Anonym bruker Skrevet 26. november 2010 #1 Skrevet 26. november 2010 Er det noen som har hvert gravide når de jobbet i barnehage? Hvordan gikk det? Tenker på alle tunge løft og å reise seg støtt og stadig opp og ned fra gulvet osv... Vet at arbeidsplassen er pliktet til å legge til rette for gravide som trenger det, men hvordan er det fysisk mulig i en barnehage?? Hvordan unngå å bli sykemeldt og jobbe lengst mulig?
Anonym bruker Skrevet 26. november 2010 #2 Skrevet 26. november 2010 jobbet til 3 uker før termin, det gikk helt fint. Jeg tok mine forhåndsregler ang løfting. Prøvde å løfte minst mulig.
Anonym bruker Skrevet 26. november 2010 #3 Skrevet 26. november 2010 ja, den ser jeg. Jeg er på småbarnsavdeling, og dersom en ikke kan løfte og reise seg opp og ned fra gulvet opptil 20 ganger i løpet av dagen, så har en kansje lite å gjøre på jobb. Jeg har ingen plager nå, men tenker forebygging. Blir jo plutselig helt handicapet på jobb...
Gjest Skrevet 26. november 2010 #4 Skrevet 26. november 2010 Jeg er ganske sikker på at du kan klare å unngå å løfte dagen lang hvis du begynner å tenke etter. I stedet for å løfte opp og trøste setter du deg på huk og gir trøst. I stedet for å bære opp i tripp-trapp-stolen lar du barnet klatre mens du holder i hånden. La barnet selv bruke trappa opp på stellebordet i stedet for å løfte opp. Jeg har vond rygg og klarte fint å planlegge arbeidet i barnehagen sånn at det ble lite løfting den gangen jeg jobbet der. Det å sette seg ned på huk er ikke noe problem som regel når en er gravid
Anonym bruker Skrevet 26. november 2010 #5 Skrevet 26. november 2010 Snakk med lederen din ifht dette. Du kan jo ev kanskje få lov til å jobbe på storbarnsavdeling (bytte med en annen ansatt) dersom det blir problematisk for deg. I utgangspunktet er det ikke noe problem å løfte når man er gravid.
Anonym bruker Skrevet 26. november 2010 #6 Skrevet 26. november 2010 Tenk deg selv om noen år, når du har et eller to barn og kanskje skal he et til... Skal du da la være å løfte barna dine? De fleste barn som trenger å løftes, foruten handikapede, tåler du fint å løfte. Og som hun over skriver, det er bare å tilrettelsegge måten man gjør det på, slik at belastningen blir minst mulig. Det er utrolig mange jobber som er mer krevende fysisk enn å jobbe i barnehage. Så ta ingen sorger på forskudd, tror det går helt fint. Hilsen en førskolelærer, som har født tre barn og kun vært sykemeldt i fire uker tilsammen. Selv med moderat bekkenløsning ble dagene bedre i barnehagen enn hjemme, fordi jeg var i forsiktig bevegelse stort sett hele dagen isteden for å sette meg til i sofaen..
Anonym bruker Skrevet 26. november 2010 #7 Skrevet 26. november 2010 Jeg ble sykemeldt mot slutten av svangerskapene mine, men det var ikke på grunn av jobben på småbarnsavdelingen. Det er mange ting du kan gjøre for å forebygge. I tillegg til det som er nevnt, så drasset jeg mye rundt på en liten barnekrakk som jeg satt på istedenfor å sitte rett på gulvet. Innad på avdelingen ble vi også enige om at jeg skulle slippe noen oppgaver etterhvert, slik at jeg var oftere inne og lagde lunsj istedenfor å leke ute i snøen og på glatta ( jeg var omtrent like grasiøs som en hvalross) osv. Det gjelder først og fremst å bruke hodet, så går det som regel greit.
Anonym bruker Skrevet 26. november 2010 #8 Skrevet 26. november 2010 SVAR TIL DEG SOM MENER VI KAN UNNGÅ LØFT I BHG; Vi har ikke trapp opp til stellebordet. Jeg har fortsatt 4 stk som ikke kan gå på min avdeling. Vi har Ikea stoler (baby-stoler) ;( Er desverre ikke alle løft man kan unngå da! (Jobber på en nibarns-gruppe, der alle er i alderen 10mnd til 20 mnd...) Så jeg ble 100 % sykemeldt fra uke 30 ca... (Fikk ikke lov av sjefen å gå delvis sykemeldt..)
Gjest ->>- Skrevet 26. november 2010 #9 Skrevet 26. november 2010 Å få trapp til stellebordet eller installert hev-/senk-stellebord er jo en del av tilretteleggingen man kan kreve fra arbeidsgiver. Det samme gjelder stoler de største barna selv kan klatre opp på. Og sjefen din har ingen anledning til å nekte en delvis sykmelding.
Anonym bruker Skrevet 26. november 2010 #10 Skrevet 26. november 2010 Vel når man er 30 uker på vei, er det noen kanper man ikke orker å ta med den sure burugla av en sjef jeg har! Og om vi har krav på hev/ senk stellebord har jeg aldri hørt om. Måtte uansett bære ungene fra avdelingen og ut til stellebordet da... De krabber ikke alltid den veien vi vil når de er 10 mnd....
Anonym bruker Skrevet 26. november 2010 #11 Skrevet 26. november 2010 Typisk pila.... Svart/ hvitt...... Ikke alle som har en så tilrettelagt arbeidsplass!
Gjest ->>- Skrevet 26. november 2010 #12 Skrevet 26. november 2010 Neida, men arbeidsgivers plikt til tilrettelegging foreligger like fullt. Og arbeidsgiver kan selvfølgelig ikke nekte en ansatt å ha gradert sykemelding, det er det legen som bestemmer. Hvorvidt man gidder å ta kampen med nekete sjefer er selvsagt individuelt, men rettighetene er der de. Og det kan selvsagt diskuteres hvor moralsk det er å være fullt sykmeldt om man ikke faktisk er fullt arbeidsufør.
Anonym bruker Skrevet 26. november 2010 #13 Skrevet 26. november 2010 Om arbeidgiver har plikt til tilrettelegging (eks heis på stellebord og nye tripptrappstoler), så har ikke bhg penger. Barnehagen er kommunal, så burde jeg ta det opp med kommunestyre da? Eller barnehageetaten? Vi skal få det en gang (har vi blitt lovt), men det var bare så mange andre ting som først måtte komme på plass! Og uansett på min avdeling må de minste løftes fra avdelingen, gjennom garderoben, og inn på badet for å få et bleieskift! Og de er det mange av i løpet av en dag.... Og jeg MÅ faktisk ta noen av de, uansett hvor snille mine kollegaer er med meg. For når man jobber, må man gå vakter, og da er man i mange tilfeller aleine på jobb! =) Så hjelper ikke alltid å ha krav... ting tar litt tid i kommunen!
Anonym bruker Skrevet 26. november 2010 #14 Skrevet 26. november 2010 Nei du må bare stå på kravene dine.....
Gjest ->>- Skrevet 26. november 2010 #15 Skrevet 26. november 2010 Har dere IA-avtale? I så fall finnes det en hel bråte tilskudd man kan få fra NAV i forhold til tilrettelegging. Usikker på hvordan dette er uten IA.
Anonym bruker Skrevet 26. november 2010 #16 Skrevet 26. november 2010 Når jeg var gravid med nr 1 så jobbet jeg i barnehage OG var barnehagens renholdsarbeider etter at barnehagen var stengt. Løftet langbenker opp på bordene osv i vaskejobben Jeg løftet barn opp og ned av stellebord, matstoler, trillet tunge 4-barnsvogner på turer osv. Helt til to uker før hun ble født. Ja litt vondt i bekkenet hadde jeg. Men herregud, man skal da vel kunne løfte barn selv om man er gravid? Eller er det noen nye "regler" for dette nå? Sørg for å ha god kjernemusklatur, moderat trening gå mye turer osv. DET er å forebygge mener nå jeg !
Anonym bruker Skrevet 26. november 2010 #17 Skrevet 26. november 2010 når barna er 10 mnd er de ikke så tunge at det skal ha så mye å si, en må bare løfte riktig.. har hatt mindre vondt u ryggen som gravid enn til vanlig.. så er nok bare flinkere til å være bevisst på løft nå har tenkt å jobbe ut til perm og det er ikke mnage ukene igjen nå..
Anonym bruker Skrevet 26. november 2010 #18 Skrevet 26. november 2010 det kommer rett og slett an på svangerskapet ditt og hva den gjøre med kroppen din.jobber i barnehage og jobba helt ut med førstemann.sprang rundt og var helt som vanlig,bortsett fra stor mage. med nr.to gikk det ikke i det hele tatt.trøtt hele tiden,lite energi,klarte ikke å konsentrere meg,sliten,kunne ikke reise meg og snu meg samtidig,for da kjentes det us om bekkenet skulle falle i gulvet... så det kommer an på hvordan svangerskapet "behandler" deg:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå