Anonym bruker Skrevet 25. november 2010 #1 Skrevet 25. november 2010 er vel en hobbykunstner på middelsnivå som ønsker å komme videre..
Anonym bruker Skrevet 25. november 2010 #2 Skrevet 25. november 2010 Hva legger du i "komme deg videre" - ønsker du å leve av kunsten din, ønsker du å gå i lære, ønsker du deg universitetsutdannelse eller bare ta noen kurs ...?
Anonym bruker Skrevet 25. november 2010 #3 Skrevet 25. november 2010 ønsker en utdanning innen kunst via høyskole eller uni.
Anonym bruker Skrevet 25. november 2010 #4 Skrevet 25. november 2010 Go for it planlegger du å holde deg innenfor landegrensene, eller vil du ut av landet?
Anonym bruker Skrevet 26. november 2010 #6 Skrevet 26. november 2010 Jeg har universitetsutdannelse i billedkunst fra England. Men hva er det du lurer på, egentlig? Det skriver du ingenting om. Har du noe grunnleggende utdannelse innen kunst/kunstfag? Man kommer ikke så lett inn på høyere kunstutdannelse uten noe grunnlag. Jeg tok det som en gang i tiden het Tegning, Form og Farge på videregående (generell studiekompetanse) og søkte meg så til England etter dette. Velg din skole med omhu - det er mye fokus på konsepter og konseptuell kunst, ikke så mye på selve håndverket. Det er det derimot en del skoler nedover på kontinentet som gjør, hvis det er dette du er interessert i.
Anonym bruker Skrevet 26. november 2010 #7 Skrevet 26. november 2010 Har grunnfag i kunsthistorie fra UiB, men det var vel ikke helt det du mente?
Anonym bruker Skrevet 26. november 2010 #8 Skrevet 26. november 2010 skal holde meg innenfor landegrensen. Ønsker en utdanning basert på kunst. Hva kan den brukes til seinere ? Er veldig intr. i kunst maler billedkunst har gått tegning for og farge på vgs har intr meg for innstalasjonskunst videokunst Har lyst til å utvikle meg som kunstner. Om jeg kunne levd av kunsten min hadde det vært ideelt, men det er vannskelig. Så ønsker synspunkter på hva annet man kan bruke utdanning på slik at jeg vet jeg er sikret en inntekt uansett. hi
Anonym bruker Skrevet 26. november 2010 #9 Skrevet 26. november 2010 Hei, det var jeg som skrev kl 08:14. For å være helt ærlig så er det både fint lite og enormt mye man kan "bruke" en kunstutdannelse til. Selv har jeg opprettet eget foretak og lever av illustrasjon, og har en utstilling eller to i året der jeg stiller ut billedkunst. Du har nok grunnlaget som skal til for å komme inn på kunstfag her i Norge, enten du velger KHiO/KHiB, Trondheim eller andre instanser, men du må også stille til intervju og "forsvare ditt prosjekt" - det måtte i alle fall jeg da jeg søkte på Mastergrad her i Norge. Det er ikke sånn at det venter et yrke på deg når du er ferdig, og du skal tenke deg nøye om før du bruker 3-5 år på Bachelor/Master med tilhørende studielån. Mange som har en slik utdannelse jobber fleksibelt og må gjerne drive undervisning, kuratorvirksomhet og lignende ved siden av arbeidet med egen kunst. Man kan søke masse støtte, men det kan være vanskelig å "nå opp" - kunstverdenen i Norge er ganske elitistisk og lukket, og man skal helst allerede være ganske suksessfull før noen "tør" gi deg arbeidsstipender...det er de FÆRRESTE som blir rike på dette, selv har jeg ganske lav inntekt, men det går jo fremover, sakte. Angående kuratorvirksomhet så finnes det nå en egen utdannelse for dette ved KHiB og KHiO. Skal man undervise er det selvsagt en fordel å ha pedagogikk i tillegg, da må du til Sogndal tror jeg (andre steder som tilbyr pedagogikkutdannelse godtar ikke kunstfag som ett av to fag - jeg ønsket å ta pedagogikk basert på engelsk og kunsthistorie, men det var uaktuelt å reise til Sogndal et helt år). Ellers kan man ta oppdrag som kunstnerisk konsulent, utsmykningsoppdrag og lignende, men som sagt så er det ikke mange slike "yrker" der ute. Man må være oppfinnsom, pågående, optimistisk, tålmodig og ikke minst ha noe å fare med rent kunstnerisk, både konseptuelt og håndverksmessig. Vær forberedt på konkurranse. Ikke la deg avskrekke av alt dette dersom det er din drøm å bli kunstner i den forstand man definerer "kunstner på høyere nivå" (=høyskole/universitetsutdannelse). "Kunstner" er ikke noen beskyttet tittel, desverre kan man kanskje si. Men jeg forteller deg bare noen av realitetene når man trår ut av den relativt trygge utdannelsesinstitusjonen og plutselig finner ut at hei, nå må jeg finne ut av resten selv. Det gjelder å knytte godt med kontakter under utdannelsestiden, og bruke disse kontaktene når du er ute etter utstillingslokaler etc.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå