Gå til innhold

ubehandla kjøtt...!?


G85

Anbefalte innlegg

ikke spis ubehandla kjøtt har jeg lest/hørt et sted, når man er gravid.. spekemat og sånt.. men vil d si at jeg ikke kan spise kjøttpålegg d da? salami, skinke og sånt?

skal bli et trist svangerskap i jula.. uten sylte på brødet...? :/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har aldri tenkt over at salami er spekemat - så det første jeg gjorde etter jeg fikk positiv test var å ta meg et knekkebrød med salami! Hehe. Dårlig start! :P - Det er viktig å spise tenkte jeg!

Da jeg plutselig kom på at jeg ikke skulle spise salami, byttet jeg til kremost.... Så leste jeg at man ikke skal spise myke oster. Herregud da, stakkar barnet mitt som hat fått et såå dårlig utgangspunkt med meg som mor! Hehe. Nå går det i leverpostei - det MÅ nå være bra??

Kjøttdeig, er det også farlig?? Nei.. Det har jeg aldri hørt om.. Hmm...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nei det skal liksom ikke være lett da..

kjøttdeigen steker du, håper jeg, så den er jo ikke farli, bare duikke spiser den rå.

 

men kremost ja. farli d å.. men når jeg bruker kremosten i pastasaus, er den fortsatt farli da? hmm..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sylte og vanlig skinkepålegg er kokt, så det kan man fint spise :)

Spekeskinke, fenalår, Serranoskinke o.l. er rått kjøtt, og særlig fenalår kan være en smittekilde for toxoplasmose.

 

Slik jeg forstår rådene fra folkehelseinstituttet hører ikke salami med inn under dette. Litt usikker på fårepølse og morrpølse. Den siste fikk jo skylda for e.coli utbrudd for et par år siden... :-P

 

Hva er farlig med kremost?? Har bare hørt man skal holde seg ulike typer muggost som bl.a kan inneholde Listeriabakterier.

 

Uansett, koker eller steker man ting ordentlig er det ikke farlig. Men man kan jo ikke akkurat koke fenalåret... sukk...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På forumet 1.trimester gir innlegget "NY info fra Mattilsynet om spekemat, oster og annen mat/ drikke til gravide- hold gjerne oppe på 1.siden!!" et temmelig utfyllende svar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Slutter meg til denne, på www.matportalen.no finner dere de oppdaterte rådene til gravide fra helsemyndighetene. Salami og fårepølse hører inn under spekemat og bør unngås, mens skinke, rull og sylte er kokt og går helt fint. Kremoster går også bra i følge matportalen, om den er nyåpnet. Har klippet ut noen sitater under.

 

Fra matportalen:

"Kan jeg spise parma- og serranoskinke og annen spekemat?

 

Verken parma- eller serranoskinke bør spises av gravide fordi begge deler er speket kjøtt. Andre eksempler på spekemat er fårepølse, salami, fenalår, morrpølse osv. I all spekemat vil det være en viss risiko for å finne bakterien Listeria og parasitten Toxoplasma. Norske matmyndigheter har derfor valgt å gi gravide det enkle rådet at de ikke bør spise spekemat i løpet av svangerskapet.

 

Hvis man varmebehandler spekematen godt, kan gravide spise dette."

 

Der står det også:

"Jeg er glad i smelteoster på tube og faste oster. Kan jeg trygt spise disse?

 

Ja, smelteoster på tube eller i beger, nylig åpnet kremost i beger og halvfaste og faste oster som brunost, hvit-/gulost, gouda, edamer, grana padano, cheddar og parmesan er trygge."

 

Alle må selvfølgelig finne sin måte å gjøre ting på, men dette er iallefall det som er anbefalt:)

 

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...