Gå til innhold

matlei 1åring..?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sliter med å få mat i minien.. Han har alltid hvert utrolig glad i mat og spist det meste. I det siste har han begynt å ikke ville spise.. Tipper at jeg får i han i underkant av halvparten av det som er vanlig for han. Han har t.o.m gått lei "kosematen" som jeg tilbyr innimellom som litt ekstra kos. Har brukt opp alle kortene mine nå.

Flere som har hvert borti dette? Bør jeg bli bekymret eller vil det gå sin gang? Han er normalvektig, og har "noe å ta av" hvis det skulle stå på det :) Han får også NAN2, ca 500 ml til dagen.

Men guuuuri så slitsomt det er å mase med den maten... :/

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du er ihvertfall ikke alene (...selv om det ikke alltid er en trøst*s*).

Her i huset har vi hatt laaaange perioder hvor vi har slitt skikkelig med å få i frøkna noe som helst mat. Startet vel når hun var rundt 8 mnd, og nå 6 mnd senere ser det ut som om det har løsnet.

Jeg merket at jeg ble litt stresset over at hun ikke spiste noe særlig, og det tror jeg hun også merket. Så da ble alt som hadde med mat nesten som en kamp oss imellom. Jeg prøvde alt fra å distrahere og tilby annen type mat til å sette henne foran tven (hva gjør man vel ikke i desperasjon!). Men en dag sa jeg til meg selv at nok er nok!

Nå gjør vi det slik at hun tilbys mat, og hvis hun ikke vil ha den får hun ikke noe annet. Enkelt og greit. Da får hun sitte der til vi har spist ferdig, før hun får fortsette å leke. Og dette ser ut til å funke her!

Må også si at disse små kan gå utrolig lenge på hva vi mener er "lite" mat, så ville ikke blitt bekymret hvis han er frisk og aktiv. En annen ting som også hjalp veldig her, var at vi kuttet ut alt som het barnevennlig mat. Nå blir hun servert akkurat det samme som oss, minus saltet. Og skjønner jo godt at hun foretrekker brødskive til frokost i stedet for den smakløse grøten eller fårikål til middag i stedet for de grusomme barneglassene:)

Så mitt tips er å ikke stresse slik at barnet ser det, og vær konsekvent ved alle måltidene. Og ikke minst, server variert og god mat.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...