Gå til innhold

Høy- og lavstatusnavn...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ser det er flere her inne som ikke vil innrømme at de har fordommer basert på navn. Det tror jeg ikke noe på, da alle mennesker skaper seg en for-forståelse av hendelser, mennesker, ting osv for så å justere etter hvert som vi får mer informasjon. De som mener de skiller seg vesentlig fra mennesklig natur på dette feltet er velkommen til å la være å svare...

Det er beskrevet i mange tråder hva som blir ansett som lavstatus navn her inne, men veldig få beskriver hva de anser som høystatus. Og heller ikke hvilke kriterier de legger til grunn.

Selv baserer jeg meg mye på tidligere erfaringer fra andre som bærer det aktuelle navnet, og hva folk jeg kjenner/veit om har kalt barna sine. Det jeg sliter mest med er å definere hva som er høystatus.

De navnene jeg umiddelbart vurderer som lavstatus-navn:

Jeanette - gått på skole med to stykker, foreldrene er skilt og uten utdannelse og den ene jenten har ikke videregående og den andre har tatt fagbrev som frisør. Den ene ble alenemor som 20-åring..

Palmar - gutt fra skolen som aldri lærte noe som helst, foreldre uten utdanning.

Ole - på den ene siden så vanlig at hvem som helst kan hete det, på den annen side navn på flere bråkmakere fra lavstatushjem rundt omkring her.

Victoria - går 13 på dusinet i barnevognmafiaen i området. Samme med Celina, Angelica, Emma, Sofia, Patrick, samt alle navn som inneholder bokstavene C, X, Z og W.

Laila - kjenner flere rundt 35-45 som ikke er altfor smarte og som ikke eier initiativ når det gjelder å styre sin egen sjebne.

Amerikanske kjælenavn som Ronny, Johnny, Ken, Tim, Jimmy. Kjenner ikke ett eneste "vellykket" menneske med disse navnene.

Når det gjelder høystatus kommer jeg ikke på ett eneste navn, faktisk. De jeg definerer som høystatus velger navn fra et mye bredere spekter, og som oftest anonyme navn som er vanlig i alle samfunnslag, ofte norske tradisjonsnavn som til og med kan brukes på broren/søsteren til Jeanette og Ronny.

Regner med innlegget mitt gir meg mye pepper, og jeg vil presisere at jeg ikke lar disse assosiasjonene styre hvordan jeg behandler folk, og at jeg ikke tviholder på fordommer etter at jeg blir kjent med mennesker. Jeg unngår ikke den kassa på Rimi der Jeanette sitter i den tro at hun ikke greier å slå inn varene mine eller noe sånt, og jeg ville ikke blitt betenkt over at Ronny blir kontaktlærer for datteren min..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hehe, jeg er faktisk ganske enig med deg her jeg, så skal ikke gi deg pepper:)

Når jeg tenker igjennom de jeg kjenner med disse navnene du nevner, så kan jeg faktisk se at en god del stemmer (bortsett fra Ole, fordi jeg ikke kjenner noen!).

Så for moro skyld må jeg spørre deg hvor du plasserer mitt navn; Hilde. Jeg tenker på det som et navn som var hyppig brukt på 70-tallet av foreldre som var helt A4. Kjedelig navn som er lite brukt i dag... hehe! Og prøv bare å få italienere til å uttale det, håpløst:)

Skrevet

Ikke rart det er krig i verdens sier jeg bare...

Skrevet

Ja se der du, der har du enda et argument for dobbelnavn.

I innlegget ditt klarte du å få med begge de første navnene til guttene mine. Så takk og lov har de et navn til hver som ikke ble nevnt: Da kan vi jo bare begynne å bruke de istedetfor, og går de rett fra lavstatus og liten sjanse for å lykkes til å få en sjanse til å hevde seg i eliten igjen.

For navnet skaper jo personens fremtid.

Skrevet

Ja se der du, der har du enda et argument for dobbelnavn.

I innlegget ditt klarte du å få med begge de første navnene til guttene mine. Så takk og lov har de et navn til hver som ikke ble nevnt: Da kan vi jo bare begynne å bruke de istedetfor, og går de rett fra lavstatus og liten sjanse for å lykkes til å få en sjanse til å hevde seg i eliten igjen.

For navnet skaper jo personens fremtid.

Skrevet

Kjenner tre Hilde, ei som er lege, ei som er student innen media og ei som er uutdannet husmor med deltidsjobb selv om barna snart har flyttet ut.

Så jeg tror ikke jeg kan trekke konklusjoner ut fra navnet ditt..

Skrevet

Jeg er ikke enig i at navnet skaper framtida til barnet.

Keg veit om en lege som heter Ahmed Mohammed, og hverken for- eller etternavn er særlig status her i landet, akkurat. Legg til at han er somalier og oppvokst på østkanten i Oslo, så er det klart at fordommene mot han har vært store. Men de personlige egenskapene hans gjør at fordommene forsvinner etter 30 sekunder..

Skrevet

Går sikkert helt fint med begge. Husk: Navnet skjemmer ingen, men mange skjemmer navnet.

HI

Skrevet

Er ikke enig i at Emma og Sofie er typiske lavstatusnavn!

Et navn kan jo begynne som et litt skjelden høystatusnavn, for siden å bli litt vel populært, og allemannseie, og etterhvert evnt lavstatus..?

Litt som Lucas, Ella, Tobias, Viktoria..

Skrevet

Kan sikkert stemme..

Og så kan det være at høystatus i ett område er lavstatus andre steder, alt ettersom hvem som heter det der du bor..

HI

Skrevet

Ja, også en måte; typiske vestkantnavn blir gjerne adoptert av "den lavere klasse", og synker da etterhvert til et lavstatusnavn.. :)

Skrevet

Bourdieu - det er alt jeg har å si. Distinksjoner, distinksjoner, distinksjoner.

Skrevet

Jeg forbinder nok litt mer tradisjonelle navn med høyere utdanning/sosial status. Mest fordi i oppveksten hadde de fra "finest" familier navn som Jan Erik og Marianne. Samtidig kjenner jeg en Jeanette som også har bra bakgrunn.

Av navn jeg har negative fordommer mot så er det nok navn fra skolen på "verstinger". I mitt tilfelle: Cato, Alexander og Tommy. Men så har jeg jo også møtt folk med sånne navn som er helt ok. Men barndomsminner farger kanskje følelser mer enn voksenminner?

Skrevet

Ja, helt sikert! :)

Jeg har feks et helt annet bilde av Aleksander, en staut fyr som har endt opp som lege.

Hva med navnet Leo? Det syntes jeg var litt fint, mens min samboer kjente TRE med ulike versjoner av det navnet som drev med dop..

Skrevet

Høystatus er ikke like lett nei. Jeg tenker navn som

Camilla

Fredrik

Fillip

Cecilie

Celine

Nicolai

mens lavstatusnavn er enklere. Jeg må innrømme at jeg har satt alle navn på R i harry-båsen. Ellers er det navn som

Kai

Øystein

Maiken

Wenche

Gunnar

Christer

Tore

navn med André til mellomnavn

og endel nyere navn, men der gjenstår det jo å se om barna blir sånn som man tenker ifht navnet nå. Da tenker jeg type Lucas Leander, Sander, Emil, Emma osv..

Skrevet

Haha, ja vi er forskjellige!

Jeg tenker ikke Camilla, Celine som høystatus ihvertfall, helller motsatt!

Og heller ikke En del av de nedenfor som lavstatus.. Så har nok masse å si hvem man kjenner med de ulike navnene! :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...