Gå til innhold

Hvorfor skriver så mange "meg og mannen"?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er jo helt feil, rett og slett. Ikke en gang dialekt, det er bare feil. Det blir som å si "skal deg og jeg gå ut?" Nei, jeg bryr meg ikke så fryktelig mye, folk kan få skrive som de vil. Men jeg synes faktisk jeg bør opplyse de som skriver slik at det ser fullstendig tilbakestående ut. Det er slik små barn snakker, før de har fått grep på grammatikken i morsmålet. Man kan ikke regne med å bli tatt alvorlig når man skriver småbarnsspråk.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Meg og mannen er faktisk dialekt også....men dog også feil å skrive.

(Rogaland)

Skrevet

De har vel subjektsform og objektsform i Rogaland også?

I noen få steder av landet har de en avvikende grammatikk på det området, som i Skjåk der de sier "oss" når de mener "vi". Kjenner mange derfra, men ikke en sjel som ikke skiller på det når de skriver.

Skrevet

Ja, det er det, men i uttrykk som "du og jeg" sier man i stedet "deg og meg". Du får bare akseptere at dialektene ikke alltid følger reglene for skriftspråket. Sånn er det i samtlige dialekter.

Skrevet

Hvis noen spør meg hvem vi skal reise på ferie med svarer jeg: "Det blir bare meg og mannen".

Kom ikke her og fortell meg at det er feil!!!

Skrevet

"Du får bare akseptere"? Du, det har jeg ingen problemer med. Snakker dialekt selv, jeg, som ikke likner stort på slik jeg skriver. Det jeg ikke forstår er at voksne mennesker ikke forstår at de ikke kan skrive slik de snakker. Ikke fordi det skal komme skrivepoliti og ta dem, men fordi det gjør at de fremstår som mindre intelligente. Jeg har faktisk problemer med å ta noen som skriver slik på alvor, og det vet jeg at jeg ikke er alene om.

Skrevet

Joda det er feil.

Man sier "Det blir bare meg selv og mannen" - eller "Det blir bare jeg og mannen".

Skrevet

Jo, i den sammenhengen er det feil. Da skal det være "jeg og mannen". Dersom det er mannen din som spør hvem som skal reise, kan du svare at det blir "meg og deg".

Skrevet

Som sagt, det er forskjell på tale- og skriftspråk. Er det så vanskelig å forstå?

Skrevet

I de fleste norske målfører vil det være feil å si det også. Mange har begynt å blande sammen, hører ofte folk med østlandsdialekt som sier "Jeg skal besøke hun" eller "Skal henne også være med?", men det er bare feil, ikke dialekt. Kanskje det vil bli en varig endring i språket en gang, men det er det ikke enda. I noen få dialekter er disse avvikene greie, men det er ikke mange, og det er under alle omstendigheter feil å skrive det.

Skrevet

Skal vi være helt korrekte her heter det mannen og jeg, ettersom det er mest høflig å nevne seg selv til slutt;)

Skrevet

Det stemmer, men det er en annen diskusjon. Grammatikk er en ting, høflighet noe annet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...