Gå til innhold

Sydentur i vinter med ettåring? dumt...?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. har noen erfaring fra en sydentur med en veldig aktiv ettåring (gutt)? vi har tenkt oss gran canaria i januar, men gruer så pass mye på selve flyreisen med krabaten at vurderer å ikke reise i det hele tatt...samtidig, det blir ikke bedre- han vokser jo og blir mer og mer aktiv...?

hvordan kan 6 timer på flyet være? han klarer ikke å sitte rolig i 5 min en gang...får ettåringer en sete for seg selv, eller er det 6 timer på mamma-pappas fange???

veldig takknemlig hvis noen deler sine erfaringer!!!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Flyturer i den alderen er bare slitsomt, men det imellom flygningene veier opp for det.

Hadde ikke latt en mulig pyton flytur sette stopper for reisen.

Skrevet

I utgangspunktet reiser barn under 2 år bortimot gratis, og får da heller ikke eget sete.

Man kan imidlertid betale for eget sete, noe vi alltid gjør. Med eget sete kan man ta med seg bilsetet ombord, og det gjør alt mye enklere.

Vi har verdens villeste ettåring, men i eget sete går alltids flyturene greit:)

Syden med unger er helt topp, selv om man må bruke dagene på å løpe etter de på stranden/rundt bassengkanten. Så lenge man er to kan man jo dele på å slappe av :)

Min erfaring er imidlertid at det blir MYE bedre. Når ungene passerer to år er alt mye enklere, Da er de mye mer mottakelige for bestikkelser som dvd og godteri!

Skrevet

Akkurat mellom 1 og 2 år synes jeg det er katastrofe å fly med ungene, da er de såpass store at de helst vil gå rundt og kravle som små mark, men de er for små til å forstå at det ikke er en mulighet når man er på et fly..

For en kort flytur kunne jeg syntes at det var verdt det, men jeg tror neppe jeg ville ha dristet meg til 5 timer eller mer altså.

Det kommer selvfølgelig litt an på ungen også da :) men med mine hadde det bare blitt for slitsomt..

Skrevet

Vi fløy ca like lang flytur når gutten vår var 1 1/2 år, det gikk bra, men var litt slitsomt. Særlig når man skal spise, det er trangt nok fra før når brettene skal ned og med en gutt som ikke vil sitte stille er det utfordrende.

Vi hadde med små presanger som ble porsjonert ut på turen.

F.eks en liten leke gjorde virkelig susen en stund.

Kanskje du også er heldig å få til noe av luren hans på turen.

Men i syden hadde vi det fint og han elsket å bade!

Skrevet

vi var på tur ved 11 mnd til gc. Det gikk veldig fint. Vi hadde i utg pkt ikke noe eget sete, men ved å snakke litt med kabinpersonalet fikk vi ordnet det slik at vi satt på den raden som hadde ledig sete. Vi hadde med bilsetet som håndbagasje og dermed kunne hun sitte i det. Var litt frem og tilbake mellom oss, vi gikk en tur i midtgangen osv.

Selve flyturen i seg selv er ganske spennende, mye nytt. Anbefaler å ta med kjent leke og en ukjent en som kan utforskes. Bøker er også bra underholdning.

Aquadoodle - reisevarianten er også himla kjekk på flytur. Det er vannpenn og man kan da ikke få ødelagt noe.

Skrevet

tusen takk for svar, alle sammen :)

blir nok spennende - det venter i hvert fall en flytur i påske, og en eller to i sommer...alle er kortere enn 6 timer da...så det er en bakside- hvis denne flyreise blir helt pyton, så blir alle andre på en måte en smule ødelagt, for da vet jeg hva jeg går i..:(

underholdning tenkte jeg også---men 6 t med underholdning, spørs om jeg orker det :8

hadde dere med en reisetrille ombord? type quinny zapp eller titanium breeze? hvordan er charter selskaper i forhold til dette?

Skrevet

Vi har vært til Canada 2 ganger med arvingen (nå 22 mndr), siste gang var han rett under 1 år. Derav en gang jeg reiste ned alene med han, og andre gangen var det mannen som kom alene med han. Tøff tur (glem at du kan sove selv om det er nattfly), men ikke så ille som fryktet.

Gruer meg alltid til neste tur, og har lovet meg selv at han får flyforbud i noen år om han ikke oppfører seg. Neste test er om 3 uker, like spent som første gang...

Lykke til med turen, og kos dere på GC!

Skrevet

Det er slitsomt, men jeg synes det var verdt det:) Hvis dere er flinke til å planlegge går det ekstra bra. Vi hadde en litt sånn "alt er lov" ifht leker og mat/kjeks/godis(så lenge det ikke plaget andre selvsagt) på turen og det gikk bra. Er liksom ikke den beste tiden å ta de største kampene på;)

Skrevet

Jeg har reist to ganger til GC alene med min sønn, første gang var han 8 måneder andre gang 1 år og 7 måneder. Han er meget aktiv, og springer, hopper, danser, klartrer konstant.

Men, det har gått helt greit. Har hatt han på fanget begge gangene, å det virker som han på en eller annen måte forstår at man kan ikke springe på fly. Han ser jo ingen andre som gjør det : )

Jeg har også hatt med flere gamle små leker og noen nye. Har ikke bestilt mat på flyet, men hatt med egen matpakke som er lett å spise med en hånd. Han har i tillegg fått alt som han vil på flyturene, jeg tenker at det er ikke i de 6 timene jeg oppdrar han. Så har han spurt etter sjokolade så ja, chips, kjeks, druer, rosiner ++ alt av små ting som man bruker litt tid på å spise er greit. Da går tiden fortere. Vil han lese samme bok 10 ganger, så ok :) På den måten er han til liten sjeananse for de andre passasjerene, og man får da litt mer goodwill ettterpå med hjelp til traller, baggasje, o.l.

Man, kan ikke ta med reisetriller inn på flyet. Det må sendes som spesialbaggasje, og det er gratis å sende de. I norge får man en egen plastpose til å sende de i, det får man ikke på GC så ta med en ekstra til hjemturen.

God tur!!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...