Gjest amandine Skrevet 26. november 2010 #1 Skrevet 26. november 2010 Altså: here goes. Jeg er meget langt fra kristen, ikke døpt etc. Mannen er samme sted som meg men kommer fra et godt gammeldags kristent hjem. Jeg kommer fra et hjem hvor vi feirer jul, selvfølgelig, men også solsnu, og vi har ikke de åpenbare kristne føringene i jula. Jeg elsker julepynt, og har masse samlet gjennom mange år. Har masse av Jette Frølich sin, pluss masse gamle kuler og fugler. Så til poenget. Jeg har et meget hånlig forhold til disse 7armede elektriske som finnes i hvert eneste vindu, såpass hånlig at jeg ler godt for meg selv av dem(og i fellesskap med gubben, selv om han er vokst opp med dem). Samme med stjernen i vinduet, egentlig. Men så har det seg sånn at jeg fant noen stjerner (keplervarianten) med lys i her for noen år siden. De er i hvit akryl og passer derfor supert med resten av lamper jeg har i stue/spisestue.(Har en hvit collage fra Louise Campbell i spisestuen pluss en hvit Papillon fra Design By Us i stuen, og åpen løsning). Jeg vil gjerne henge tre stjerner i spisestuen, fordi jeg ikke nødvendigvis tenker jesus-stjerne, men bare fin stjerne, Gubben mener jeg er helt sprø. Det skal nemlig bare være en stjerne fordi det har det alltid vært. Og sånn går nå dagan. Dette er oppe til diskusjon hvert år. Kan jeg få flere innspill?
blomstre Skrevet 26. november 2010 #2 Skrevet 26. november 2010 Det dårligste argumentet jeg vet om er at sånn skal det være fordi sånn har det alltid vært! Hvorfor bare en stjerne? Fordi det er et symbol på betlehemsstjernen? Men dere vil vel ikke symbolisere dette hvis jeg skjønner det rett. Så da må dere jo ha 3, he, he.... Å pynte med lys i mørketiden er fint (og godt for sjelen), stjerne eller ei :-)
Gjest sug lut Skrevet 26. november 2010 #3 Skrevet 26. november 2010 Jeg kan gifte meg med dere begge - "sånn fordi alltid" er et mega-argument for jula, men jesus er kun kulisse så det argumentet faller, og jeg digger lysende dingser i juleform. Skilsmisse eller "du kan få påsken" eller "dra i sommerhuset og gjør hva pokker du vil"?
Mor Løvehjerte Skrevet 26. november 2010 #4 Skrevet 26. november 2010 Siden det henger minst en julestjerne i annenhvert vindu fra fellesferien og ut på nyåret, så syns jeg det med at det bare var én stjerne-argumentasjonen faller på sin egen urimelighet. Pokker at du klarte å minne meg på dette da. Som den hedningen jeg er, så burde jeg altså ikke ha stjerne i vinduet kanskje? Ikke engang den digre, svarte i papp som vi kjøpte i fjor? Herre min hatt, jeg har ikke en eneste gang tenkt tanken at det er et kristent symbol *klasker meg i panna*! Kan vi ikke kalle det noe annet da?
Gjest amandine Skrevet 26. november 2010 #5 Skrevet 26. november 2010 Det er Nordstjernen! Kanskje Venus! Og en til, eller all of the above;) Så glad for å se dere alle!
tante grusom master of law Skrevet 26. november 2010 #6 Skrevet 26. november 2010 Heng dem opp! Si de er orions belte.
Hvalrosskreppa Skrevet 27. november 2010 #7 Skrevet 27. november 2010 Det går an å gjøre det så enkelt som å kalle det Vinterstjernen(e) Vi har en vinterstjerne her i huset og den har hengt i vinduet allerede to uker:) Det står ikke noe om at det er hverken betlehemsstjerne eller julestjerne av noe slag. Så... vinterstjerne. Eller mørkestjerne. Or something:)
Anne-B. Skrevet 27. november 2010 #8 Skrevet 27. november 2010 Er det ikke du som bestemmer, da? Julen er jo virkelig den høytiden hvor mor får vise at hun er mor, ingen over eller ved siden av, unntagen i de olympiske sengeleker.
Gjest cunning stunts Skrevet 27. november 2010 #9 Skrevet 27. november 2010 Er det en underliggende postmodernistisk ironi her, Anne-B? I så fall må jeg legge inn protest. Jula er uironisk. Og er det noen som noen gang har opplevd en mann som lager jul, virkelig jul, i alle henseende?
Gjest Toxic Skrevet 27. november 2010 #10 Skrevet 27. november 2010 Ja, jeg kjenner en slik mann! Han lager skikkelig jul, baker, steker, vasker og pynter som Jenny Jensen på speed. Det må vel nevnes at han er paranoid schizofren og har fire kvinnestemmer som til enhver tid forteller ham hva som bør gjøres for gi hjemmet et anstendig utseende
Gjest cunning stunts Skrevet 28. november 2010 #11 Skrevet 28. november 2010 Vel, jeg veit ikke helt om det underbygger eller underminerer min ide om at julenissen og jesusbarnet er de eneste mannlige bidragene til jula.
Gjest Toxic Skrevet 28. november 2010 #12 Skrevet 28. november 2010 Underbygger, definitivt. Det viser bare at det alltid står en (eller flere) masende kvinner bak menns eventuelle juleengasjement.
Gjest Toxic Skrevet 28. november 2010 #13 Skrevet 28. november 2010 Underbygger, definitivt. Det viser bare at det alltid står en (eller flere) masende kvinner bak menns eventuelle juleengasjement.
Gjest cunning stunts Skrevet 28. november 2010 #17 Skrevet 28. november 2010 du er min juletradisjon, dannyboy, så ikke prøv.
danieI Skrevet 28. november 2010 #18 Skrevet 28. november 2010 i år tror jeg at jeg skal bryte alle tradisjoner
Gjest cunning stunts Skrevet 29. november 2010 #19 Skrevet 29. november 2010 Det er i julens navn ikke opp til deg, så nå flirer jeg litt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå