Anonym bruker Skrevet 26. november 2010 #1 Skrevet 26. november 2010 Syns så ofte at folk messer om dårlig oppdragelse og likegyldige foreldre når barn oppfører seg "dårligere" enn normalt. For all del, ser jo at det er mange foreldre som selv skriker høylydt om ADHD (o.l.) når deres egne barn ikke vet å oppføre seg (merkelig så mange barn som plutselig har diverse diagnoser for tiden, uten engang å ha vært utredet..?) Men jeg tenker mer på reaksjoner voksne mennesker har på andre sine barns negative oppførsel. Denne blir ofte forklart med manglende og dårlig oppdragelse. Men når det gjelder barn som oppfører seg BEDRE enn normalt, og viser oppførsel som generelt sett blir ansett som positivt i voksnes øyne (uoppfordret høflighet, rolighet, ryddighet/orden etc, empatiske evner, omsorgsevne etc..) ... da har det plutselig ikke lenger med hverken oppdragelse eller engasjement fra foreldrene å gjøre. Da er det straks "Så heldige dere er som har en så grei gutt/jente.. da mine var på den alderen, hadde de såååå mye energi og var en skikkelig prøvelse!!!" eller "Gud, så flaks dere har hatt som har fått et så høflig barn! Det er jo sååå _flaut_ når barna ikke sier takk for en gave eller takk for maten e.l." Hvorfor aldri anerkjennelse for det man faktisk gjør som ender i positive resultater? Er det virkelig SÅ ille å gi andre mennesker positive tilbakemeldinger?
Anonym bruker Skrevet 26. november 2010 #2 Skrevet 26. november 2010 Jeg tenker vel motsatt av deg! Jeg har veldig to snille, veloppdratte og høflige barn. Jeg får alltid høre "så flink mamma du er som har så flotte unger!" Så har jeg yngstemann som har Aspergers, samme oppdragelse men et helt annet barn. Ofte ute av kontroll, sta, frekk (fordi han ikke skjønner sosiale regler som oss andre) Jeg er en like god mor for han, men ikke med samme resultat som de to eldre søskenene hans.... Så jeg mener det stemmer bedre med snille barn=gode foreldre slemme barn=uflaks/eller dårlige foreldre. Og det med at "så mange barn" har diagnoser uten å være utredet stemmer ikke! Du må huske at foreldre hjenner barna sine best, og det å få en diagnose på et barn som sliter er viktig. Det er først etter at barnet har fått en diagnose at diverse hjelpetiltak settes inn. Jeg tviler sterkt på at folk finner på diagnoser som ADHD for å dekke over dårlig oppdragelse. ADHD er en veldig kompleks diagnose, og ikke så lett for slike som deg å forstå uten å sette deg ordentlig inn i det.
Anonym bruker Skrevet 26. november 2010 #3 Skrevet 26. november 2010 Hehe... Jeg har fire barn. To av dem oppleves vel som normale. Ett av dem kan være litt bråkete, tester mye grenser også ute blant folk og oppleves nok til tider som uoppdragen av andre. Ett av dem er veldig snill, omsorgfull, høflig, rolig, morsom, flink å ordne etter seg osv blant folk og blir nok sett på som et "englebarn". Så hva da med oss foreldre?
