Gå til innhold

Barnehage eller dagmamma??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva mener du?

Vil gjerne høre erfaringer fra begge to.

Er det mindre sykdomsmitte hos en dagmamma en i barnehage, vet mange både ansatte og barn ofte er syke/forkjølte i barnehager..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ville uten tvil valgt barnehage. Det finnes utrolig mange typer barnehager. Barnehager som er mye ute har ofte færre syke enn de som bare er ute 2-3 timer. I vår barnehage har de en fast vikar og det har vært nok for å dekke sykdom og kurs. Ingen av de voksne har vært syke i de to årene vi har brukt barnehagen men det har vært kurs og møter. Den faste vikaren har en 30% stilling så barna merker lite til utbytting av voksne noe jeg syntes er viktig. Barnehager (og skoler) med lite synelige penger har de beste resultatene på flinke barn. Det er store forskjeller her. Familiebarnehager og små barnehager uten svømmehall, egne giga lekeplasser osv viser at barna lærer mest. Naturbarnehager er helt genialt. Jeg vet noen ikke liker at de minste på 1 år går i slike ute i skogen barnehager men den ene min begynte i en slik som ett åring og det var aldri noe problem. Mine barn har aldri vært syke heller, kun mild forkjølelse.

Jeg har selv jobbet som dagmamma og dermes møtt mange som er med dagmamma. De er to typer dagmammaer. De som brenner for jobben og elsker barn og de som bare er det uten å vite hvorfor. Det å være dagmamma er dårlig betalt og dersom man er svart har man jo ikke krav på noe som helst (pensjon, ferieenger, sykepenger osv). Dersom du skal velge dagmamma bør du tenke nøye igjennom hvem det er og bli godt kjent. Mange som bruker dagmamma er mye hjemme og i lite aktivitet. Er det flere barn hos dagmamma bør du også tenke på hvordan disse er. Mange dagmamma barn blir veldig ensomme og slappe. Dagmamma er stort sett ingen læringsarena eller lekelass, men en omsogsplass. Noen er flinke til å gå turer, gå i åpen barnehage, bake med barna osv men ikke alle. Hvor mye ville du lagt i jobben din for 4000 kroner mnd og ingen rettigheter kun krav?

Skrevet

Kommer helt an på barnets alder og om du kjenner dagmammaen godt eller ikke. Jeg hadde ikke brukt en person som jeg ikke visste noe om. I en barehage er det mer kontroll på hva som skjer og ikke. Har hun gode referanser, så kanskje.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...