Shamy Skrevet 25. november 2010 #1 Skrevet 25. november 2010 Jeg og sambo satt og snakket om jul i fremtiden i kveld.. Vi prøver jo å få barn og sa til han at jeg gledet meg til bare jeg og han og barnet vårt skulle feire jul sammen, kanskje neste år(?). Han er enebarn og har bare mamman sin som nærmeste familie.. Han sa det at han skulle feire hver jul sammen med hun til hun gikk bort.. Og mente tydeligvis selv om vi fikk barn skulle vi feire jul med henne.. Greit nok at det går an å feire sammen nå og da, men HVER eneste jul til hun er borte?! Høres kanskje egoistisk ut, men klarer ikke helt å se for meg å sitte ved kjøkkenbordet hennes å spise lutefisk(æsj) hver eneste jul, bare fordi hun er alene.. Det har jeg rett og slett ikke lyst til! Hun pleier å feire sammen med noen andre venninner, så alene blir hun jo ikke uansett.. Tror jeg er sammen med tidenes største mammadalt! Hvordan feirer dere? Er dere bare familien, eller er deres foreldre med å feirer jul sammen med din familie?
Gjest Mentha♥med kul på magen♥ Skrevet 25. november 2010 #2 Skrevet 25. november 2010 Her bytter vi på og feirer jul annethvert år med min og hans familie. Synes det er en koselig tradisjon, og på den måten får vi begge feiret med vår familie. For mange er jula en tid for tradisjoner og familie, og det er naturlig (for meg i alle fall) å tenke at jeg vil feire med mine nærmeste, som da inkluderer både mannen, vårt framtidige barn og foreldre/søsken. Vet at mannen tenker på samme måte. Hvis du ikke vil være hos svigermor og spise lutefisk, kan du kanskje invitere henne til dere og lage noe du har lyst på? Ribbe, pinnekjøtt, kalkun e.l.? Så kan du starte en ny tradisjon med din familie og henne som gjest, da står du fritt til å legge opp julen etter dine ønsker. Det høres ut som om mannen din ønsker å feire jul med henne, og det blir kanskje litt spesielt hvis han er den eneste familien hun har igjen. Dette er bare noen tanker fra meg Håper uansett dere finner en løsning som passer dere alle i jula!
Snømusa2013 Skrevet 25. november 2010 #3 Skrevet 25. november 2010 Greit nok at han synes det..... Men har du tenkt over at hun kanskje ikke er interessert i det? Og at hun spiser lutefisk er jo ingen grunn til at hun ikke skal få ferie jul sammen med dere.....
Gulltopp&Lillebjørn Skrevet 25. november 2010 #4 Skrevet 25. november 2010 Hvis hun er alene , så kan hun vel bare komme til dere ? Hvis du vil ferie med din familie, så kan vel hun bli med ? Det er jo bare en ekstra Ellers er jeg veldig enig i at man tar annenhvert år ...
Shamy Skrevet 26. november 2010 Forfatter #5 Skrevet 26. november 2010 Ja, ser for meg annenhvert år jeg også!
Plutselig_gravid Skrevet 26. november 2010 #6 Skrevet 26. november 2010 Det er jo ganske vanlig med annenhvert år, men i din situasjon er det jo litt spesielt siden hun er alene. Tror aldri jeg hadde latt mamma sitte alene igjen på julaften for å si det sånn. Så jeg ville nok godt for annethvert år, men husket på å invitere svigermor til din familie når dere feirer der. Så kan hun enten takke ja, eller feire med venninnene sine
Plutselig_gravid Skrevet 26. november 2010 #7 Skrevet 26. november 2010 maten ser jeg forresten på som det minste problemet. Bare til å ta med seg litt julemat hjemmifra (som du liker) når dere feirer hos henne Vi har pinnekjøtt hver julaften og kunne ikke tenke meg en julaften uten det, hehe. Men, hvis vi skulle få besøk av svigers som spiser ribbe hadde ikke jeg blitt snurt om jeg måtte lage to retter
Bompibjørnen *født* Skrevet 26. november 2010 #8 Skrevet 26. november 2010 Her også blir hver jul feiret med svigermor. men ifjor byttet vi plass, slik at vi feiret her hjemme, og hun kom hit.. Vi forklarte det med at vi har barn som må i seng etterhvert så for å slippe å avbryte julefeiring så tidlig så tar vi det her. Og dette var helt greit for henne, og i år skal vi til svoger med familie,og neste år blir det vel som ifjor.. med svigermor her sammen med våre da 2 barn.
gulda Skrevet 26. november 2010 #9 Skrevet 26. november 2010 Vi tar annenhvert år. Men hørt andre som er enebarn har ordnet det slik at mor/far blir med når jul feires på den andre siden. Det kommer jo an på familien å åpne de er, sikkert, men skjønner jo at samboeren din ikke liker på tanken på at moren kanksje blir helt alene. Feirer hun sammen med venninner og synes det er greit, er det jo en ting. Da kan hun jo det annenhvert år. Dere får snakke sammen og finne en løsning som funker for dere. Lykke til! Det blir nok greit til slutt )
andreita med 2 prinsesser Skrevet 26. november 2010 #10 Skrevet 26. november 2010 Hei Dere kan jo feire jul med henne, men kanskje hjemme hos dere, ikke nødvendigvis sitte ved hennes kjøkken bord å spise lutefisk. Jeg ville i alle fall i følt særlig glede på julaften med min mann og datter hjemme hos oss vel vitende om at hun hadde fått klarmelding om og ikke feire jul med sin eneste sønn og sitt eneste barnebarn, det er jo tross alt JUL Vi feirer alltid jul med familien, bytter på det, men lar aldri svigisene sitte alene, uansett hvor irriterende de kan være
Mrs Bad enkelt og greit Skrevet 26. november 2010 #11 Skrevet 26. november 2010 En sånn avtale hadde ikke jeg gått med på. Hadde heller avtalt med mannen at jula skal feires hjemme hos dere og dere ber de dere vil i jula.
Tulla med tre små Skrevet 26. november 2010 #12 Skrevet 26. november 2010 Vi feirer annethvert år med min og hans familie. Noen ganger hos hans familie, noen ganger hos min familie, og noen ganger hjemme hos oss med enten de ene eller de andre på besøk. Det er klart man ikke alltid får julen akkurat sånn som man er vant til fra man var liten, men sånn er det bare. Vi har laget våre egne juletradisjoner, som gjestene må "finne seg i" når de er hos oss, og omvendt. I ditt tilfelle ville jeg gjort som noen andre foreslo over her, at dere kan være hos henne det ene året, og invitere henne til dere eller din familie det andre året, så kan hun bestemme selv om hun vil komme, eller heller feire med venninnene sine. :-) Om hun velger venninnene sine, er det jo i grunnen "bare" samboeren din som ikke får det akkurat som han er vant med hvert år. ;-) Lykke til!
**Lykke** Skrevet 26. november 2010 #13 Skrevet 26. november 2010 Siden min mann jobber i nordsjøen og min far jobber på båt så varier vi litt på hvem vi er sammen med i julen. Men vi prøver og være omtrendt like ofte sammen med alle. Min mor har giftet seg på nytt med en mann som har barn boende hjemme så når vi feirer med de er vi som oftest der. Men jeg har også en far som er alene, så i fjor inviterte vi svigerfamilien (både svigers, svigerinner, svogere, barn og alt) sammen med pappa til oss i julen.Det var kjempekoselig og alle hadde en super jul. Min far har mange søsken, foredre og min bror så er ikke så bekymret for at han skulle blitt alene, men hadde det vært tilfelle hadde jeg som din mann nektet og feire jul uten ham, det hadde ødelagt hele julen for meg. For oss er julen en famile høytid og din svigermor er jo også familie, hvis hun vil være sammen med venniner er det helt greit men jeg hadde ikke latt henne sitte alene eller sagt at hun ikke er velkommen til og feire med oss. Som mange andre her sier også, de praktiske detaljene finner dere jo ut av, det er bare og diskutere så alle blir fornøyd. (hva man vil spise, hvor dere skal være osv)
♥(¯`°•.¸Skal jeg? Ja¸.•°´¯)♥ Skrevet 26. november 2010 #14 Skrevet 26. november 2010 Jeg syns ikke han er egoistisk.... I julen, spesielt juleaften, skal en være sammen med familien og den omfatter flere enn meg, sambo og ungene. Vi feirer jul hjemme og da kommer både min mor(som er alene) og mine svigerforeldre og deres yngste sønn. Og til kaffe kommer itillegg min far, hans eks. kone(ikke min mor) og deres datter (min halvsøster). Jeg hadde aldri kommet til å si til min mor at vi vil feire julekvelden alene!! Julen er å vise varme og omtanke for de vi er glade i. Men det hadde vært uaktuellt å reise bort juleaften. Ønsker familiene våre å være sammen med oss, så må de komme hit.
magica fra tryll Skrevet 26. november 2010 #15 Skrevet 26. november 2010 Moren min er alene, og jeg hadde aldri latt henne sitte alene julaften. Men hun kommer til oss,da. Om hun selv hadde ytret ønske om å være med venninner hadde jeg jo synes det var helt greit...Barna mine ville synes det var skikkelig stusselig med bare oss...-de elsker besøk på julaften. Og deres ønsker er faktisk noe av det viktigste for meg på en sånn dag...
MK73 Skrevet 26. november 2010 #16 Skrevet 26. november 2010 Min mor er alene og har ingen familie bortsett fra min bror og meg. Det er helt uaktuelt for meg å la henne sitte alene i jula, for å si det slik. Det har jeg også kommunisert til samboeren, for mange år siden. Min bror jobber offshore, så de årene han ikke er hjemme feirer foreløpig min svigerinne med sine foreldre, og da kommer jeg alltid til å være sammen med mamma - hos henne eller hos oss. Så her synes jeg egentlig at HI kunne jenke seg litt. Men selv om dere feirer sammen med henner så trenger det ikke være hos henne og med hennes tradisjoner hele tiden. Hvorfor ikke invitere henne til dere når det blir aktuelt, da kan dere fint lage deres egne tradisjoner og så blir hun rett og slett gjest? Så har dere muligheten for at hun kanskje ønsker å feire med venninner i stedet - så da er det vel bare å snakke sammen og finne ut hva alle ønsker, så finner dere nok en løsning dersom alle er litt fleksible.
☆☆☆ Skrevet 26. november 2010 #17 Skrevet 26. november 2010 Vi kommer til å praktisere ca annenhver til vi får barn og kanskje de første årene med barn. Men når evt barn blir større vil jeg feire hjemme, og heller invitere folk. Vil at barna skal få legge seg i egne senger. Ikke for det, vi bor 5 min unna begge foreldreparene, men jeg farter ikke rundt på julaften...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå