Anonym bruker Skrevet 25. november 2010 #1 Skrevet 25. november 2010 Er lærer på vgs og får til stadighet forespørsler fra elever. Avviser konsekvent fordi jeg ikke har lyst til at elevne skal på innpass i livet mitt på den måten. Tok det opp med dem i klassa i dag og forklarte hvorfor det var som det var. Elevene syntes dette var dumt, ikke fordi de vil være "vennen" min, men fordi de vil bruke FB til å sende meldinger til meg i stedet for fronter. Så kom jeg på ideen om å lage meg en FB-konto nr. 2. En lærerkonto, med bare elever som venner, der jeg kan poste faginfo og sende meld til elevene osv. Tenkte jeg skulle høre med sjefen min i morgen hva hun syns. Hva syns dere? God ide? Dårlig ide?
Anonym bruker Skrevet 25. november 2010 #2 Skrevet 25. november 2010 "Så kom jeg på ideen om å lage meg en FB-konto nr. 2. En lærerkonto, med bare elever som venner, der jeg kan poste faginfo og sende meld til elevene osv." God idè! Bra å skille privat og jobb, men man må vel henge på tidene og om elevene liker FB-greia så hvorfor ikke? Jeg likte idèen godt.
Anonym bruker Skrevet 25. november 2010 #3 Skrevet 25. november 2010 Eller så kan dere bare lage en egen lukket gruppe kun for klassen der du legger det ut. Så trenger du ikke å ha to kontoer! Men uansett så er jeg enig med deg. Nåværende elever mener jeg at en lærer ikke bør ha som venn på fb. 5år senere når eleven er naboen din og dere snakkes flere ganger i uken osv da kan man være venner på fb også. Om du forstår hva jeg mener!
Anonym bruker Skrevet 25. november 2010 #4 Skrevet 25. november 2010 Det er fullt mulig å lage forskjellige grupperinger av venner på fb, for så å bestemme hvilke av disse gruppene som får se hva. For eksempel kan du legge til alle elever i en gruppe som du setter til å hete nettopp "elever." Så stiller du inn så alle du legger til der ikke får se bildene dine, eller lese/skrive på veggen din osv... men sende deg fb mail kan de jo kanskje, om du vil det. Opp til deg. Du kan i alle fall holde alt du vil skjult for dem på den måten. Bedre enn å sjonglere med to profiler, mener jeg.
Anonym bruker Skrevet 25. november 2010 #5 Skrevet 25. november 2010 God idé, men kun hvis alle har Facebook. Er det kun én som ikke har, bør du la være, for alle har rett på lik informasjon, og det bør ikke være noe press om å opprette Facebook. Er det ikke sånt itslearning er til?
Anonym bruker Skrevet 25. november 2010 #6 Skrevet 25. november 2010 Det er jeg veldig enig i. Kun om alle har Facebook 20:14
Anonym bruker Skrevet 25. november 2010 #7 Skrevet 25. november 2010 Jeg er lærer på ungdomsskolen og jeg har noen elever som venner på FB. Min regel er at jeg kun har elever som jeg er kontaktlærer for, da jeg vet mer hvor jeg har dem. Men jeg har gjort noen innstillinger, de får f.eks. ikke lov til å se bilder andre legger inn av meg, man har jo ikke alltid kontroll over hva slags bilder andre legger inn. Ellers vet jeg at de fleste av kollegaene mine har 16årsgrense, så de legger kun til tidligere elever. Du kan vel evt. ha en 18årsgrense?
Anonym bruker Skrevet 25. november 2010 #8 Skrevet 25. november 2010 Jeg har lærere fra vgs på facebook. Ingen av dem godtok venneforespørsler før etter at jeg var ferdig på vgs. Nåværende elever på facebook = nei, forhenværende elever på facebook = ja. Skjønner godt at du vil skille mellom privatliv og jobb, og det må elevene dine bare respektere ... At de er oftere innom facebook enn fronter skjønner jeg veldig godt, men de kan da sende meldinger til deg uten at du trenger å godta venneforespørsler? Tynt argument ...
Anonym bruker Skrevet 25. november 2010 #10 Skrevet 25. november 2010 Nei, det synes jeg egentlig ikke noe om, FB er et sosialt meduim, ikke en plass for skoleting. Du har Fronter, og da bø du bruke det til faginfo sov. Ser ingen grunn til at du skal opprette en FB-gruppe for dette.
Anonym bruker Skrevet 25. november 2010 #11 Skrevet 25. november 2010 Vi har ikke it`s learning, men fronter. Problemet er bare at elevene ikke bruker det. Det er for tungvindt (og det er jeg egentlig enig i) hi
Anonym bruker Skrevet 25. november 2010 #12 Skrevet 25. november 2010 Helt klart nei! Skolen har Fronter som medium - ikke FB. Du har kontakt med elevene i regi av at du er ansatt på skolen. Hold deg til skolens nettsider (Fronter i dette tilfellet). At elevene ikke forstår det, spiller ingen rolle. Her må du, jeg og alle andre lærere ligge i forkant, og være profesjonelle. Hilsen lærer
Anonym bruker Skrevet 25. november 2010 #13 Skrevet 25. november 2010 Jeg la til "gamle" elever som har sendte forespørsel før, men aksepterte med litt tungt hjerte. Har lyst til å være meg selv der inne- og kunne ha litt fjollete statuser uten å bekymre meg for hvem som leser de. Nå legger jeg ikke til de lengre - og har har fjernet gamle elever i tillegg. Deilig befriende:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå