Gå til innhold

Tidlig ultralyd???


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Ser der er mange her som har vært eller skal på tidlig ultralyd. Hvorfor det, holdt jeg på å si? Altså, hva skal til for å få det?

Jeg har også kjempelyst til å ta en liten sjekk på den lille spiren :)

Fastlegen min har ultralydapparat (fra krigens dager, men likevel... ) som han har brukt på meg de andre gangene jeg har vært gravid. Men sist jeg var på 1.gangs kontroll, da var jeg i uke 7, sa han. Å, da er du jo tidlig ute! Da gjør vi ikke noe før du har rundet 12 uker. Så jeg synes det er litt pinlig å komme på nytt igjen før det har gått 12 uker..

 

Jeg har lyst til å ta en titt på hva som befinner seg der inne før jul. Jeg er 9 uker på vei da, og det hadde vært fint å vite om det er et bankende hjerte der inne før vi forteller det til familien. Og i jula er det jo naturlig at man blir "avslørt" siden jeg ikke kommer til å drikke noe alkohol.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

De fleste som får ul tidlig har gjerne mistet en til flere ganger før, meg inkl.

Det kan være alvorlige genfeil o.l som også skal sjekke eller blødninger som man er bekymret for.

De fleste som bare er nysgjerrig betaler selv og går privat.

Jeg går også privat og betaler selv, selv om jeg ville ha fått det dekt. Tar ul hver 14,dag, for å se om det fortsatt er liv. Eneste måte å holde nervene og hodet i sjakk:-)

Koster ofte rundt 800-1000 kr for en time, men jeg synes det er verdt hvert øre.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får UL i uk 8 pga 2 SA på rad.. derfor.. de forrige SA har vært i uke 5 og 6, så jeg bare håper den sitter denne gangen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

G85: Meg du spør?- regner nesten med det siden jeg ser at du er trønder:-)

Jeg har vært litt overalt i de tidligere sv.skapene, men nå går jeg fast til Kristin Offerdal på heimdal helsehus.

Hun er spesialist og rett og slett en av de dyktigste på sitt felt:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er 7+4 nå. Hadde time hos fastlege i går, hvor jeg ba om en tidlig u.l. fordi jeg begynner og bli nokså voksen. 37 1/2 rettere sagt. Fordi risikoen for å få syndrom-barn er større i takt med økende alder. Nettopp fordi vi har flere små barn fra før, er det viktig for oss og vite, fordi vi da kanskje må sette spørsmålstegn til om vi har kapasitet og ressurser til å ta oss av et barn med ekstra behov. Huff, det høres fælt ut, men det handler da altså ut i fra hensynet til de barna vi har. Selvfølgelig har man ingen garantier om man går på 150 ultralyder under svangerskapene, ikke alt som avdekkes der heller, og mye kan jo skje under fødsel og sykdommer kan oppstå. Men om det skulle vise seg å være fatale feil så tidlig... ja... da får man ta stilling til det når den tid kommer.

 

Ja, det er så mangt man skal bekymre seg for, og det starter fra det øyeblikket man tester positivt frem til den dagen man dør. For det å få barn er jamfør med bekymringer (og gleder!!)

 

Jeg kunne selv ønsket at jeg hadde et helt eget ultralydapparat hjemme, men selv om fosteret ikke tar skade av det i så måte, så legger de merke til utralydfrekvensen, og blir mere urolige. Jeg ville ikke tatt u.l. hver 14 dag dersom det ikke er medisinsk betinget. Fosteret trenger også ro og fred.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...