Anonym bruker Skrevet 26. november 2010 #4 Skrevet 26. november 2010 Du har misforstått innlegget mitt fullstendig om du tror jeg tenker slik! Jeg sier bare at dette er en oppfatning jeg ofte hører/møter hos andre! Jeg ser selvsagt at det finnes eksempler på begge deler; barn som er snille både pga flaks og tilfeldigheter - ELLER pga god og konsekvent oppdragelse. Og barn som er "slemme" pga uflaks og tilfeldigheter eller diagnoser - ELLER pga dårlig og tilfeldig oppdragelse. (Eller en kombinasjon av flere faktorer) Og jeg er fullstendig klar over at hva andre oppfatter overhodet ikke nødvendigvis er riktig! At du ikke har møtt mennesker som skylder på diverse diagnoser for å unnskylde barnas oppførsel og "uregjerlighet", betyr overhodet ikke at de ikke finnes. Jeg sier ikke at de sier at barna HAR f.eks. ADHD. Men at de sier ting som "Vi vet ikke hva vi skal gjøre, vi har forsøkt ALT. Noe må jo være galt, for han klarer bare ikke å oppføre seg." Selv om barna oppfører seg eksemplarisk i barnehage/skole, på besøk hos andre osv. Slike mennesker vet jeg flere eksempler på, og det forskrekker og skremmer meg at man kan avskrive seg oppragelsesanvaret så enkelt for ikke å tape ansikt (eller hva enn som gjør at man velger å si slike ting)... At "slike som meg" ikke evner å forstå diagnoser som ADHD er en utrolig latterlig kommentar, uten å utdype hva du mener med "slike som deg", og uten å vite NOE som helst om hvilke forutsetninger jeg har for å vite om ADHD. Jeg har aldri noensinne påstått i mitt innlegg at barn med ADHD (eller andre diagnoser) er "slemme" barn eller at foreldrene deres gjør en dårlig jobb. Jeg henviser til dem som påstår at det er barna det er noe galt med, uten at det ER det, for slik å selv fraskrive seg ansvaret for den dårlige oppførselen... HI
Anonym bruker Skrevet 26. november 2010 #5 Skrevet 26. november 2010 Jeg har to barn og kjører beinhardt på vanlig folkeskikk og for ofte tilbakemeldinger på at jeg har så høffelige barn. Stiller meg nesten uforstående til rosen fordi det er jo normalt at barn hilser, takker og oppfører seg nogenlunde ordentlig i min bok.
Anonym bruker Skrevet 26. november 2010 #6 Skrevet 26. november 2010 Du har misforstått innlegget mitt fullstendig om du tror jeg tenker slik! Jeg sier bare at dette er en oppfatning jeg ofte hører/møter hos andre! Jeg ser selvsagt at det finnes eksempler på begge deler; barn som er snille både pga flaks og tilfeldigheter - ELLER pga god og konsekvent oppdragelse. Og barn som er "slemme" pga uflaks og tilfeldigheter eller diagnoser - ELLER pga dårlig og tilfeldig oppdragelse. (Eller en kombinasjon av flere faktorer) Og jeg er fullstendig klar over at hva andre oppfatter overhodet ikke nødvendigvis er riktig! At du ikke har møtt mennesker som skylder på diverse diagnoser for å unnskylde barnas oppførsel og "uregjerlighet", betyr overhodet ikke at de ikke finnes. Jeg sier ikke at de sier at barna HAR f.eks. ADHD. Men at de sier ting som "Vi vet ikke hva vi skal gjøre, vi har forsøkt ALT. Noe må jo være galt, for han klarer bare ikke å oppføre seg." Selv om barna oppfører seg eksemplarisk i barnehage/skole, på besøk hos andre osv. Slike mennesker vet jeg flere eksempler på, og det forskrekker og skremmer meg at man kan avskrive seg oppragelsesanvaret så enkelt for ikke å tape ansikt (eller hva enn som gjør at man velger å si slike ting)... At "slike som meg" ikke evner å forstå diagnoser som ADHD er en utrolig latterlig kommentar, uten å utdype hva du mener med "slike som deg", og uten å vite NOE som helst om hvilke forutsetninger jeg har for å vite om ADHD. Jeg har aldri noensinne påstått i mitt innlegg at barn med ADHD (eller andre diagnoser) er "slemme" barn eller at foreldrene deres gjør en dårlig jobb. Jeg henviser til dem som påstår at det er barna det er noe galt med, uten at det ER det, for slik å selv fraskrive seg ansvaret for den dårlige oppførselen... HI
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå