rødt&blått Skrevet 26. november 2010 #1 Skrevet 26. november 2010 sånn helt til sist: ...de 3 ukene FØR barnet er født er fortsatt forbeholdt mor.. Hahaha... altså, hadde jo tatt seg ut om de ukene også skulle fordeles mellom far og mor når de 3 ukene før termin og 6 ukene etter er svangerskaps- og fødselsrelaterte. Hadde vært heeelt greit for mg om vi kunne delt slik at jeg tok f.eks. svangerskapet og far kunne tatt seg av fødselen, hihi! Hadde gladelig byttet fødselen bort mot de 6 ukene..!
Fru.Antonsen Skrevet 26. november 2010 #2 Skrevet 26. november 2010 hahaha ja du sier noe. Er det ikke så stor fokus på likestilling i det landet her a? Syns jeg ser mannfolka ammer De må bare barbere brystkassa først, hår i maten er et minus vettu hehe
Collette Skrevet 26. november 2010 #3 Skrevet 26. november 2010 Hehe.. Ja, du sier noe. Jeg tenkte det samme. Det som også er rart er at det blir slått opp stort at nå skal far få rett til like mye som mor. I realiteten har mor rett på 9 uker og far på 12. Far har altså rett til mer enn mor i utgangspunktet.
Gjest Skrevet 26. november 2010 #4 Skrevet 26. november 2010 He he, hadde vel koselig om far puslet hjemme i 3 uker mens den høygravide mor jobbet? Resten av permisjonen syns jeg er flott de deler, men rett før og rett etter fødsel må være mor sin...
rødt&blått Skrevet 26. november 2010 Forfatter #5 Skrevet 26. november 2010 Ja, er jo fint sålenge det passer familien, og mor og far er enige sier nå jeg bare.. Men at far faktisk har større rettigheter enn mor ang permisjon er noe de burde ha ryddet opp i først mener jeg... Mor har maks 6 og minst 4 uker som er forbeholdt henne MED barnet. (for det er jo tid med barnet vi snakker om når permisjonen skal fordeles mellom far og mor!) Når barnet ikke blir født til termin, men 2 uker etter(som er nokså normalt og vanlig) -så er jo 2 uker av mammapermisjonen brukt -ergo 2 uker mindre med barnet! Det kunne vært en tredeling av resterende permisjon ETTER de 6 barselukene, for dette er uker som mor medisinsk sett "trenger" til stabilisering av kropp og sinn etter et langt svangerskap og en fødsel som jo er en belastning for enhver kropp! Hehe, merker jeg er litt engasjert i den debatten ja!
Collette Skrevet 26. november 2010 #6 Skrevet 26. november 2010 Ja, helt enig med deg. Jeg hadde ikke klart å gå på jobben en uke etter fødselen. Det må jo også gjøre mye skade i forhold til det viktige båndet mellom mor og barn. Noen ganger tenker jeg at vi må gå tilbake til det som er biologisk naturlig og ikke bare tenke på det som er "moderne".
ellen-propellen Skrevet 26. november 2010 #7 Skrevet 26. november 2010 Jeg syns hele denne permisjonsdelingen er helt latterlig frem til far kan få pappapermisjon selv om mor ikke har rett til mammapermisjon. Altså,far har egen opptjening til sine 12 uker uavhengig av om mor er hjemmeværende og aldri har jobbet eller studert en time i sitt liv. Å dele permisjonen med tvang før dette er på plass er jo å starte med slutten:-O Samtidig MÅ G-taket på pappapremisjonen fjernes for at alle skal ha mulighet til å ta ut pappapermisjon.Slik det er nå så er det mange barn som taper og må tidligere ut i barnehage.
rødt&blått Skrevet 26. november 2010 Forfatter #8 Skrevet 26. november 2010 Ååå, er så enig med deg ELLEN F! Men jeg trodde faktisk de hadde klart å få orden på dette med uavhengig rett til perm for far...! Er jammen mye de må ta tak i før det skal blir så "fint og flott" med 3deling! Her i heimen hadde det vært tortur for far om han hadde vært nødt til å ta permisjon før førstemann var fyllt 9 måneder, og det er rett og slett fordi hun ikke klarte å ta til seg annet enn mm før det. En ekstremt kresen unge som foretrakk puppen med andre ord!
Lammelåret Skrevet 26. november 2010 #9 Skrevet 26. november 2010 Hipp hurra for det, liksom.. Blir morsomt hvis det trekkes fram som et argument! snakk.klikk.no/.../wwwlammelretbloggno/.../hva-er-det-med-norske-babym- 248-dre-far-krev-din-rett.aspx - Jeg er riktignok veldig engasjert og opptatt av permisjonsfordeling mellom fedre og mødre, men visse uker har ikke noe i denne diskusjonen å gjøre.
Lammelåret Skrevet 26. november 2010 #10 Skrevet 26. november 2010 http://snakk.klikk.no/flere_tema1/foreldre/b/wwwlammelretbloggno/archive/2010/10/13/hva-er-det-med-norske-babym-248-dre-far-krev-din-rett.aspx (ble linken aktiv nå, tro?)
ellen-propellen Skrevet 26. november 2010 #11 Skrevet 26. november 2010 Linken ble aktiv ja:-) Og for å svare på spørsmålet ditt: Mor må være helt eller delvis hjemme fordi far legger sin permisjon enten til sommerferien eller elgjakta:-P (noen må passe på barnet vettu;-))
Lammelåret Skrevet 26. november 2010 #12 Skrevet 26. november 2010 Det tror jeg er et stort poeng! Barnet er ikke i sentrum, men foreldrenes behov. I blant er tanken om at foreldrenes fornøydhet kommer ungene til gode overdreven, det beste for ungene er sjeldent forbundet med foreldrenes fravær. Jeg skulle likt å se en undersøkelse på hva perm.tiden brukes til!
Gjest mphs Skrevet 26. november 2010 #13 Skrevet 26. november 2010 G-taket må fjernes for BEGGE ikke bare far. Mor har ikke noe valg når hun får barn og er hjemme med max 6G slik det er nå.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå