette aldri fungert! Så slike løsninger krever at far ønsker og får slippe til og ta mye ansvar for barnet fra dag 1! Med neste barn er faktisk planen å gå ut i jobb alt etter 4mnd, og jobbe 50% de neste 4, før far tar de siste 4mnd.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå