Gå til innhold

Jeg sliter.... :(

Anbefalte innlegg

Skrevet

I sommer søkte jeg hos NAV til å begynne på en skole, jeg fikk beskjd om at jeg hadde rett på Overgangstønad, jeg spurte dem på et lokalt nav kontor om jeg kunne da søke på denne skolen, og det var bare å søke i vei. Jeg tok opp et lån hos lånekassen for å betale skoleavgiften, og ventet på at søknaden skulle bli behandlet sånn eg kunne leve normalt på OS. Barnet er fylt 4 år, og har brukt alt ett år på utdannelse men fikk vite hadde rett på ett år til...

3 Måneder gikk, jeg levde på et lite beløp, akkurat nok til å dekke barnehagen og litt mat i huset, får bo i kjellerleiligheten til mine besteforeldre.

Så får jeg brevet, avslag på søknaden min.. Jeg ble helt ute av meg, jeg gikk opp til nav og fikk beskjed om at de tikke var noe vits i å klage, men grunnlaget var vagt til avslag men det var ikke noe jeg kunne gjøre. Jeg fikk beskjed om å slutte på denne skolen, og spurte om jeg kunne søke om Arbeidsavklaringspenger men det kunne jeg bare glemme ( selv om jeg har mottatt dette tidligere) Så skrev jeg et langt brev til Nav, fikk beskjed om at det tok lang tid før jeg ville få en saksbehandler..

Samme dag kontaktet en flott dame meg, hun har hjalp meg direkte. Jeg fikk søke om arbeidsavklaring, bekreftelse fra legen var iorden, jeg MÅTTE sende meldekort fra dag 1, for dette fikk jeg etterbetalt... Desverre kunne jeg ikke få ifra sommer da jeg ikke hadde sendt meldekort...

Da gikk det enda en stund, og jeg har lånt masse av familien min for å klare meg, jeg er skyldig dem penger... Jeg har levd på mat her hjemme, de har betalt strømregning.. Og jeg var heeelt sikker på jeg skulle få etterbetalt som saksbehandleren min sa, helt til jeg fikk beskjed igår.. Jeg får kun etterbetalt 2 uker... Og da fikk jeg inn disse pengene på konto idag og alt er betalt til regninger og jeg sitter uten 1,- på konto...

Jeg er så langt nede, nå fikk jeg beskjed om det ikke var noe vits i å klagep å dette heller. Jeg må gå på sosialkontoret og kreve alt tilbake ( har også fått beskjed derifra at jeg ikke har rett på noe stødnader osv)

Jeg skal på arbeidsintervju på mandag og gleder meg sykt, men jeg er såååå langt nede for jeg har så ekstremt mye gjeld nå..

Jeg har vært uten penger i 5 måneder... :-(

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Så klart du kan klage. Særlig om grunnlaget for avslaget var tynt. De på nav oppfører seg som om pengene er deres egne og som de ikke trengte å følge regler, men det må de altså. Klag, det hjelper. Jeg har klaget på 2 navvedtak og fått medhold begge gangene! De gjør mange feil!

Skrevet

Du skal aldri høre på NAV når de sier det ikke er vits i å klage. Søk på overgangsstønad igjen, og klag dersom du igjen får avslag. Hva var det som stod som begrunnelse for avslaget da? De skal begrunne det nemlig.

Skrevet

Begrunnelsen var pga;

De kunne ikke PER idag finne noe ledige stillinger på Finn.no eller Nav sin stillingsside, derfor mente de skolen ville ikke gi meg noe jobb i framtiden..

MEN

Nav har bekreftet nå de er villig til å dekke skolen neste år, pga det kan være nyttig for meg å komme meg ut i arbeid ???

Skrevet

Men får du ikke noe stipend og lån fra lånekassen da?

Bostøtte?

Men ang. nav. Det er ikke alltid man kan høre på det som blir sagt, ofte blir det sagt forskjellige ting fra hvem du snakker med. Selv om man snakker om de samme tingene..

Skrevet

Jeg fikk stipend, men avgiften på skolen var så høy, betalte en god del, og får ikke pengene tilbake heller, og har sagt opp lånekssen siden jeg ikke går der lenger. Så nå må jeg også betale lånekassen tilbake :-) Hurra!

Skrevet

Ja okey, er litt i samme situasjon selv faktisk. Bare her hadde lånekassen informert meg feil. Så jeg har måtte slutte på skolen og bli arbeidssøker. Enda jeg hadde full jobb når jeg takket ja til skolen =/ Så nå har jeg søkt dagpenger, men det får jeg ikke før i januar pga. karantenetid. Så nå må jeg få sosialhjelp i desember for å få det til å gå rundt =(

Så jeg også sitter jo med noen tusen i gjeld til lånekassen..

Skrevet

Du burde likevel klage og om du til en viss grad kan dokumentere, eller bevise, at i din bransje får man jobber via kjente, på godt rykte el. og at stillinger svært sjelden lyses ut gjennom de vanlige kanalene, som NAV, Finn ol., så kan det være at du får medhold.

Det er iallfall verd et forsøk

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...