Gå til innhold

Sminke på barneskolen?!?!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det bare jeg som har tatt med meg min fars holdninger eller er det flere som reagerer på at det er normalt at unger på 10år bruker sminke?!

Jeg bruker lite sminke selv, stortsett bare til fest eller når det er noe veldig spesielt. Og jeg må innrømme at om jeg får ei jente en gang så kommer sminke til å være totalt uaktuelt før tidligst på ungdomsskolen. Synes faktisk at de skal være barn lengst mulig og dette sminke og være pen hysteriet har tatt serisøt av. Grøsser når jeg ser sånn som en av Barbie filmene som heter "Et moteeventyr". Hva lærer vi egentlig ungene? At det er viktigere hvordan du ser ut og hva du har på deg enn hvem du er?!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det hjelper så lite å være idealistisk på andres vegne..

Det er bare sånn verden er. Klart det er innsiden som teller mest men det er noe vi voksne kan si - for et barn som blir "mobbet" fordi hun ikke bruker sminke så er det faktisk ikke fullt så enkelt å heve seg over det. Jeg tenker sånn jeg og at her skal ikke sminke inn før jentene blir store nok men jeg regner nok med at det er noe som endrer seg..

Skrevet

Helt enig med deg. Har en stedatter på 10, og mange på hennes alder sminker seg. Hun gjør det også helst, men har ikke sminke selv ennå. Men gjør det helst om hun kan. Bestevenninnen sminker seg hver dag. Synes det er helt sykt tidlig.

Skrevet

Det er tidlig, men det lite man kan gjøre annet enn å prøve å begrense det. Feks. bare til selskap,ikke ha sminke selv men låne av mor,ha litt sminke etter skolen men ikke på skolen osv

Jeg prøver å begrense sier at øyenvippene blir ødelagte av mascara og at hun ikke trenger det som har sorte lange og fine (det er faktisk sant at de blir ødelagt,mine var sånn før men helt ødelagt nå) og lære henne å sminke seg. ikke klæsj mest mulig på men lær henne å ta på litt naturlig sminke. dattra mi får ikke gå ut som et juletre som mange i den alderen gjør

Skrevet

Er i prinsippet enig med deg, men det er utrolig hvor mange kameler man må svelge...! (Ser du skriver "om jeg får ei jente noen gang" - vel da snakkes vi da, for det kan hende du har vært nødt til å svelge den kamelen du også... ;))

Selv fikk jeg ikke lov til å sminke meg før jeg gikk på ungdomsskolen, og i dag bruker jeg veldig sjelden og veldig lite sminke... Men jeg har en 10-åring som gjerne vil sminke seg...

Jeg synes også dette er fryktelig tidlig, og derfor tok jeg en prat med mamma'n til bestevenninnen. Hun sminker seg daglig - og hun sminker seg myyye... Denne mamma'n synes det er helt ok å begynne med sminke som 10-åring, siden hun gjorde det samme selv. Hun synes heller ikke det er den viktigste saken å ta opp ampen på... Forsåvidt enig i det siste - det finnes verre ting. (Jeg vil feks heller at hun skal sminke seg som 10-åring enn å begynne å drikke som 12-åring...)

Skjønner at det å ikke skille seg ut er viktig i den alderen - derav samtalen med venninnens mor. Og jeg har derfor godtatt at hun bruker litt mascara... Ser jo at hun ikke er sååå opptatt av det, for det er slettes ikke hver dag hun husker på det, eller gidder ;) Tror det viktigste var å få lov...

Vi har også snakket om at det ikke er pent å sminke seg for mye, og hun finner selv frem blogger o.l. som hun viser meg med oversminkede, hjernetomme jenter som hun synes er tåpelige; så jeg mener det er håp for henne enda... Hehe... Selv med litt mascara ;)

Skrevet

Må nok svelge noen kameler om jeg en gang får ei jente! Svelger forsåvidt ganske mange kameler allerede =P

Sånn i bunn å grunn mener jeg vel at det er vi foreldre som har ansvaret for å lære barna våre bedre enn å tenke at de trenger sminke og riktige klær for å være bra nok. De trenger trossalt ikke å se ut som små voksenkopier allerede som 3-4åringer i barnehagen. De får jo ikke tid til å være barn! Ser jo det rundt meg at 12åringene kler seg som etterligninger av glamourmodeller om de ikke har foreldre som gir veldig klar beskjed. Og når de har det forholdet til egen kropp, hvordan blir det da med resten?! Sminken i seg selv er jo ikke det store problemmet sånn egentlig, men uskyldige skritt kan føre lenger enn man tror og jeg mener at det er bedre å være litt streng og passe litt ekstra på enn å la ting være greit siden det kunne vært værre! Når skal det da stoppe?

Skrevet

Her er det helt vanlig at jentene leker seg med sminke og hårstæsj fra de er 10-11 år gamle. Noen bare til fest, andre hver dag.

Jeg ser ingen problemer med det. Har ei datter på 12, i klassen hennes er det ikke noe "mobbeskille" mellom de jentene som jåler seg veldig og de jentene som ikke gjør det. Sminke hindrer ikke småjenter i å spille fotball, kødde med gutta eller noe som helst annet de gjør ;o)

Jeg er veldig laid back på sånt - jeg steiler ved helsefarlige ting som slanking i ung alder, for eksempel. DER snakker vi om et virkelig problem.

Skrevet

Da er det kanskej bare jeg som har vokst opp på et sted der det var sånn at sminkejentene var de populære. De spilte fotball og håndball og var med på alt sosialt. Drakk alkohol tidlig og hadde sex tidlig!

Mens de som ikke brukte sminke var de rolige, forsiktige som ikke gjorde så mye ut av seg og ikke var med på all festingen og sexen! Var et ekstremt klart skille også. Men det hadde vel mer med foreldrene å gjøre, ikke sminken i seg selv! ;-)

Skrevet

Er nokså normalt å kline på en kjip tørr mascara i den alderen. Jeg kommer til å kjøpe egen sminke til dattera min når den tid kommer. De bør absolutt ha sine egen sminke i god kvalitet. Billig sminke får en som oftest til å se horete ut. Dessuten kan jeg hjelpe å velge sminke som ser naturlig ut. Man skal ikke bruke andres sminke, spesielt ikke øyensminke. Må tenke hygiene!

Skrevet

Uttrykket "se horete ut" er utrolig teit, beklager. Jeg går utfra at alle jenter her i fjortisårene har opplevd standard-slengkommentaren "hore" eller "slyne", enten til seg selv eller noen de kjenner?

La oss ikke føre sånt videre til døtrene våre. Hører jeg minifjortisen min si at noen "ser horete" ut eller noe lignende, vanker det både moralpreken og straffehusarbeid.

Men! Jeg er så enig at jentene trenger BRA sminkeprodukter :o) H&Ms billigserie med HelloKitty-sminke er for de som ønsker seg eksem og ekstra hudproblemer, for å si det sånn.

Også er det veldig morsomt når minifjortisen min kommer og spør om tips til øyesminke osv. Da fjaser vi ved speilet og jeg dytter så mange komplimenter som mulig inn i hodet hennes ;o) "Dette er dagsminke og dette er festsminke..."

Sist Halloween hadde hun sminket seg som heks, og så helt smashing ut, så hun lærer tydeligvis :oD

Skrevet

Ok, skal straks gå å gjøre litt straffehusarbeid.

Skrevet

Haqha! :oD Gidder du komme hit og ta kjøkkenet mitt, Olga? ;o)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...