* StoltMamma <3 <3 * Skrevet 24. november 2010 #1 Skrevet 24. november 2010 Hei! Skriver her også, tilfelle noen har erfaring eller vet noe om lavt stoffskifte under graviditeten... Jeg så nå at jeg hadde fått brev fra legekontoret og leste det.. Det står det at dem har mottat svar på blodprøvene jeg tok for ca 1,5 uke siden og det viser noe lave stoffskifteverdier. Det står også at disse bør kontrolleres med en blodprøve om ca 1 mnd. Jeg googlet lavt stoffskifte under graviditet, og det fikk tårene til å trille! Jeg kom over et innlegg der en lege skriver at for lavt stoffskifte under graviditet kan føre til hjerneskade/skade på fosteret, at fosteret ikke utvikler seg raskt nok i fht til vekt osv., prematur fødsel, lav iq hos fosteret osv. Litt seint og få tak i legekontoret nå og kjenner jeg mest sannsynlig vil få en natt med dårlig søvn frem til jeg får ringt og hørt med legen... Er jo ikke alle fastleger/turnusleger som har like mye greie på dette med svangerskap og lavt stoffskifte osv. Det sies jo tydeligvis veldig mye forskjellig! Men, er det noen her med erfaring med lavt stoffskifte? Er det normalt under graviditet? Blir veldig glad om noen vil dele erfaring eller om noen har litt greie på dette her, for jeg aner ingenting annet enn at det jeg leste da jeg googlet det skremte meg veldig! Jeg aner jo ikke hvor lenge jeg har hatt lavt stoffskifte for har jo ikke tatt noen blodprøver på dette under svangerskapet som jeg vet om. Mulig det ble sjekket på de standard blodprøvene man tar mellom 8.-12. uke, men fastlegen min er en stor surrekopp og har til og med til tider glemt at jeg er gravid (har byttet fastlege nå, og er fra denne legen jeg nå har fått brev..) Nå er jeg i uke 26, egentlig uke 27 om jeg går ut i fra første UL. Redd jeg har gått med lavt stoffskifte over lengre tid, kanskje før jeg ble gravid også for har sliti med å bli gravid pga mangel på eggløsning osv.. Men skulle jo tro legene har tatt blodprøver på dette med stoffskifte før da.. Nei, huff! Håper noen kan gi meg tilbakemelding her før jeg legger meg under dyna.. Nattaklem
ungmortil3 Skrevet 24. november 2010 #2 Skrevet 24. november 2010 Jeg har aldrig hørt dette du skriver om at lavt stoffskifte kan føre til skade på fosteret osv.. Hadde lavt stoffskifte under forige graviditet og har det også nå. Fastlegen har holdt tilbake veldig og ikke lnsket og gi meg behandling for det. Mne jeg kan jo si det at min sønn på nå 1,5 år er en fullstendig fin og frisk gutt . Her et et innlegg for en stund tilbake, vet ikke om det hjelper deg så mye, men legger ut linken forde . http://www.barnimagen.com/forum/thread/142197651
cilinik Skrevet 24. november 2010 #3 Skrevet 24. november 2010 Er ikke bestandig at man trenger behandling for lavt stoffskifte. Det kommer an på hva de andre prøvene sier som har mm stoffskifte å gjøre. Er det TSH som er utenfor ref.omr eller er det anti TPO, FrittTF el FrittT3...... ??? For din egen del så er det dumt å google slike ting, for man blir som du ble nå dessverre skremt, dersom du ev ikke vet hva for type av stoffskifte som viste avvik. Jeg hadde avvik på antiTPO, men siden TSH var bra trengte jeg ikke beh. Men når TSH ble for lav, da måtte jeg begynne m evaaxin (dette var utenom svangerskap). Ta deg en tur innom el ring legekontoret i morgen du og få et skikkelig svar på hva disse prøvene betyr. Siden du hadde et avvik nå vil legen følge dette opp for sjekke om dette vil rette seg opp ev om du vil få probl m stoffskifte senere. Det kan være en indikasjon på at du er i ferd m å utvikle hypothyreose, men det kan ta lang tid. (tok maaaange år før det utviiklet seg hos meg). Men er noen som kun sliter m dette under sv.skapet g retter seg opp etter fødsel. Ønsker deg masse lykke til og god bedring. Nyt svangerskapet videre. Er nok ingen fare skal du se. Og husk, vær forsiktig å lese om mye rart på nettet slik at du ikke skremmer deg selv:-D mvh hilsen julekula
