Anonym bruker Skrevet 25. november 2010 #1 Skrevet 25. november 2010 Vi har kjøpt nytt hus (har ennå ikke overtatt). Gamle eier skulle ta med seg vedovnen i 2etg. Vi skulle få installere ny før vi flyttet inn.Når vi begynte på arbeidet med dette viser det seg at pipa er så skadet av vi nå har fått fyringsforbud (og i denne sprengkulda!). Inner-elementet er sprukket i flere seksjoner (det kan man selvfølgelig ikke se når ovnene er installert), men ene ovnen i kjelleren er feilmontert i tillegg til at både denne ovnen og peisen i kjellerstua er montert under sotluka. -Begge er relativt lett å se om man vet hvordan det skal være. Taksmann hadde gitt pipa TG1. Jeg tror på selger når han sier han ikke viste om skadene, men er det rimelig at taksmann ikke skulle ha sett det? Snakket med megler, han henviser meg til forsikringsselskapet. -Men der får vi jo ikke dekket noe før det overstiger iallefall 3-5% av kjøpesummen. Er det virkelig rimelig at vi skal sitte igjen med regninga på total rehabilitering av pipa + innkjøp av ny ovn i kjelleren fordi taksmann ikke viste hva han holdt på med?
Anonym bruker Skrevet 25. november 2010 #2 Skrevet 25. november 2010 Takstmannen er ikke julenissen:P Han klarer ikke klatre opp i pipa. Det er vel generell slitasje. Huset er tydeligvis noen år gammelt. Når vi kjøpte huset vårt som var 25 år gammelt fant vi grums vi også.
Anonym bruker Skrevet 25. november 2010 #3 Skrevet 25. november 2010 Det står trykt i alle takstoppgaver forbehold om at hele huset faktisk ikke er gjennomsøkt for mulige feil, kun en overflatisk befaring, og dernest basert på opplysninger fra selger. Det er kjøpers ansvar å sjekke alt det andre. Men hvis selger bevisst holder tilbake informasjon om f.eks. fuktskader, eller har forsøkt å dekke over det, er det en annen sak.
Anonym bruker Skrevet 25. november 2010 #4 Skrevet 25. november 2010 Nei taksmann er ikke julenissen, men han burde sett at et røykrør står 40-50cm under sotluka? Når de står tett inntil hverandre? Det er ikke en overfladisk verditakst som er foretatt, men en boligsalgsrapport som skal være en GRUNDIG sjekk av boligen... Den er IKKE basert på opplysninger fra selger.
Anonym bruker Skrevet 25. november 2010 #5 Skrevet 25. november 2010 Da har du ikke lest den nøye nok. På de rapportene jeg har sett, står det faktisk understreket at dette ikke må anses som en fullstendig tilstandsrapport om hvordan leiligheten er å anse i teknisk forstand. Du tar også feil når det gjelder opplysninger fra selger. Det er faktisk svært vanlig at flere av opplysningene nettopp stammer derfra. For et års tid siden var vi på ganske mange visninger, og jeg leste igjennom like mange tilstandsrapporter.
Anonym bruker Skrevet 25. november 2010 #6 Skrevet 25. november 2010 Det er forskjell p åen tilstandsrapport og en boligsalgsrapport.
Anonym bruker Skrevet 25. november 2010 #7 Skrevet 25. november 2010 Jeg tenker på de rapportene som foreligger ved salg av bolig, utarbeidet av takstmann. Hva de kalles offisielt, er jeg ikke sikker på.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå