Gå til innhold

Har NKS lurt meg, eller er dette mulig?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har kun bestått gk helse og sosial på vgs.

Jeg vil ha den generelle studiekompt, og var klar for å starte på 2.året for å fullføre det, og for deretter og ta påbygging.

Planen etter dette var å komme inn på psykologistudiet.

Jeg pratet med NKS, og de fortalte meg at jeg bare kunne begynne på deres Genrelle studiekompetanse-kurs, og etter endt (og bestått) kurs, få den genrelle studiekompetanse på lik linje med de som tar dem på den vanlige måten.

Jeg stusset litt på dette, fordi jeg fyller ikke 25/7 regelen(eller hvordan den var..?), og har ikke vært yrkesaktiv i 5 år eller noe.

Men de mente at dette var alt jeg trengte for å komme inn på psykologi, altså at jeg ikke trengte noen ekstrafag.

Stemmer dette?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei.

Om du ikke kommer under 23/5-regelen må du ha hele pakka.

Skrevet

Du trenger ikke ekstra fag, men du trenger generell stk. (og gode karakterer :-))

Skrevet

HELT SIKKER?

Hvordan kunne de si dette til meg nå? Nå har jeg jo begynt på kurset og alt!

Hva skal jeg bruke fagene til??

Skrevet

ja men får jeg ikke generell studiekompt etter dette kurset da?!

Skrevet

nei, men du trenger alle de obligatorsike fagene. Norsk, matte, nyere historie, samfunnsfag, engelsk (hvis jeg ikke husker helt feil)....

Skrevet

Du trenger ikke mer enn generell studiekompetanse. 23/5 går på realkompetanse, slik at man kan bli fritatt fra enkelte fag som dekkes i den generelle studiekompetansen.

Skrevet

Blir dette gyldig som genrell studiekompetanse etter endt kurs da? Og jeg kan søke på psykologistudiet?

Skrevet

Tøys og tull. Realkompetansevurdering har ingenting med 23/5-regelen å gjøre.

Skrevet

Måtte inn på nettsiden til NKS for å se jeg da:)

Betaler du viskelig over 36 000 for å ta disse kursene der??

Du kan jo ta de gratis ved en videregående skole enten på dagtid eller kveldstid.......

Skrevet

jeg tok generell studiekompetanse som privatist/hospitant i 200-2001.

Jeg hadde ikke realkompetanse og kom heller ikke innunder 23/5.

Jeeg tok eksamen i Norsk, hovedmål og sidemål og muntlig, Naturfag, Matte, Historie (nyere) og Engelsk. Dette gav meg godkjennt opptak til høyskole/universitet.

Så om NKS' kurs er godkjennt som det samme som å ta fagene på vgs så er det nok, ja.

Skrevet

HI

Jeg tar matte, norsk, engelsk, naturfag, historie og samfunnsfag nå..

Skrevet

Jeg fikk ikke ta de gratis ved noen skole da jeg ikke har voksenopplæringsrett..

Eneste muligheten for meg var dette. Men blir jo dekket av lånekassen da:-)

Skrevet

Du får ikke studiekompetanse etter å ha "bestått" dette kurset. Du må også bestå eksamen i alle fagene ved en offentlig videregående skole. Har du ikke fylt 23/25 enda kan du jo bare ta fagene uansett og så vente.

Skrevet

Du kan ta resten av de nødvendige fagene som privatist (det er jo det du gjør nå også, med basisfagene) eller du kan vente til du har passert 23.

Som du beskriver situasjonen din i dag vil du ikke ha generell studiekompetanse etter å ha fullført kurset til NKS.

Skrevet

Hvilken ekstrafag vil jeg da trenge? Disse fagene er jo 2.- og 3.året..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...