* StoltMamma <3 <3 * Skrevet 24. november 2010 Forfatter #4 Skrevet 24. november 2010 Åh, tusen hjertlig takk for svar begge to! Spesielt takk til deg julekula! Kjempefint svar du ga meg! Nå sa du noe som helt sikkert har stor betydning og det er godt mulig jeg ikke skal behøve å uroe meg i det hele tatt tilfelle det kan være noe av det du sier. Var ikke klar over dette jeg, så får håpe og tro at legene har såpass greie på dette at dem ville sendt meg en resept om jeg skulle behøve medisiner for dette! Og ja, du har helt rett.. Det er uuutrolig dumt å google slikt, man finner som regel ALLTID noe å bli skremt av så beste er selvfølgelig å snakke med legen. Bare så typisk at jeg åpnet brevet nå så seint, ellers ville jeg jo ringt før det stengte! Ringer dit i morgen tidlig og hører med dem og får vel nå prøve å glemme dette skremmende jeg leste på google.. Det første som dukket opp da jeg googlet "lavt stoffskifte svangerskap" var jo selvfølgelig noe skremmende som "For lavt stoffskifte kan føre til abort, hjerneskade hos fosteret, lav fødselsvekt og prematur fødsel." ..Nei, huff! Nå får jeg snart lære.. Lurt å holde seg unna alle slags mulige skriv og ditt og datt man finner på google.. Men godt jeg forhørte meg litt her nå, skal jammen snakke med legen om hvilke av disse verdiene som var lave osv.. Nok, en gang, tusen takk for svar
cilinik Skrevet 24. november 2010 #5 Skrevet 24. november 2010 Bare hyggelig vettu:-D Dersom legen din er usikker så bør han henvise deg til en endokrinolog som har best greie på slike ting. Jeg skiftet fastlege til slutt for fikk så mye svadasvar ang stoffskifte og mye annet, og siden jeg jobber som legesekretær i tillegg så følger jeg jo litt med. Han ville ikke henvise meg til endo el sette meg på medisiner. det første nye fastlegen gjorde var å henvise meg til endo på Aker sykehus og det første hun gjorde når prøvesvar kom var å gi meg medisiner.......... I morra smiler du i kapp m sola igjen vettu og føler deg tryggere m en frisk bebis i magen som blir ursmart og nydeligste i heele verden:-D
* StoltMamma <3 <3 * Skrevet 24. november 2010 Forfatter #6 Skrevet 24. november 2010 Ja, da skal jeg jammen høre litt med hun legen. Hun er ikke fastlegen min, men turnuslege og vil være legen min frem til legekontoret har fått ansatt ny fastelege. Så jeg får si i fra at jeg ønsker eventuelt en skikkelig sjekk på dette hos endokrinolog om hun er i det minste tvil, tror en ung turnuslege er veldig opptatt av å gjøre litt for mye enn litt for lite ettersom dem er såpass ferske,så tror det skal gå fint! Er jo pga henne jeg har funnet ut av dette her, for var hun som sa jeg burde ta en skikkelig blodprøve og ikke bare stikk i fingern for å sjekke jern.. Så hittil er jeg veldig fornøyd med at hun har tatt meg på alvor og insisterte på et realt stikk i armen tross at jeg ikke var så begeistret for å ta det (blir svimmel bare av tanken på sprøyter, hehe) Men tusen hjertlig altså, godt med litt oppmuntring fra noen med erfaring når en sitter her med en del spm. Og ja håper virkelig av hele mitt hjerte at alt er bare bra med lille gutt i magen tross at jeg har litt lavt stoffskifte <3 Tusen takk for gode ord <3 God natta klem!
cilinik Skrevet 25. november 2010 #7 Skrevet 25. november 2010 Fikk du svar fra legen i dag og ble litt beroliget? Ønsker deg alt vel i alle fall:-D
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå