Gå til innhold

Vekt nedgang etter fødsel.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er i siste innspurt før fødsel, og føler for å forberede meg mentalt på at jeg skal ned i vekt igjen.

Kan virke som om jeg er for opptatt av kroppen min nå, men ikke dømm meg enda!

Jeg veide 90 kg når jeg ble gravid, nå veier jeg 108 kg! Graviditeten var ikke planlagt (enda) da jeg skulle ned til en normal vekt før vi prøvde, så da måtte jeg jo stoppe brått med slankingen.

Mange mener nå at jeg skulle spist sunnere, så hadde jeg ikke gått opp så mye, men tro meg, jeg har prøvd å holde vekten nede, kun drikket vann, og spist sunt (små posjoner iløpet av dagen) Og likevel går jeg alt for mye, og for fort opp i vekt.

Så spm er da: Hvor mange kg kan man gå ned pr månde, uten at det påvirker brystmelk osv.?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det finnes det ikke noe svar på.

Du kan ikke slanke deg mens du ammer,men du kan trene og spise sunt. Hvor mye man går ned er helt individuelt. Jeg var nede i startvekt tre mnd etter fødsel,og har gått ned en kilo i mnd etter det. Nå håper jeg det stabiliserer seg,for nå er jeg bare tre kilo unna matchvekt,og har ikke lyst til å bli for tynn slik som jeg ble med forrige mann:-)

Skrevet

Jeg er høy og slank, 180cm og 67 kg(som utgangspunkt) og venter mitt 3 barn. Veier 82 nå...og har 4 uker igjen.

Sist jeg var gravid, for 2 år siden la jeg på meg 10 kg og alt forsvant iløpet av et par uker. Men jeg la ikke på meg noe særlig da bortsett fra baby, morkake, fostervann og vann i kroppen....

Med min første la jeg på meg 25(!!!!) kg og alt var borte i løpet av 2 mnd.

Regner med å være tilbake til normalvekt innen 1-2 mnd denne gangen. Har alltid hatt mye melk:).

Kan legge til at jeg er veldig aktiv og har bygynt å trrene så fort det har vært forsvarlig etter fødsel.

Du kan jo belage deg på trilleturer i raskt tempo og i oppoverbakker når det ikke er for kaldt. Fysisk aktivitet er gull verdt!

Skrevet

Takk for svar.. vet jo ikke hva av vekta som er meg, og hva som er selve graviditeten, var på UL for ca 1 månde sinde, og lille er noe større enn normal vekta (og det er jo normalt når moren er overvetig), og vet jo ikke hvordan vekta mi påvirkes av ammingen heller, så må jo nesten bare vente å se..

Synes bare det er så urettferdig, trener så godt som hver dag, spiser sunt, ligger unna søtsaker og sukker holdige drikker (enda kroppen skriker etter sjokolade og julebrus!) Og likevel har jeg gått opp 18 kg :-/

Bor heldigvis en plass hvor det kun er bakker å se på alle kanter, så får håpe det hjelper på når det skal trilles! Ellers skal jeg prøve å få tid til hjemme trening, så fort jeg føler meg klar for det etter fødselen.

-hi

Skrevet

For å være sikker på at melkeproduksjonen ikke påvirkes skal du aldri gå under 1800 kalorier om dagen når du ammer. Du kan lese litt om det på ammehjelpen.no

Stoffskiftet og dermed forbrenningen min blir veldig påvirket av ammehormonene, så jeg har gått opp i vekt i ammeperioden med alle barna mine (har fire stykker). Når jeg ammer har jeg lavere forbrenning enn ellers samtidig som jeg er ulvesulten HELE tiden. Men har gått ned så fort jeg har sluttet amme da, helt uten å gjøre noe for det selv.

Om du melder deg inn i vektklubben til Grethe Roede på nett (det er gratis) kan du skrive inn alt du spiser på en dag og den regner ut hvor mange kalorier det blir for deg. Veldig enkelt og greit, trenger ikke veie noe særlig heller, du velger 1 stk brødskive (om du bruker brødskjæremaskinen på butikken veier den ca 30 gram), to skiver kokt skinke osv også regner programmet kalorier. Du får deg noen sjokk når du begynner se hva maten faktisk inneholder av kalorier, det blir veldig fort mer enn 1800 kalorier om du ikke tenker deg om.

De fleste går ned 8-12 kilo i løpet av de 3 dagene man er på sykehus, hvor fort man går ned etter det styres mye av hormoner, aktivitetsnivå og matinntak.

Prøv deg på 1800 kalorier i døgnet og bruk kroppen aktivt, minst 1 time tur med vogna og litt styrkeøvelser som sit-ups, push-ups osv på gulvet hjemme etterpå. Da skal du se kroppen sakte men sikkert finner sin rette fasong.

Skrevet

om du er full av vann vil du komme hjem veldig lett i forhold til da du dro inn...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...