Stellaborealis Skrevet 25. november 2010 #1 Skrevet 25. november 2010 Vi har vurdert å gjøre det med vår 3,5-åring, men er veeeeldig usikre. Vil gjerne ha svar fra dere med erfaring:)!
Tante Blås Squaw Skrevet 25. november 2010 #2 Skrevet 25. november 2010 Det er jo bare dere selv som vet når knøttet er klar ) Trassballen sendte smokken sin til Kaptein Sabeltann - fikk være med på posten og legge i konvolutt og putte i riktig bunke og greier ;o) Stor stas! Det ble to kvelder med "jeg vil ha smokken mii.hii.iiin!" og tårer som nesten sendte far i huset ut for å kjøpe nye smokker, men den tredje dagen gikk det helt fint. Vi skrøt ham opp i skyene.
Fillerya Skrevet 25. november 2010 #3 Skrevet 25. november 2010 Vi gjorde det når gutten var 3,5 år, og det gikk så fint! Vi hadde prata om det lenge, flere måneder faktisk, at han skulle gi smokkene til nissen så nisseunga kunne få dem. Da vi hadde spist middag julekvelden hadde vi pakkeinnseremoni, alle smokkene ble pakket inn etter alle kunstens regler:) Og da nissen kom, sto han som et tent lys og overrakte pakken. Og ingen surving i det hele tatt.
Stellaborealis Skrevet 25. november 2010 Forfatter #4 Skrevet 25. november 2010 Vi begynte å snakke om det for et par uker siden med henne og ble enige om at hun skulle slutte da. Hun bruker den KUN på natten så jeg regner med litt turbulens rundt legging, men jammen godt å høre at det muligens ikke trenger å vare lenger enn et par dager:) Takk for svar!
Pippilotta med 2 blå! Skrevet 25. november 2010 #5 Skrevet 25. november 2010 Vi sendte den til nissen før jul vi, da var det verste smokke-savnet over før jula kom. Så den kan f.eks sendes sammen ønskelista?
lisabet med gutt og jinte © Skrevet 25. november 2010 #6 Skrevet 25. november 2010 Det samme gjorde vi. Et par dager senere fikk guttungen pakke med brev "tilbake" fra nissen hvor nissen takket for smokkene og fortalte gutten hvor flink nissen synes han var. I pakken lå en nissepysj, det var stor stas! Funket veldig her ihvertfall...
ano`num *17.03.10* Skrevet 25. november 2010 #7 Skrevet 25. november 2010 KJeg ønsker hertfall at jula skal være perfekt for både stor og små. Så for vår del er det ikke aktuelt med endringer i de dagene. Det e rjo godt mulig at han er helt klar og at det går supert å sende smokkene. Men om ikke er det dumt å gjøre det en dag hvor alt bare skal være godt, og alle er slitne når leggetiden kommer. Kanskje også en smule overtrett..... Da er det hvertfall ikke greit å "plutselig" være uten smokken Har en på 3,5år selv. Vurderer Kpt. Sabeltann`s smokkarium. Er jo egen postadr dit. Såkan vi besøke smokkekisten til sommeren - når alt er over. Vurderte å vente til vi skal nedover, meeen, det er dette med at dager med endrede rutiner ikke er de riktige dagene. Altså, ferierutine; trette, slitne, overtrette(?), ikke hjemme, mange inntrykk osv.
TurboPrinsessen:-) Skrevet 26. november 2010 #8 Skrevet 26. november 2010 Vi sendte smokkene til Kaptein Sabeltann. Begynte å snakke om det da hun var 2,5år, at når hun ble 3, skulle KS få smokkene. Gikk helt fint. Fikk et koselig kort tilbake, med bilde av KS foran 3 kister fulle av smokker:-) Nå er dette over et år siden, og i begynnelsen snakket hun mye om at hun skulle få de tilbake når KS var ferdig med de, men nå er det bare av og til hun nevner at han har smokkene hennes. Vi hadde snakket om det såpass lenge på forhånd, at hun var helt ok med det. Ikke noe problem. Ville nok heller ikke gjort det i jula, i tilfelle så ville jeg tatt det i forkant, ikke akkurat på julekvelden... men alle barn er jo forskjellig, ikke sikkert det blir noe problem for dere heller:-) Lykke til:-)
Gjest Gul stjerne Skrevet 26. november 2010 #9 Skrevet 26. november 2010 De fleste bekymringer ble det jo ikke noe av, sa ho bestemor:) Det er nok vi mødre som gjør dette verre enn det er. Jeg gruet meg veldig, men hadde ikke samvittighet til å la ham bruke sutt etter at han ble to(pga tennene). Vi lagde en liten seremoni og sa farvel til smokkene, og det ble aldri noe problem, han spurte trolig etter smokken syv ganger totalt. Og tennene hans er helt nydelige
Stellaborealis Skrevet 26. november 2010 Forfatter #10 Skrevet 26. november 2010 Takk for mange erfaringer, jeg tror faktisk vi går for en seremoni på julaften. Veldig god ide å pakke inn sutten for å gi til nissen synes jeg:) Også får hun en fin gave i retur. Som dere har erfart; det går som regel veldig bra:)
Stratos med 3 barn Skrevet 26. november 2010 #11 Skrevet 26. november 2010 Vi tok kort prossess i sommer på to. En på 2,5 år og en på 3,5 år. Fyttigrisen! De holdt et helvete i 3 dager (på kvelden) Men så er de utstyrt med de mest trassige foreldre, så det har gått bra. MEN ingen periode jeg ønsker igjen...
:::) Frøken Velferdsrett Skrevet 26. november 2010 #12 Skrevet 26. november 2010 moren min sa at når man ble 4 så fikk man ikke lov til å ha smokk mer.men at man kunne bytte inn smokken med noe annet. og jeg gledet meg ikke til den bursdagen. jeg byttet inn smokken til en and med masse små kinderregg inni. når mamma kom for å se om jeg hadde sovnet så var sengen full av små kinderegg og jeg suttet på nebbet til anden... hehe.. noe som resulterte i at jeg ikke fik lov til å ha anden heller... hehe men jeg tro ikke det er så lurt å ta det på samme dag som julaften eller bursdagen. jeg husker svært lite fra min barndom, men akkurat det husker jeg. når småen skulle sutte med flaske (han hadde det i stedet for sutt, for han er et matvrak og gadd ikke sutte på noe som det ikke kom noe ut av) så spurte jeg han om han ville at vi skulle sende det til kapteinsabeltann, julenissen eller andre barn som trengte flaske. småen lurte felt på hva kapteinsabeltann skulle med flaskene og jeg sa at han ga dem til andre barn som trengte flaske. da så han på meg å sa "mamma, så snill er ikke kapteinsabeltann"... hehe.. så det endte med at vi puttet dem i en norgespakke og sendte dem til julenissen... hehe. (men jeg sendte dem ikke på ordentlig altså) det fungerte i grunn greit.
rødt&blått Skrevet 26. november 2010 #13 Skrevet 26. november 2010 jeg ville ikke ha sendt den med nissen.. kan hende han er redd nissen i utg.punktet og da gjøre nissen enda "slemmere" ved å bli nødt til å gi bort smokken til han. nei... Men det var mange gode forslag her! Her var det snuppa selv som kastet sutten i søpla når hun var klar for det og fikk en gave av oss som "erstatning". Da hadde vi snakket om det en stund i forkant og hun hadde en viss forståelse av at søpla ble hentet av søppelbilen osv.. Men hun brukte den kun om natten,så savnet kom jo da når hun skulle legge seg. Ville hente den i søpla, men søpla var jo hentet av søppelbilen.. Ingen vei tilbake! Tror det viktigste er at når dere har bestemt dere, så er det slutt for alltid. Ikke ha noen sutt i bakhånd i nødstilfelle osv.. Det blir ALLTID verre å slutte med den for hver gang dere evt skal slutte siden barnet erfarer at dette ikke er "the end" sålenge det blir nok rabalder! Vi kjenner ei som ikke sluttet før hun var 5 år, og da hadde de prøvd å slutte i flere år før det..
Stellaborealis Skrevet 26. november 2010 Forfatter #14 Skrevet 26. november 2010 Redd for nissen er hun ikke og nå har vi holdt på å forberede et par uker allerede så vi fortsetter med det tenker jeg:) Vi synes hun virker veldig klar for det så om hun frivillig vil kaste/sende den tidligere så gjør vi det. Jeg tenker planlegging er stikkord her:) Blir mer og mer riktig jo mer jeg ser svarene(selv dere som mener det ikke er riktig) her.
Gjest lillemamsi Skrevet 26. november 2010 #15 Skrevet 26. november 2010 Vi gjorde det så enkelt som at hun ga bort ALLE smokkene sine til helsesøstra på 3 års kontrollen, sånn at helsesøstra skulle gi dem til de små babyene. Hadde ringt og avtalt dette på forhånd med helsesøster. Og INGEN spørsmål om det i ettertid. For vår jente så hadde det ikke vært konkret nok å gi de til nisse, sabeltann, smokketre osv. Hun er sånn at hun tviler på sånne ting, men å gi det til små babyer var jo helt logisk for henne. Ikke mere styr en det.
Mille med to rosa Skrevet 26. november 2010 #16 Skrevet 26. november 2010 Her sendte vi smokken til månen forrige nyttårsaften. Vi festet den til en rakett og fyrte den avgårde til månen:) Mini har aldri spurt etter smokken igjen og tror den landet på månen:) Snakket om det av og til når det var måneklart, at der oppe ligger tutte, men ikke noen grining om natten. Jeg hadde kanskje ventet at måtte kjøpe en ny, men gikk over all forventning:)
lure Skrevet 26. november 2010 #17 Skrevet 26. november 2010 Her kom/kommer nissemor med adventspakke hver morgen. Så da la frøkna en sutt der på kvelden. Hun bestemte selv hvilken sutt og den siste holdt hun et par dager før hun ga slipp på den. Hun trengte dem nemlig til nissebarna, sån att de ikke skrek så mye at nissefar ikke fikk laget julegaver.... Hehe hun tror fortsatt på nissen i en alder av 6,7. Men det er kanskje fordi hun aldrig har sett ham, han legger bare gaver under treet. Alle de andre kjøpesenternissene bryr hun seg ikke om, det er bare folk som har kledd seg ut.
Fomle84 Skrevet 26. november 2010 #18 Skrevet 26. november 2010 Vi ga også tuttene til julenissen da snuppa var 2,5år. Her kom nissen på døra, litt forsinket rett etter jul, også fikk hun pakke da hun leverte tuttene fra seg. Snakker om det enda og nå er hun 4,5.. Var veldig stas : )
Frk Vims Skrevet 26. november 2010 #19 Skrevet 26. november 2010 Hos oss ringte nissen på døra ca 14 dager før jul. Nissen fikk smokkene til sine nisseungene, gutten vår en pakke fra nissen. Det gikk veldig fint (3 år). Gjorde det sånn, jeg var skeptisk til å ta det julaften.
Mia_73 Skrevet 26. november 2010 #20 Skrevet 26. november 2010 Vi reiste på ferie og lot suttene ligge igjen hjemme. Var borte 2 uker og når vi kom tilbake kunne vi kaste dem.
Mmiljemors¤prinsesse¤+baby Skrevet 26. november 2010 #21 Skrevet 26. november 2010 Hva er adressen til kpt sabeltann da? Lurer på om vi skal prøve det, hun er så fascinert av han for tiden, men er bare 2 og 4mnd gml, vil ikke ta det for tidlig. Tenkte å vente til hun ikke sover på dagtid lenger heller, og det gjør hun ikke lenger heller.
Mammapudding Skrevet 26. november 2010 #22 Skrevet 26. november 2010 Leah er 3 år og 4 mnd til jul og har selv sagt at hun skal gi smokkene til nissebabyene..MEN nå når jeg har begynt å snakke mye om det så nekter hun for at hun skal gjøre det Hadde tenkt å gi smokkene til nissen på julaften, og så få noe som hun virkelig ønsker seg. Men så er hun skeptisk til nissen på nært hold, og vi vil jo at julaften skal være en gledens dag. Så tenker at hun skal få beholde 1 til senga om hun blir veldig lei seg og nekter når dagen kommer. Hun bruker smokken veldig mye nå, forige advent fikk hun en pakke hver morgen hvis smokken ble igjen i senga, funket som gull..da brukte hun kun smokk i senga og i bil. Men så ble hun syk og det skled ut nå i høst..og jeg har ikke hatt ork til å ta kampen :S Men vi skal gi alle til nissebabyene på julaften eller beholde 1 til senga, og så skal jeg ta kampen som kommer hver morgen når jeg sier at smokken må være i senga..hehe
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå