Mamma´n til A og F Skrevet 25. november 2010 #1 Skrevet 25. november 2010 Jeg er nyutdannet jordmor, og er litt spent på hva du forbinder med en god jordmor? Kunnskapsrik, empatisk, omsorsgsfull, tilstedeværende...etc? Ser selvfølgelig at det har elementer alt alt det jeg har nevnt...men du må gi meg tilbakemeldinger:)! Takk!
gerd Skrevet 25. november 2010 #2 Skrevet 25. november 2010 Det absolutt viktigste er at de er faglig dyktige. Man kan være så snill man bare vil, men det er det faglige som er viktigst. Man må kjenne sin egen faglige begrensning og vite når man skal be om assistanse. Når det er sagt er det viktig å føle seg sett og trygg. Samtidig må jordmor være bestemt når det trengs. " Nå må du slutte å skrike å høre på meg. Du er snart mamma! Vi må få ut barnet ditt nå" - ikke skremmende - bare tydelig. For mye dill dall er ikke bra. En så enkel ting som at man bruker den fødendes fornavn systematisk gir en følelse av å bli sett. En stor utfordring er at de fødende er veldig ulike. Noen trenger MASSE oppmerksomhet, mens andre vil være mest mulig i fred...
lille sprelle Skrevet 25. november 2010 #3 Skrevet 25. november 2010 Kan det "tekniske". Forklarer tydelig og enkelt. Og så de tingene du skrev. I tillegg: Evner å ordne opp til beste for familien - (sørger for overnatting for far når det blir kritisk, sørger for at sykehuset tar deg inn når det er rot i papirer osv).
olla Skrevet 25. november 2010 #4 Skrevet 25. november 2010 Lyttende, det var en av de viktigste tingene for meg. Nå har jeg hatt lette fødsler og ikke vært så lenge på sykehuset, så det er ikke så altfor mange timer jordmor har vært hos meg. Men jordmødre som vet best og ikke kan lytte, det liker jeg ikke. Da mener jeg ikke faglige ting, mer menneskelig. En kan være rasende dyktig faglig, men helt på jorde menneskelig, om du forstår, da blir det feil for meg.
Gjest Skrevet 25. november 2010 #5 Skrevet 25. november 2010 En som har tid når man er på kontroll og som ikke er mest opptatt av å skysse deg ut fortest mulig. Og en som faktisk har tid til å ha kontroller og ikke bare overlater en til seg selv etter uke 32. Jepps, jeg var rimelig misfornøyd med min jordmor.
fjellgeita♀09 ♂10baby14 Skrevet 25. november 2010 #6 Skrevet 25. november 2010 Det viktigste for meg er selvsagt at hun har kunnskap og peiling på det hun driver med. Det er det minste jeg forventer, ellers kunne hun like gjerne ha jobbet et annet sted Hun må også utstråle en trygghet i den hun gjør. Vimsing og usikkerhet er ikke helt heldig, men forstår at de som er helt ny eller er studenter virker mer usikker enn de erfarne. Ellers vil jeg si at måten hun kommuniserer på og evner å vise forståelse er det viktigste. At hun ikke kommer med formanende råd, og har bestemte oppfatninger om at sånn og sånn skal det være, men at hun er åpen for at mange svar, løsninger og muligheter der det går an. Og det må også virke ekte, og ikke bare overflatisk. Jeg må føle at den jordmoren virkelig ser meg for den jeg er, og gir meg tilpassede råd. Hun dømmer heller ikke mine valg, men prøver å veilede meg utifra den kunnskapen hun sitter på på en vennlig og hyggelig måte. Måten man sier ting på, eller gir råd på har MYE å si. Hvis man er en slik person av natur, så tror jeg man blir en topp jordmor uansett. Så koselig at du har blitt jordmor da, må være et fantastisk yrke!!
Gjest Skrevet 25. november 2010 #7 Skrevet 25. november 2010 En jordmor burde ha: - empati - faglig kunnskap - evnen til å takle stressende situasjoner uten at det går utover pasienten. - evnen til å se enkeltmennesket
Tante Blås Squaw Skrevet 25. november 2010 #8 Skrevet 25. november 2010 En god jordmor er rolig og selvsikker, men lydhør for hva den fødende ønsker. Da føler man seg veldig godt tatt vare på )
oktopus Skrevet 25. november 2010 #9 Skrevet 25. november 2010 Dersom jordmoren har kontakt med kvinnen før og/eller etter fødselen er det viktig å kunne mye om amming.
lillepixie Skrevet 26. november 2010 #10 Skrevet 26. november 2010 En god jordmor skal være behersket, interessert, oppmuntrende og samtidig beroligende. Jeg syns det er spesielt viktig at jordmor er lydhør ovenfor den fødende sine ønsker og ikke overstyrer fødsel. Og viser hensyn dersom paret vil være alene på fødestue, og likeledes er mye tilstede dersom den fødende gir uttrykk for at hun er redd og/eller har spesielt vondt. Så heldig du er som er jordmor. Det vil jeg også bli, men jeg har lang vei å gå. Ikke ferdig sykepleier på noen år ennå.
Berta_78 Skrevet 26. november 2010 #11 Skrevet 26. november 2010 Handlekraftig. Hun må gi meg følelsen av at hun kontrollerer situasjonen - det gjør nemlig ikke jeg!
Gjest JuniGull10 og mange drømmer... Skrevet 26. november 2010 #12 Skrevet 26. november 2010 Jeg hadde en veldig flink jordmor under svangerskapet og under fødselen. Hun under svangerskapet (kommunejordmor) var tydelig, faglig dyktig, oppdatert, hun lyttet til deg og ikke minst hun forberedte deg på tiden ETTER fødsel! Jeg opplever at det er så mange som blir helt sjokkert når hverdagen kommer. Denne jordmoren holdt ammeveiledningskurs for alle førstegangsfødende og var flink til å snakke om hvordan parforholdet kunne endre seg. Jeg håper virkelig jeg kan gå til henne i neste svangerskap også. Jordmoren jeg hadde under fødselen var også tydlig og ikke minst; pedagogisk. Hun fortalte hele tiden hva som skjedde og vi klarte å samarbeide godt pga dette. Hun tok hensyn til at jeg ikke var så pratsom, så hun holdt seg kun til å snakke om det som skjedde der og da. Hun var dyktig under fødselen og de første timene etterpå.
annesmil Skrevet 26. november 2010 #13 Skrevet 26. november 2010 Jeg hadde 3 jordmødre under min litt lange fødsel, jeg var altså der på både natt, dag og kvelds skift. Først ei eldre svensk ei, som var koselig men veldig vak. Kanskje vi skal gjøre sånn, hm, eller ...? Gjorde meg veldig usikker. Så ei skikkelig troll kjerring. Det var direkte vondt når hun endersøkte meg, å sa ting som om at du kommer aldri til å klare dette uten epidural (noe som jeg gjerne ville ungå) kommanderte meg rundt. Gjør sånn, ikke skrik. Hun var nok faglig dyktig, men jeg liker å høre at jeg er flink. Ikke at jeg "dårlig til å føde"!! Så kom engelen til slutt, undersøkelsene var varsomme men raske. Hun sa hele tiden, dette går bra. Så flink du er, du er utrolig utholden, kom igjen dette klarer vi o.l. hun fikk meg til å føle at jeg var verdens flinkeste til å føde. Selvfølgelig ikke sant, men det funka for meg. Som noen andre sier her, alle vi fødene er forskjellige. Men, jeg tror de fleste vil bli møtt med respekt, medfølelse og godhet. Hvis at du bryr deg om oss og lytt til oss. Om vi føler noe er galt, er det gjerne det også. Bygg oss opp og skryt. Det med faglig dyktighet tar jeg som en selvfølge, "alle kan lære å bli hva som helst" men alle kan ikke bli gode til alt!
Mamma´n til A og F Skrevet 27. november 2010 Forfatter #14 Skrevet 27. november 2010 Hei igjen:) HI her. Så gøy å se at så mange har svart meg. Utrolig flotte tilbakemeldinger, takk!! Selvfølgelig må jordmor være faglig dyktig, det er et absolutt krav. Min erfaring og min "kjepphest" er at å møte hvert enkelt par som de unike mennesker de er, er det som har størst betydning for fødselsopplevelsen. Noen trenger/vil ha en jordmor som er bestemt, noen vil ha en hånd å holde i, noen vil være for seg selv, noen vil ha informasjon, noen vil vi skal være stille... Finnes ingen fasit her. Angst og dårlig kommunikasjon i fødsel ødelegger desverre så mye for fødselsforløpet og fødselsopplevelsen. Takk igjen for svar!! Ha en fantastisk helg:)
♥mamma♥alene til 3 Skrevet 27. november 2010 #15 Skrevet 27. november 2010 Faglig kompetanse, ydmykhet, evne til å lytte, respekt. Men viktigst av alt at du ikke glemmer når du blir mer erfaren at man aldri blir utlært, og vet å innhente ekstern kompetanse ved behov! Og styrke til å følge din egen magefølelse blandt dine fremtidige kolleger . Den fødende er den største ressursen under fødselen! Husk det! Bare det at du stiller spørsmålet her inne sier meg at du har alle muligheter til å være med å gi mange fødende trygghet under sine fødsler! Stor klem!
Mamma´n til A og F Skrevet 27. november 2010 Forfatter #16 Skrevet 27. november 2010 Et ydmykt takk, for nok et klokt svar!! HI Stor klem tilbake:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå