Gå til innhold

Når begynner barna å legge seg senere?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Lurer litt på hvordan dere er i forhold til leggetider?

Frøkna her er bare ca 1,5 år, men har lagt seg rundt 1830 siden hun var syv -åtte mnd. Så tenker litt på hvor gamle burde barna være når man begynner å utsette leggingen?

Skjønner at det er forskjell på barn, men skal man bare se an hvor trøtte de er? Synes det er vanskelig, fordi datteren min er som regel i strålende humør på kvelden. Hun virker ikke trøtt og grinete, men sovner etter kun 2 minutter i sengen.

Har ikke noen umiddelbare planer om å gjøre dette altså, da hun fortsatt er så liten. Men bare nysgjerrig på å høre når deres på omkring 2-3 år legger seg:)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

2 år, legger seg kl 1900 (senest, helst bittelitt før). Sover ikke noe på dagen. Ville kuttet på dagsøvnen før jeg justerte leggetiden.

Begynner å legge henne seiner hvis hun begynner å bruke lang tid på å sovne. Eventuelt hvis hun begynner å våkne tidliger om morran... Veien blir til mens man går!

:-)

Skrevet

Når de viser at de er trøtte er de overtøtte og burde allerede vært i seng.

Ang. leggetid så har jeg lest at det ultimate er at barn som går i barnehage legger seg 19, og så økes det med et kvarter fra og med førsteklasse.

Skrevet

Mine på 2,5 år og 6 legger seg nå kl.20. Helst litt før, men tar litt tid før de sovner. Minsten sover 1 time i bhg. Ville nok kuttet ut dagsovingen, men de sover på samme rom så greit å legge de samtidig. Synes det funker bra.

Skrevet

Her legger 1 åringen og 3 åringen seg rundt kl 19-19.15 vanligvis, mens 6 åringen og 8 åringen er oppe til kl 20. Ser på 8 åringen at han nok kan begynne å legge seg litt senere om en stund, så tenker kanskje 20.15 etter jul og kanskje 20.30 om 1 års tid. Får se ham litt an. Tiden fra ca kl 19 ble forskjøvet til ca kl 19.30 i 4-5 års alderen og så til kl 20 rundt 6 års alderen. Merker det på dem at de våknet tidligere på morgningen, var mindre trøtt på kvelden osv, men likevel opplagt på dagen.

Skrevet

Toåringen vår legger seg 20.30 og har gjort det siden han var 3 mnd. Han står opp en gang mellom 9 og 10. Jeg synes ikke akkurat tidspunktet er viktig og er uenig i at alle barnehagebarn skal legges til en bestemt tid. Det som er viktig er at barnet får nok søvn i forhold til når de må stå opp.

Skrevet

Enig med Lemonia. Her styrte jeg på i 2 år for å få gutten min til å sove, la han i 19 tiden og opp i 5-6 tiden hver morgen! Nå legges han kl. 20-21 og sover til 7.30, mye bedre for alle og sover like mange (få!) timer uansett. Sover 45 min på dagtid. Har prøvd å kutte dagsovingen flere ganger, men han sover for lite på natten og blir da utslitt og slokner på sofaen i 17-tiden.

Hvis du legger barnet 19 og det sover til 7, så er det jo bare sakte men sikkert å begynne å legge senere og se om han tilsvarende sover senere på morgenen, hvis det var det som var poenget?

Skrevet

Her har det gått litt i perioder egentlig, men fra hun var ca 1 år til hun begynte i barnehagen nesten 2 år gammel la hun seg som regel en gang mellom 20 og 21, for da var jeg uansett hjemme i permisjon og vi kunne kose oss og sove lenge om morgenen=)

Nå som hun er 2 år gammel og bhg-jente legger vi henne litt før, som regel ca 19- 19.30, hvis ikke sover hun for lenge på morgenen og vi rekker ikke kjernetiden i bhg. Ikke alltid vi gjør det nå heller, for plutselig klinker hun til og sover helt til 09, som de siste to dagene f.eks. Luksusproblem hehe, men det synes jeg jaggu vi fortjener også, etter myyye nattevåk de første 2 årene :P Hun sover forresten ikke noe iløpet av dagen, det sluttet vi mer eller mindre med da hun var 1,5 år gammel.

Gjest happy mom:)
Skrevet

De er 2 og 4 år.

De legger seg 18.30 og det har begge gjort siden de var under året!

De er slitne etter barnehagen og alltid trøtte, sover like lenge uansett. Til 7 som regel.

Skrevet

Jenta vår legger seg mellom 19 og 19.30. Men om det skulle skje noe spesielt en dag, er det ikke noe problem om hun ikke er i seng før kl. 20.

Står opp kl. 8- 8.30.

Skrevet

6åringene e i seng til 19.15-19.30 De må opp av sengen kl 07.00 på fri dager sover dem til 9-10

Når jeg skal tilbake i jobb nå snart må dem opp kl 06.00 så regner med at de vil i seng litt tidligere da. de bør helst ha 12 timer med søvn for å klare skoledagen sin optimalt.

Skrevet

Gutten min har lagt seg kl 19 fra han var baby. Nå går han i 2. klasse og legger seg mellom 1900 og 2000. Men han er en veldig aktiv gutt som trenger mye søvn da og ber om å få legge seg når kl har passert 19.

Jenten min på 19 mnd legger seg ca 1830.

Så er det jo herlig med litt voksen alenetid på kveldene også da :)

Skrevet

heri huset så legger 1åringen seg 18:15-18:30 og 3åringen legger seg på ukedagene kl.18:45 ca. Men i helgene så legger han seg nærmere 19:30, avhengig av hvor trett han er og om det er noe spesielt som skjer (bruker å gi han litt ekstra oppmerksomhet etter lillesøster har lagt seg).

Skrevet

har lagt seg kl 19 siden ca 1 år. Er nå 2,5 år.

Skrevet

Oi, deres barn sover jammen mye! Heldiggriser! Trodde jo liksom at barn sov 12 timer på natten jeg da, helt til jeg fikk barn selv..! Da ble det motbevist, men deres sover jo 12-14 timer på natta! Er det mulig?! Hva er hemmeligheten sier jeg bare!!!

Skrevet

3,5 åringen legger seg 1830, tidligere om hun viser tegn til at hun er trøtt. For et havt år siden la hun seg 1730... hun var helt kake da. om hun sov på dagtid fra 2 års alderen sovnet hun ikke før 21... så da kuttet vi dagsoving og la henne 1730, mye bedre det.

Gutten på 6mnd legger seg ca 1830

Skrevet

Jeg tror ikke det er noen hemmelighet. Barn er like forskjellige som voksne, og noen trenger mye søvn og andre trenger lite.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...