Gå til innhold

Lønn utbetalt for sent?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har begynt i ny jobb for noen mnd siden. Jeg skulle hatt min andre lønning i disse dager men akkurat som forrige mnd er den ikke kommet til avatalt dato.

Har dere opplevd dette?

Jeg må innrømme at dette er utrolig umotiverende. Nå er ikke dette min hele inntekt siden det er en deltidsjobb men jeg har jo planer for de pengene likevel. Jeg hadde tenkt å handle julegaver og div i helgen men nå ser det ut til at jeg må vente på pengene igjen.

Jeg har mest lyst til å si opp. Syns dette blir merkelig. Har aldri opplevd å ikke få lønn når man skal.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er faktisk ulovlig å ikke betale ut lønn etter avtalt dato ved arbeidsavtale. Du kan kreve renter.

Ville nok tatt et oppgjør - og faktisk vise at du er sur. Klart du skal ha lønnen din til riktig dato.

Jeg ville samtidig spurt om hvorfor lønnen er sen. Om de ikke har svar på tiltale så hadde jeg sterkt vurdert om dette var drømmejobben. Hvilken fremtid har et firma som lar arbeidstakere som må etterlyse lønn?!

Skrevet

Ok takk for svar. Står det i arbeidsmiljøloven at det er ulovlig?

Forrige mnd spurte jeg etter lønna etter det var gått noen dager over avtalt dato. Da sa han at han kunne overføre de med engang. Det tok likevel tre dager til før jeg hadde pengene pga at vi har forskjellig bank.

Skal pengene være på konto på lønningsdato eller er det nok at de utbetaler den da og man får den noen dager senere?

Lurer på om jeg skal ringe i dag og spørre eller om jeg skal la det ligge til over helgen. I arbeidsavtalen står det at den 25 er utbetalingsdato.

Skrevet

Hvis det står at du har lønningsdag 25 så er det den dagen pengene skal være på din konto, ikke den dagen arbeidsgiver setter de inn.

Skrevet

Jeg mener å huske at det står en del om utbetaling og utbetalingsdatoer i arbeidsmiljøloven. Men uansett er det dårlig å ikke klare å betale i tide. Jeg ville tatt en prat med personal/lønningsansvarlig om saken.

Ellers opplevde jeg noe lignende og da valgte jeg å bytte jobb. Grunnen var nemlig at bedriften slet veldig med likviditeten og ikke hadde nok penger på konto til å betale lønn til alle til rett tid :-O Firmaet gikk konk tre mnd etter at jeg sluttet ...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...