Anonym bruker Skrevet 25. november 2010 #1 Skrevet 25. november 2010 Jeg har i hele mitt liv bodd i den samme lille bygda, og har ikke fått gjort noe som helst ut av livet mitt. Nå føler jeg at det er på tide at jeg kommer meg bort, blir kjent med nye folk og kommer meg i jobb. Dette er noe jeg virkelig har hatt lyst på i 2 år nå, men jeg synes planleggingen er vanskelig og komme i gang med, så det har bare blitt utsatt. Det jeg må gjøre er å finne en leilighet, en jobb og barnehageplass til barnet. Og her er det snakk om å flytte 1.5-3/4 timer unna. Har ikke førerkort, så det er ikke bare bare for meg og komme meg avsted på visning. Har ikke noe utdannelse bak meg, så det er nok i en butikk eller barnehage jeg kan ende opp til jeg er ferdig utdannet. Men dette er virkelig noe jeg ønsker og få gjort. Jeg trenger det virkelig for å få det bedre med meg selv. Men jeg kunne tenkt meg litt tips og gjerne erfaringer fra andre som har flyttet bort.
Anonym bruker Skrevet 25. november 2010 #2 Skrevet 25. november 2010 Beklager at jeg "bryter inn" i tråden din, men er det virkelig sånn at man tenker at man helt fint kan jobbe i barnehage siden man ikke har utdannelse? Skremmende om folk tenker sånn..neeei jeg får ikke jobb noen steder fordi jeg ikke har utdannelse, så jeg får vel ta meg noen vakter i en barnehage...
Anonym bruker Skrevet 25. november 2010 #3 Skrevet 25. november 2010 Haha sier akkurat d samme 22.05! Du har ikke mye å gjøre i en bhg dersom du har slik tankegang. Assistenter uten utdannelse driver å kurses hele tiden, for kvaliteten er ikke god nok i bhg. Hilsen pedagog
Anonym bruker Skrevet 25. november 2010 #4 Skrevet 25. november 2010 Da må jeg spørre: hva er ille med å jobbe i en barnehage? Jeg elsker barn, og barn knytter seg lett til meg. Er det så ille å gjøre noe man kan ha glede av? Jeg har erfaringer med å være i barnehage fra forskjellige utplasseringer.
Anonym bruker Skrevet 25. november 2010 #5 Skrevet 25. november 2010 Jeg kan kanskje nevne at jeg har et års skolegang fra å kunne få lærlingeplass i en barnehage da. Men det tenkte jeg å ta over nettet mens jeg arbeider. Kanskje noen her inne kan være så snille og svare meg på det jeg faktisk kunne tenkt litt hjelp med?
Anonym bruker Skrevet 25. november 2010 #6 Skrevet 25. november 2010 Heisann. Godt å høre at du vil noe med livet ditt. Gjør noe med drømmen din! Skaff deg en jobb hvor du vil bo, deretter bosted og barnehage til barnet ditt. Du vet at du kan få hjelp fra Nav hvis du er alenemor. Hør på det Nav kontoret du skal flytte til. Vet at det er mange alenemødre som gjør det. Skaff info på det stedet du skal flytte til, resten tror jeg det kommer seg til.
Anonym bruker Skrevet 26. november 2010 #7 Skrevet 26. november 2010 Nå har jeg sett litt på bussrutene. Om jeg skaffer meg en jobb der før jeg flytter dit, er det en 10.00-17.00 jobb som passer med bussruten. Så da får jeg håpe jeg finner en jobb som tillater, så får jeg finne meg en leilighet når jobben er i boks Men dette kommer da til og bety at jeg ikke får noe tid med barnet mitt før jeg får en leilighet der, da jeg må dra før barnet våkner og kommer hjem etter leggetid... Men igjen så er det vel svært tvilsomt at jeg får jobbe hver eneste dag?
Anonym bruker Skrevet 26. november 2010 #8 Skrevet 26. november 2010 Ja du må få jobben først, men du trenger jo ikke begynne i den dagen etter. Når du har fått jobb, vet du hvor du kan se etter sted å bo. La oss si at du begynner å jobbe en til to mnd etter du har fått jobben, så får du tid til å søke bhg plass og leilighet og du rekker å gjennoføre selv flyttingen.
Anonym bruker Skrevet 26. november 2010 #9 Skrevet 26. november 2010 Det er vel helt vanlig å ta seg jobb i barnehage for en stund? Det er såpass dårlig lønn i barnehage så det er vel ikke rart folk ikke blir. Og alle vet at det alltid trengs folk i barnehage så derfor er det lett å søke seg dit hvis man er glad i barn. Ikke noe galt i det!
blomstre Skrevet 26. november 2010 #10 Skrevet 26. november 2010 Hei Jeg har flyttet til en annen kant av landet. Enig med de andre ang jobb først. Så ville jeg ringt kommunen å forhørt meg ang barnehageplass. Dersom det er noe ledig, så hadde jeg prøvd å finne leilighet på samme kant av byen som barnehagen... Jeg hadde "lovnad" om barnehage plass på 2 forskjellige kanter av byen jeg flyttet til. Abonerte på lokalavisa for å følge med på utleie leilighet. Så tok jeg meg en helg bort og kikket på så mange som mulig. utrolig nok så fant jeg 1 leilighet ved hver av barnehagene, og begge utleiere var så greie at de kunne vente på meg en uke til jeg hadde fått bekreftet barnehageplass. Fikk plass i begge barnehagene og valgte den som lå mest praktisk til ift jobb. Det er spennende mens det står på, og man har alle ballene i lufta. Og herlig når de plutselig lander alle sammen :-) "Det kommer ordna sig, det gör det alltid Jo, det löser sig, så brukar allt bli det kommer fixa sig till slut det är inget tvivel om, fast nu känns skiten sur och flera mil ifrån, det ordnar sig..." Lykke til!
Anonym bruker Skrevet 26. november 2010 #11 Skrevet 26. november 2010 Blir det dumt og jeg ringer en barnehage og bare spør om jeg kan få garantert plass til barnet mitt da? Og samtidig spørre om de har en jobb til meg der? Eller kan det være de kvir seg på det, da det for alt jeg vet ikke finnes ledige leiligheter i nærheten, og at det da kan ta lang tid før jeg får kommet i orden og faktisk startet?
blomstre Skrevet 26. november 2010 #12 Skrevet 26. november 2010 Jeg ringte rett og slett rundt til barnhagene og hørte om de hadde ledig plass, eller visste om de kom til å få (hvis de visste noen skulle flytte f.eks). Jeg fikk da napp i en privat som ikke hadde fått fylt opp alle plassene sine (jeg ringte rundt i september), samt en kommunal der de nettopp hadde fått midler til noen stillingsprosent til slik at de kunne øke med et barn til på den ene avd. Hvordan plassene fordeles varieres sikkert. Her var det ved "loddtrekning"... men lederen var veldig positiv til av vi skulle bo i nabolaget og at min jente passet godt inn i forhold til fordeling av kjønn og alder. Så hun så å si garanterte at jeg ville bli trukket. Men det var jo også en mulighet for at det kom til å være noen som trengte et plass på særskilte vilkår akkurat da. Husker ikke korekt navn på stillingen til den som fordeler slike plasser, men jeg ringe altså også til denne personen i kommunen for å høre om hun hadde noen på sin liste som måtte ha plass, og det hadde hun ikke... Så det lønner seg absolutt å ringe litt rundt å høre! For når jeg ringte barnehagekontoret i kommunen så sa de at det var umulig å få plass... også endte jeg altså opp med å kunne velge mellom 2!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå